עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת כאוס שלטוני בגדה?

מצבו הבריאותי וגילו המתקדם של יו"ר הרשות, מחמוד עבאס, מובילים לכך שהמתח סביב שאלת יורשו העתידי גובר. מה יהיה ביום שאחרי עבאס, ואיך המצב ישפיע על ישראל?

לפני כמה ימים אושפז יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לבדיקות בבית החולים ברמאללה ושוחרר ממנו לאחר כמה שעות. דובריו טענו כי מדובר בבדיקות תקופתיות וכי הוא חש בטוב, אולם גורמים בכירים בתנועת פת"ח אמרו כי מחמוד עבאס בן ה-82 חש ברע, מכיוון שהיה נתון במתח רב בעקבות המשבר בהר הבית.

העיתון הכוויתי "אל-ווטן" טען כי מחמוד עבאס עבר בדיקת אנדוסקופיה בקיבתו, אולם לשכתו של עבאס עשתה צעד חריג ופרסמה מדבקות שעליהן תמונתו וברכות, דבר שעורר חשדות רבים בקרב הציבור הפלסטיני כי הראיס חולה באמת.

מאז שיצא מבית החולים, קיים מחמוד עבאס כמה פגישות עבודה ואף הצטלם. לא ניכרים בו סימנים חיצוניים כי הוא חולה, גם העובדה שהוא מסרב לצאת לחו"ל ולבקש לצורך כך אישור מישראל, בהתאם להסכם התיאום הביטחוני בין שני הצדדים שאותו הוא הקפיא, יכולה להעיד כי איננו נזקק לטיפול רפואי דחוף בחו"ל.

אין זה סוד שמחמוד עבאס סובל ממחלת לב, אולם, עפ"י מקורות ברשות הפלסטינית, בבית החולים ברמאללה נמצאים שני מנתחי לב מהטובים בעולם הערבי, ד"א מוחמד אל-בטראווי וד"ר דורע'אם אבו רמדאן, שניהם ממוצא עזתי, והם שמטפלים במחמוד עבאס.

למרות כל זאת, בקרב הציבור הפלסטיני בגדה גוברים החששות מהתנהלותו השלטונית של מחמוד עבאס והעובדה שהוא מתנהג כדיקטטור ערבי טיפוסי ואיננו ממנה לעצמו יורש מתוך מגמה להחזיק ברסן השלטון עד לרגע האחרון ונקיטת מדיניות של "אחריי המבול".

המשבר האחרון בהר הבית חשף את פיצול ההנהגה הפלסטינית והעובדה שמחמוד עבאס איננו שולט כבר במזרח ירושלים ובמחנות הפליטים בגדה שהפכו לנאמניו של מוחמד דחלאן, בעיקר בגלל הכספים הרבים והנשק שהוא מזרים אליהם. גם המוסדות השלטוניים האחרים אינם מתפקדים. עפ"י חוק היסוד הפלסטיני מי שצריך להחליף את יו"ר הרשות הפלסטינית במקרה של מוות או נבצרות הינו יו"ר המועצה המחוקקת (פרלמנט) לתקופה של 60 יום, עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות. במקרה דנן,יו"ר המועצה המחוקקת הינו ד"ר עזיז דוויק, איש חמאס, דבר שרק מסבך את תהליך הירושה.

בכירים בפת"ח המכירים היטב את מחמוד עבאס מעריכים כי הוא לא ימנה לעצמו יורש, מחשש שזה יחתור תחתיו וכי הוא רוצה להמשיך בתפקידו עד לרגע האחרון, כפי שעשה יאסר ערפאת. בזמן שערפאת היה על ערש דווי בבית החולים בפאריס, הזעיק אחמד קריע (אבו עלא) את מחמוד עבאס לבית החולים, הכניסו לשיחה אישית עם ערפאת וכך הפך מחמוד עבאס ליורש.

אך במקרה של מוות או נבצרות, תתקשה המועצה המחוקקת לתפקד בגלל הפיצול בין הגדה לרצועה. בנוסף לכך, חלק מחברי המועצה עצורים בכלא הישראלי, חלק אחר מנוע לצאת מרצועת עזה לגדה מסיבות ביטחוניות וכ-15 חברי פרלמנט מזוהים באופן רשמי כתומכיו של מוחמד דחלאן. כיצד אם כן תכונס המועצה המחוקקת למינוי היורש הזמני לתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית? הרי ברור שנציגי פת"ח במועצה לא יסכימו למינויו הזמני של ד"ר עזיז דוויק לתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית מכיוון שהינו פעיל חמאס.

קרב הירושה

מחמוד עבאס יצר מצב שהעם הפלסטיני בגדה וברצועה חי בתחושה של חוסר ודאות לגבי הנהגתו, מצב שבו אין המשכיות שלטונית. להיפך, עפ"י כל הסימנים, מייד לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית עלול לפרוץ מרחץ דמים בגדה בין בכירי פת"ח הרואים עצמם כיורשיו הפוטנציאלים.

