עבור לתוכן העמוד
Menu

מכה למכה

על רקע "משבר הר-הבית" מתפתח משבר דומה בעולם המוסלמי, המעמיד בסימן שאלה את קדושתה של מכה לאיסלאם, ואת התפקיד ההיסטורי של ערב הסעודית כשומרת המקומות הקדושים.

בעוד, בכל הקשור למשבר הגדול שפרץ סביב הר הבית, היינו עינינו ממוקדות בהקשר הישיר הישראלי-פלסטיני, הרי ממש במקביל מתפתח משבר דומה המעמיד בסימן שאלה את קדושתה של מכה לאיסלאם, ואת התפקיד ההיסטורי של ערב הסעודית כשומרת המקומות הקדושים.

ממש בשבוע שבו ניסו גורמי האחים המוסלמים ליצור "כיכר תחריר" בשער האריות כדי לחולל תהליכי הרס כדוגמת הסער הערבי שיפילו את שלטון אבו מאזן ברמאללה, יזעזעו את ירדן, ויסלקו את ישראל ואת ירדן מן ההגמוניה על הר הבית, החות'ים השיעים שיגרו טיל לכיוון מכה. ההודעה הרשמית הייתה שהטיל נורה לטאיף, אבל זה באתו כיוון. בנוסף, קטאר האיחוואנג'ית עצרה את תהליכי רישום אזרחיה לחג' והודיעה כי היא דורשת "לבנאם" את האחריות על מכה ומדינה והודיעה כי תפנה לאונסק"ו נגד הקשר בין הסעודים למכה.

זה מסביר מדוע סעודיה לא תמכה בפלסטינים במשבר הר הבית. מבחינתה החתרנות של האחים המוסלמים נגד מעמדה של ישראל הוא רק חלק אחד של המשוואה – החלק האחר הוא סילוק הסעודים ממכה.

הסיסמא החוזרת ונשנית של האחים המוסלמים כי אל-אקסא הוא כיוון התפילה הראשון מובן בריאד כי ירושלים עדיפה על מכה, ואולי הם צודקים…