עבור לתוכן העמוד
Menu

מה לאחר המשבר בהר הבית?

ישראל הפסידה את המערכה האחרונה בשליטה על הר הבית, היא נאלצה להתקפל בפני הפלסטינים ולהחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה עד ה-14 ביולי, ללא גלאי מתכות וללא מצלמות "חכמות". אולם, הקרב על השליטה בהר הבית לא הסתיים, הפלסטינים ניצחו בסיבוב הראשון אך כבר עתה מתחילים לחלחל חששות בקרבם כי ישראל מתכוונת לנקום על תבוסתה ולמצוא […]

ישראל הפסידה את המערכה האחרונה בשליטה על הר הבית, היא נאלצה להתקפל בפני הפלסטינים ולהחזיר את המצב לקדמותו כפי שהיה עד ה-14 ביולי, ללא גלאי מתכות וללא מצלמות "חכמות". אולם, הקרב על השליטה בהר הבית לא הסתיים, הפלסטינים ניצחו בסיבוב הראשון אך כבר עתה מתחילים לחלחל חששות בקרבם כי ישראל מתכוונת לנקום על תבוסתה ולמצוא דרכים חדשות כדי לאכוף את ריבונותה בהר הבית באופן מתוחכם שלא יביא לפריצת אינתיפאדה עממית רחבה.

צהלות השמחה של הפלסטינים הולכות ופוחתות, הם מבינים שההישג שלהם בהר הבית היה הישג סימלי בלבד וכי המציאות בשטח חזקה יותר. בהר הבית עדיין מוצבים כוחות גדולים של משטרה ומג"ב ו"הכיבוש" הישראלי נמשך. כעת עסוקים ראשי הפלגים הפלסטינים בשאלה כיצד ממנפים את "הניצחון" הפלסטיני בהר הבית כדי שיהווה נקודת מפנה אסטרטגית בדרך להשתחרר מהשליטה הישראלית במזרח ירושלים ובשטחי הגדה. ישנן שתי נקודות חשובות שיש לשים לב אליהן.

 אסטרטגיית "המאבק העממי"

הפלסטינים ניצחו במאבק האחרון על הר הבית והוכיחו כי למרות השליטה הישראלית במתחם ומעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בהר הבית, אי אפשר להתעלם מהם ולשנות את המציאות הביטחונית במתחם ללא הסכמתם.

ההישג שלהם נובע מכך שהם הצליחו להתאחד מסביב לנושא שהוא בקונסנזוס הפלסטיני- נושא ירושלים, שמהווה "קו אדום" מבחינתם שאסור לחצות אותו. כל פלג או דמות פוליטית שלא תשתף פעולה במאבק על ירושלים תאבד את הלגיטימיות שלה בעיני הפלסטינים, לכן, למרות הפיצול בין הגדה לרצועה והמחלוקות בין פת"ח לחמאס, כל הפלגים כאחד נרתמו למאבק על ירושלים והר הבית.

מסגד אל-אקצא איננו רק נושא דתי רגיש בתוקף היותו המקום הקדוש השלישי בחשיבותו למוסלמים, הוא גם נושא מדיני חשוב, הפלסטינים העריכו כי ישראל מנסה ליצור עובדות חדשות בשטח לקראת חידוש המו"מ בחסות ממשל טראמפ הרוצה לעשות את "עסקת המאה" ונזעקו למנוע כל שינוי בסטטוס קוו.

במאבק על השליטה בהר הבית הם אימצו את האסטרטגיה של מחמוד עבאס של "מאבק עממי בדרכי שלום". האסטרטגיה הזו הוכיחה את יעילותה במאבק נגד "הכיבוש" הישראלי במזרח ירושלים יותר מאשר האופציות האחרות, לדוגמא, אופציית "המאבק המזויין" שהייתה נתפסת מייד כמתקפת טרור שיש לעצור אותה באופן מיידי תוך שימוש בכל האמצעים.

