עבור לתוכן העמוד
Menu

ההתפתחויות בקהיר: מעמדה של הרש"פ נפגע

לאור ההתפתחויות בקהיר נדמה כי הגודל ההישגים של הרש"פ נפגעים לנוכח מעמדו החדש של החמאס בקהיר

עיקרי המאמר:

  • אנשי החמאס והרש"פ אינם נפגים פנים אל פנים, דבר המקנה מעמד של צד שווה לחמאס אל מול הרש"פ
  • אבו מאזן הציב תנאי מקדים שליחות – פירוק ממשלת הצללים של החמאס. נדמה כי התנאי התקבל
  • פגיעה ברש"פ: החמאס יפתח לשכה משלו בבירה המצרית
  • דיווח בקהיר: החאמס יסכים כי אנשי הרש"פ יחזרו אל מעבר רפיח

בקהיר דנים כעת נציגי הרשות הפלסטינית, חמאס, ושלטונות מצרים במאמץ למצוא פתרון לבעיה ההומניטרית המחריפה ברצועה. אחת הבעיות העיקריות הינה כי אנשי הרש"פ והחמאס, אינם נפגשים פנים אל פנים ועובדים דרך המתווך המצרי. הצדדים מעבירים מסרים ביניהם במתכונת של שיחות קרבה, שהייתה מקובלת בעבר בין גורמים ערביים, שלא הכירו בישראל לבינה באמצעות מתווכים.

הצבתה של תנועת החמאס במעמד זה, גורמת לאיבוד הבכורה של הרש"פ מול המצרים ומעמידה אותה כצד שווה לרש"פ.

אחד הצעדים שהחמאס הסכים להם,  לאור דרישתו של אבו מאזן הוא פירוק "ממשלת הצללים" והעברת ניהול מעבר רפיח חזרה אל ידי הרש"פ.

במקביל, בקהיר פורסמו ידיעות כי מצרים אישרה פתיחתו של משרד של חמאס בקהיר בראשות בכיר חמאס מעזה, רווחי מושתהא. יש הרואים בצעד זה, התדרדרות נוספת במעמדה של הרש"פ מול החמאס.

לנוכח ההתפתחויות הללו  שלח אבו מאזן לקהיר משלחת רמת דרג בראשות עזאם על-אחמד האחראי על המו"מ עם חמאס.

ממול, החלה איראן להפעיל לחץ נגדי מול החמאס. הדברים באו לידי ביטוי בכך שאנשי החמאס סירבו להיפגש על דחלאן והוא נשאר באמירויות.

לסיכום, מתקבל הרושם שלמרות חולשתו, גם בעימות מול חמאס ידו של אבו מאזן תהיה על העליונה זאת  כל עוד הוא יצליח להמשיך ולחמוק מבחירות כלליות. ככל שיתקדמו המגעים בין הצדדים, קשה לראות מצב שבו חמאס באמת, ולא רק באופן סמלי, תאפשר ל"רשות" לשוב ולשלוט ברצועה, ושהפתח' יקדמו מהלך שבסופו חמאס תהנה מחופש פעולה או אפילו תשלוט בגדה.