עבור לתוכן העמוד
Menu

לאן נעלמה "עסקת המאה"?

כ-100 ימים עברו מאז הזמין טראמפ את עבאס לוושינגטון והציע לו את "עסקת המאה" לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. מה קרה מאז, ולאן נעלמה אותה עסקה?

קצב האירועים במזרח התיכון גורם לנו לתהות כל פעם מחדש בשאלה האם האזור הזה ובמיוחד הסכסוך הישראלי-פלסטיני יגיע אי פעם לרגיעה שתאפשר דו-קיום בשלום. ישראל, ירדן והרשות עדיין מלקקות את פצעי האירועים האחרונים בהר הבית ומשבר השגרירות בירדן בעוד המערכת הפוליטית הישראלית גועשת בעקבות החקירות הפליליות נגד ראש הממשלה נתניהו שבודאי ישליכו על כל מהלך מדיני של ישראל בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

כ-100 ימים עברו מאז שהנשיא טראמפ קיים את שיחת הטלפון עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס, שבה הזמין אותו לבית הלבן  והבטיח כי יפעל להשיג הסדר היסטורי בין ישראל לפלסטינים שיהיה בבחינת "עסקת המאה". ומה קרה מאז? ישראל והרשות זכו לסדרת ביקורים של יועציו של הנשיא טראמפ ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט שבאו למפות את הנקודות המרכזיות של הסכסוך, היועץ גרינבלט אף השתתף בדיוני ועידת הפסגה הערבית בירדן כדי לנסות ולתאם עמדה ערבית מרוככת ומתואמת לקראת חידוש המשא ומתן.

הנשיא טראמפ הגיע בעצמו למזרח התיכון כדי להפיח חיים ותקווה בערוץ הישראלי-פלסטיני. בעת ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל ובבית לחם הוא הודיע כי משלחות של 5 בכירים מכל צד יזומנו לוושינגטון לשיחות בעניין חידוש המשא ומתן, אך שום דבר לא קרה. גם ועידת ריאד שבה השתתף הנשיא טראמפ לא הביאה לשום התקדמות בערוץ הישראלי הפלסטיני.

 ב-5 ביוני פרץ המשבר בין קטאר ל"רביעייה הערבית"(מצרים, סעודיה, מדינת האמיריות הערביות המאוחדות ובחריין) שהתפשט למדינות נוספות ומאז מדינות ערב עסוקות בעיקר בעניינים הפנימיים שלהן, פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני לא ממש מעניין אותן, העיקר מבחינתן הוא שתהיה הכלה של המצב כדי שלא יערער את יציבותן.

משבר גלאי המתכות בהר הבית יצר שבר רציני ביחסי ישראל עם ירדן והרשות, הוא הביא למתיחות גדולה עם ירדן, שעלולה עוד להביא להחזרת השגריר הירדני מתל אביב, ולהחלטה של הרשות להקפיא את כל הקשרים עם ישראל ובמיוחד את התאום הביטחוני שהינו חלק חשוב בהסכמי אוסלו.

המשבר הזה יצר גם משבר נוסף ביחסי הרש הפלסטינית עם ממשל טראמפ, מחמוד עבאס סירב להיפגש עם השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט והורה לצאיב עריקאת והגנרל מאג'ד פרג' להיפגש עמו ואילו חנאן עשראווי, חברת הועד הפועל של אש"פ, יצאה בגלוי נגד ג'ראד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ, והודיעה כי הוא איננו יכול להיחשב ל"מתווך הוגן" מכיוון שהוא מוטה לטובתה של ישראל.

השבר ביחסים של ישראל עם ירדן הביא להגברת התיאום בין המלך עבדאללה למחמוד עבאס במיוחד בכל הקשור לירושלים והר הבית, התיאום הזה יחבל בכל ניסיון בעתיד של ישראל להשיג הישג מדיני כלשהו בכל הקשור למעמדה של ירושלים בהסדר הקבע.

עפ"י גורמים ירדנים, המלך עבדאללה גם הזהיר את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מפני התקרבות לממשלת נתניהו והתערבות בנושא ירושלים והר הבית. מקור פלסטיני בכיר מעריך כי גם אופציית העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים שנכנסה להקפאה עמוקה לא תהייה רלבנטית יותר בתקופת ממשלו של טראמפ, הרשות וירדן "יבעירו את המזרח התיכון" אם הנשיא טראמפ רק ישקול לבצע את המהלך הזה, הוא מסביר.

נראה כי ממשל טראמפ עסוק בצרותיו מבית והוא החל להבין כי השגת פריצת דרך מדינית במשא ומתן הישראלי פלסטיני המוקפא היא כמעט משימה בלתי אפשרית. ההדלפה בארצות הברית של ההתבטאות של יועץ הנשיא ג'ראד קושנר בנושא כי ייתכן ואין פתרון לסכסוך הישראלי פלסטיני משקפת את הלכי הרוח בסביבתו הקרובה של הנשיא טראמפ.

ברשות מקווים שהחקירות בארה"ב יובילו לעזיבתו של ג'ראד קושנר את הבית הלבן, מבחינתם, קושנר הוא תומך גדול של ממשלת נתניהו ומדיניות ההתנחלות בגדה ובמזרח ירושלים. ההצהרות האופטימיות של הנשיא טראמפ על "פתרון היסטורי" לסכסוך הישראלי פלסטיני ועל "עסקת המאה" נראות לפלסטינים ולמדינות ערב כהזויות וכתלושות מהמציאות המזרח תיכונית.

המהלך שעשה מחמוד עבאס בניתוק הקשרים עם ישראל מעיד על הערכתו כי שום פתרון מדיני לא יצמח מממשל טראמפ, המשבר האחרון בהר הבית המחיש לו את זה היטב, ועפ"י  גורמים בכירים ברשות הפלסטינית הייתה זו "מתנה משמים" עבור יו"ר הרשות כדי לבצע את המהלך שהוא תכנן מזה זמן רב לנתק את הקשרים עם ישראל, הוא פשוט המתין בסבלנות להזדמנות המתאימה.

עפ"י גורמים יודעי דבר בתנועת פת"ח, מצבו הבריאותי של מחמוד עבאס איננו טוב. הוא התפכח מממשל טראמפ ומהאפשרות להשיג פריצת דרך מדינית, לכן הוא החליט לחזור לאסטרטגיית בינאום הסכסוך עם ישראל למרות התנגדות הממשל האמריקני.

בימים הקרובים צפוי חידוש הפניה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בנושא ההתנחלויות וניסיון להצטרף במעמד של מדינה ל-28 ארגונים בינלאומיים. לקראת כינוס העצרת הכללית של האו"ם בסוף ספטמבר ינסו הפלסטינים גם להניע מהלך של קבלת "פלסטין" לאו"ם במעמד של מדינה חברה.

המציאות כרגע נראית מאוד שלילית. אין "אופק מדיני" ומחמוד עבאס עסוק בהישרדותו הפוליטית, הוא מתכנן לכנס את המל"פ ברמאללה במהלך חודש ספטמבר כדי לבחור ועד פועל חדש לאש"פ, ולקבל גיבוי למדיניותו החדשה האנטי ישראלית והמסתייגת מאוד מממשל טראמפ.

בממשלה הפלסטינית בראשות ראמי חמדאללה אמורים להתבצע 5 חילופי תיקים והמגמה הכללית של הרשות הפלסטינית ותנועת פת"ח הינה להתכנס פנימה ולהתגבש בתוך אש"פ עם יתר הפלגים כדי להתמודד עם האתגרים של הקיפאון המדיני המתמשך.