מוחמד דחלאן כבר הכין לעצמו מליציות חמושות במחנות הפליטים בגדה, גם למחמוד אל-עאלול, סגנו של מחמוד עבאס בתנועת פת"ח יש צבא פרטי קטן משלו באזור שכם, ג'בריל רג'וב המשמש כמזכ"ל פת"ח, נהנה מתמיכת מנגנון הביטחון המסכל בגדה, שבעבר עמד בראשו. גם למרואן ברגותי, המרצה עונש מאסר עולם בכלא הישראלי, ושהנהיג את פעולות הטרור של האינתיפאדה השנייה, יש כמה מאות תומכים חמושים בגדה וסביר להניח שהוא יתמוך בידידו הקרוב מוחמד דחלאן ויעמידם לרשותו. בנוסף לכך, בכל מנגנוני הביטחון הפלסטינים בגדה יש כ-30 אלף נושאי נשק ונשאלת השאלה למי תהייה נתונה נאמנותם, במקרה שעבאס יילך לעולמו או יהיה במצב של נבצרות.

אחת ההצעות שעלתה באחרונה דיברה על פיצול תפקידי ההנהגה הפלסטינית לשלושה: יו"ר הרשות הפלסטינית, יו"ר אש"פ ויו"ר פת"ח (מפלגת השלטון). הרעיון נגנז בגלל התנגדותו של מחמוד עבאס. ברור לכולם שהמשרה האטרקטיבית ביותר הינה משרת יו"ר הרשות הפלסטינית, השולט בכספים ובנושאי הנשק ברשות הפלסטינית, לכן, נשאלת השאלה מה הועילו חכמים בתקנתם? גם אם ההצעה הייתה מתקבלת היא לא הייתה מונעת את קרב הירושה.

הנהגת פת"ח מפוצלת ומסוכסכת, עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, קיימת ברית בין מחמוד אלעלול וג'בריל רג'וב נגד מוחמד דחלאן ומרוואן ברגותי, אך היא זמנית ולא תחזיק מעמד. בהיעדר רצון ויכולת להגיע להסכמה על מועמד ליורשו של מחמוד עבאס, מה שיקבע הוא מידת השליטה וההשפעה בשטחי הגדה, דהיינו מאבק אלים ומזויין בין הקבוצות היריבות על שטחי ההשפעה עד להכרעה. עפ"י גורמים בפת"ח, מוחמד דחלאן נחוש לחסל באופן פיזי את כל יריביו כפי שעשה ברצועת עזה, לפני חזרתו אליה ב-1994.

העמדה  הישראלית

בכל פעם שמחמוד עבאס נכנס לבית חולים באופן מפתיע, מצלצלים פעמוני האזהרה במערכת הביטחון הישראלית מכיוון שהשלטון הפלסטיני בגדה נחשב לשלטון חלש ובשטח מתנהלים מאבקי כוח בין קבוצות שונות שבראשן עומדים בכירי תנועת פת"ח, שכל אחד מהם חפץ בתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית.

המודיעין הישראלי, על שלוחותיו השונות,עוקב אחר הנעשה בצמרת הרשות הפלסטינית ואחר מצב בריאותו של מחמוד עבאס, כך גם מנגנוני המודיעין של ארה"ב, האיחוד האירופי ומדינות ערב. הקבינט הביטחוני הישראלי שמע כבר דיווחים בנושא וקיים דיונים אולם ישראל איננה מביעה עמדה בכל הקשור לשאלה את מי היא רוצה לראות כיורשו של מחמוד עבאס וכפרטנר העתידי.

בשורה התחתונה, מחמוד עבאס היה יו"ר רש"פ נוח לישראל מהבחינה הביטחונית, הוא הגדיר בכל תקופת שלטונו מ2005 את התיאום הביטחוני עם ישראל כ"קדוש" ושמר עליו מכל משמר. רק עכשיו, החליט להקפיא את התיאום הביטחוני עם ישראל על רקע משבר הר הבית, דבר שמעורר את השאלה האם הוא עושה זאת מכיוון שהוא חש שהגיע לקץ דרכו הפוליטית והוא רוצה לרדת מן הבמה בסערה כמי שהתעמת עם ישראל.

התרחישים של מערכת הביטחון מתמקדים בשלוש אפשרויות, הגעה של הנהגת פת"ח להסכמה לגבי זהות היורש, מוחמד דחלאן יגיע לגדה וישתלט על השטח או פרוץ מרחץ דמים שבו תשתתף גם תנועת חמאס שכוחה הצבאי בגדה מוגבל. מוחמד דחלאן הצליח באחרונה לשקם את מעמדו באמצעות הברית שכרת עם תנועת חמאס ברצועת עזה נגד מחמוד עבאס ובחסותן של מצרים ומאע"מ שאיננן מסתירות כי הן רואות בו את יו"ר הרשות הפלסטינית הבא.

האם ישראל תסכים שבשטחי הגדה ישלוט בן ברית של תנועת חמאס שהודיע במשך שנים כי הוא מתנגד לתיאום הביטחוני בין הרשות הפלסטינית לישראל? שאלה נוספת שישראל צריכה לתת עליה את הדעת היא מה היא תעשה אם שטחי הגדה יפרוץ מרחץ דמים שישליך גם על מאות אלפי האזרחים הישראלים החיים בהתנחלויות ונעים בצירים הראשיים בגדה.

הנתונים בשטח כרגע מצביעים על כך שהתרחיש הזה הופך יותר ויותר לריאלי. האם ישראל תתערב צבאית כדי להפסיק את מרחץ הדמים ואם כן , לטובת מי? שעון החול מתקתק, בשל גילו המתקד ומצבו הבריאותי, זמנו של מחמוד עבאס קצוב. ישראל תצטרך לקבל החלטות עקרוניות בנושא ולהיערך לביצוען בשטח במידת הצורך ויפה שעה אחת קודם.