עבור לתוכן העמוד
Menu

פגישה שכזו: חמאס מתקרבת מחדש לאיראן

לאור הטלטלות בקטאר, חמאס ממשיכה לחפש מקורות תמיכה חיצוניים יציבים. ייתכן כי בסופו של דבר תשוב לזרועותיה של איראן, ולתמיכה בבשאר אסד ומשטרו בסוריה.

לפני כמה ימים פורסמה תמונתו של בכיר חמאס צאלח אל-עארורי כשהוא נפגש בבירות עם נציג איראני בכיר,אמיר חוסיין עבד אללהיאן, עוזר יו"ר הפרלמנט האיראני.

אל-עארורי, אחראי צבאי בכיר של חמאס על פעילות הטרור בגדה,עזב באחרונה את דוחא לאחר פרוץ המשבר בין קטאר למדינות ערב והתמקם בשכונת א-דאיה בבירות תחת חסות חזבאללה. לפני כן הוא נאלץ לעזוב את טורקיה עפ"י דרישת ישראל בעקבות חתימת הסכם הפיוס בין שתי המדינות.

ישראל מייחסת לצאלח אל-עארורי בין היתר את האחריות להפעלת החולייה שחטפה ורצחה את שלושת הנערים הישראלים בצומת גוש עציון בקיץ 2014 ואת שיגור החוליה שרצחה את בני הזוג נעמה ואיתם הנקין ז"ל בשומרון באוקטובר 2015.

זמן קצר לאחר הפגישה הזו, שיגרה הנהגת חמאס משלחת רמת דרג לטהרן בראשות חבר הלשכה המדינית עיזת רישק, שחברים בה גם צאלח אל-עארורי ואוסאמה חמדאן. המטרה הרשמית היא השתתפות בטקס השבעתו של הנשיא רוחאני לנשיא בקדנציה שנייה, אולם, המשלחת נועדה גם להפגש עם בכירים איראניים כדי להכין את ביקורו הקרוב של מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה בטהרן.

ביקורו של אסמאעיל הנייה אמור להיות ביקורו הראשון באיראן כיו"ר הלשכה המדינית החדש של תנועת חמאס שמטרתו היא לנסות ולהחזיר את היחסים בין חמאס לאיראן לתקופת "תור הזהב" שלהן שהיו עד ל-2012 ואשר נפגעו בעקבות המחלוקת של מנהיג חמאס דאז ח'אלד משעל עם ההנהגה האיראנית על מלחמת האזרחים בסוריה.

כתוצאה מהמשבר ביחסים, נאלצה תנועת חמאס להעביר את מפקדתה מדמשק לדוחא שבקטאר.

המשבר עם איראן הביא לכך שהיא הפסיקה את התמיכה הכספית לזרוע המדינית של חמאס אולם המשיכה לתמוך בזרוע הצבאית "עז א-דין אלקסאם" בכסף ובנשק. המדיניות של ההנהגה החדשה של חמאס בראשות אסמאעיל הנייה ויחיא סינוואר היא לשמור על יחסים טובים עם כל מדינה ערבית ומוסלמית ולהפגין "נייטרליות" בעימות בין המחנה הסוני למחנה השיעי ולא לתפוס צד.

ההיגיון של המדיניות הזו גורס כי תנועת חמאס צריכה להינות מכל העולמות ולנצל כל סיוע אפשרי כדי להילחם בישראל ולהשמידה. הנהגת חמאס מנסה לנצל כעת את המשבר בין קטאר למדינות ערב כדי להתקרב מחדש לאיראן אשר אף היא תומכת בעמדתה של קטאר בסכסוך עם "הרביעייה הערבית"(מצרים, סעודיה, מאע"מ ובחריין).

תנועת חמאס לוקחת בחשבון את האפשרות כי בעקבות המשבר של קטאר עם מדינות ערב יאלצו בכירי התנועה לעזוב את דוחא, היא התחילה כבר לחפש מקומות חלופיים כדי למקם את ההנהגה ובוחנת אפשרויות להעבירה לטורקיה, מאלזיה או אלג'יריה. עפ"י גורמים בחמאס, אחת האפשרויות שתידון בביקורו של אסמאעיל הנייה בטהרן היא לבחון את האפשרות להעביר חלק מההנהגה של התנועה מדוחא לטהרן.

תנועת חמאס תפצל כנראה את ההנהגה שלה ותפזר אותה בכמה מדינות כלקח מההמשבר של קטאר עם מדינות ערב. בכל מקרה, הפיוס הצפוי בין הנהגת חמאס לאיראן יביא להגברת מעורבותה של איראן במיוחד ברצועת עזה וגם תהיה לו השלכה על הנעשה בגדה.

בתנועת חמאס יש גם גורמים שמדברים לראשונה על אפשרות פיוס בין התנועה לסוריה כמו ד"ר מחמוד א-זהאר,חבר הלשכה המדינית, שהינו הנציג המובהק של איראן בהנהגת חמאס. עפ"י מקורות בחמאס, בשיחות סגורות מותח ד"ר מחמוד א-זהאר ביקורת קשה על ח'אלד משעל ומאשים אותו בכך ש"תקע סכין בגבה של סוריה" אשר סייעה כל השנים לתנועת חמאס.

העמדה הסורית כלפי חמאס היא מאוד עויינת, במהלך חמש השנים האחרונות התלונן הנשיא הסורי בשאר אסד אצל ההנהגה האיראנית  בכל פעם שבכיר של חמאס ביקר בטהרן. הנשיא אסד מתייחס להתנהגותו של ח'אלד משעל כלפי סוריה כ"בגידה" במיוחד לאור העובדה שגם לאחר ההתנתקות מסוריה לקחה חמאס חלק פעיל בתמיכה בארגוני הטרור האסלאמיים שנלחמו בסוריה נגד צבאו של בשאר אסד.

אולם, כרגע נמצא ד"ר מחמוד א-זהאר התומך בפיוס עם סוריה בעמדת מיעוט מכיוון שהתומכת העיקרית של חמאס, שהינה קטאר, מתנגדת לכך בתוקף ופועלת במרץ להפלתו של הנשיא בשאר אסד. אולם, לא מן הנמנע שאם חמאס תתפייס עם איראן באופן מלא היא תפעיל השפעתה על בשאר אסד ועל קטאר כדי להביא לפיוס בין חמאס למשטרו של בשאר אסד.

במזרח התיכון הכל אפשרי, ואי אפשר לפסול תרחיש כזה על הסף.