הלקח הפלסטיני הוא שאסור לאבד את המומנטום ויש לשוב ולהשתמש בה בהקדם באופן מושכל גם בחזיתות חדשות. השימוש בירושלים  באסטרטגיית "המאבק העממי" הביא לכך שהם הצליחו לכפות את סוגיית הר הבית על סדר היום האזורי והבינלאומי. אחת האופציות הנבחנות כעת היא איך להשתמש באסטרטגיה הזו כדי להביא להסרת המצור הישראלי מעל רצועת עזה הנמשך כבר יותר מ-10 שנים.

התיאום הביטחוני עם ישראל

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הודיע בעקבות המשבר בהר הבית על הקפאת כל הקשרים עם ישראל ובהם גם שיתוף הפעולה הביטחוני שהינו חלק חשוב בהסכם אוסלו. גם לאחר סיום המשבר, מחמוד עבאס מסרב לחדש את שיתוף הפעולה הביטחוני ללא קבלת תמורה מדינית והדבר מהווה הפרה חמורה של הסכמי אוסלו.

אחמד מג'דלאני, חבר הועד הפועל של אש"פ הודיע ב-31 ביולי בראיון לרדיו "קול פלסטין" כי הפלסטינים לא יחדשו את שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ללא אופק מדיני וקבלת העיקרון של "פתרון שתי המדינות". מחמוד עבאס מנסה להפוך את שיתוף הפעולה הביטחוני למנוף לחץ על מדינת ישראל ולסחוט ממנה ויתורים מדיניים. "חידוש התיאום הביטחוני איננו דבר המובן מאליו" אמרים כעת גורמים ברש"פ, "אין ארוחות חינם" וצריך לשלם עבור כל דבר.

אין זו הפעם הראשונה מאז החתימה על הסכמי אוסלו שהתיאום הביטחוני עם ישראל מוקפא. גם יאסר ערפאת הקפיא אותו בתקופת ממשלת אריאל שרון ואז הוקם ע"י ה-CIA חדר מבצעים אמריקני, שתיאם בין השב"כ הישראלי למנגנוני הביטחון הפלסטינים, כדי למנוע פעולות טרור.

מחמוד עבאס נקט בצעד הזה כדי לשקם את מעמדו בקרב הציבור הפלסטיני ולנסות ולהחזיר את הכבוד הלאומי לפלסטינים מכיוון שהרש"פ נחשבת לקבלן הביצוע הביטחוני של ישראל בשטחי הגדה. המהלך החדש של מחמוד עבאס רק עלול לסבך את המצב בגדה עבור הפלסטינים והם שיפגעו יותר מישראל. לישראל יש גופים חזקים יותר למלחמה בטרור כמו צה"ל והשב"כ והיא שולטת בכל הצירים העיקריים בגדה ובמעברי הגבול.

מחמוד עבאס קיבל את ההחלטה על דעת עצמו, אך מכיוון שיש לה השלכה ישירה על חייהם של כל הפלסטינים בגדה וברצועה הוא יהיה חייב להתייעץ עם כל הפלגים הפלסטינים לגבי המשך ההקפאה.

הראשונים שיפגעו מן ההחלטה יהיו יו"ר הרשות עצמו, שכבר איננו יכול לצאת לחו"ל לטיפול רפואי, ובכירי הרשות הנעים מחוץ לשטחים באמצעות תעודת VIP המונפקת ע"י ישראל במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני. האופוריה הפלסטינית מתפוגגת עכשיו והיא תתרסק על קרקע המציאות אם הפלסטינים יעצרו את המומנטום של "המאבק העממי". לכן, אי אפשר לשלול את האפשרות ש"הניצחון" הפלסטיני בהר הבית יהפוך במשך הזמן לאפיזודה חולפת אם הפלסטינים לא יעשו "ניצול הצלחה".

הרבה תלוי גם בהפקת הלקחים בצד הישראלי, אם ישראל תתנהל בחוכמה ובשיקול דעת, במיוחד בהר הבית, היא יכולה בהחלט למנוע הישגים נוספים של הפלסטינים ולמחוק את חרפת התבוסה בסיבוב הראשון של המאבק על השליטה במזרח ירושלים ובהר הבית.