עבור לתוכן העמוד
Menu

האם מחמוד עבאס מתקרב לחמאס?

גורמים בפת"ח טוענים כי בגלל כוונתו לפרוש בקרוב, עבאס שוקל להתפייס עם חמאס. מהלך שיעניק לו גם את האפשרות לפרוש בכבוד וגם לחסום את יריבו המר, מוחמד דחלאן.

גורמים בפת"ח טוענים כי בגלל כוונתו לפרוש מהזירה הפוליטית בקרוב, מחמוד עבאס שוקל ברצינות להתפייס עם תנועת חמאס. מהלך כזה יעניק לו גם את האפשרות לפרוש בכבוד כמי שלא ויתר לישראל וגם כמי שהצליח לחסום את יריבו המר מוחמד דחלאן.

הידיעה על פגישה של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס עם משלחת של פעילי חמאס מהגדה לפני כמה ימים בלשכתו במוקאטעה ברמאללה, הפתיעה את תושבי השטחים, היחסים בין עבאס לתנועת חמאס והנהגתה מתוחים והם החריפו מאוד בעקבות הסנקציות האחרונות שהוא נקט נגד רצועת עזה.

בראש המשלחת עמד נאצר א-שאער שהיה ראש סגן ראש הממשלה הפלסטיני. השתתפו בה גם סמיר אבו עישה שר התכנון לשעבר, וחברי הפרלמנט לשעבר אחמד דע'ארמה ומוחמד טוטח.

רשמית נמסר כי המשלחת באה לברך את מחמוד עבאס על יציאתו מבית החולים ברמאללה ולשבח את מאבקו למען מסגד אל-אקצא, אולם, מטבע הדברים היא עסקה בניסיונות להגיע  לנוסחת פשרה שתביא לסיום את הפיצול בין הגדה לרצועה הנמשך כ-10 שנים ולפיוס לאומי.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי מדובר בהמשך המשחק הכפול של תנועת חמאס והיכולת שלה לגלות פרגמטיות והסתגלות לתנאים החדשים, כך היא הגיעה באחרונה להבנות עם אויבתה הגדולה מצרים ועם שנוא נפשה מוחמד דחלאן, מה שקובע מבחינתה הוא האינטרסים שלה.

תנועת חמאס מודאגת מאוד מהמשך המשבר בין קטאר לרביעיה הערבית והיא מגלה פרגמטיזם על חשבון העקרונות והאידיאולוגיה שלה,היא גם מזהה תחילת דיון ציבורי בשאלת "היום שאחרי מחמוד עבאס" ורוצה להשתלב בקרב הירושה הצפוי על תפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית.

לכן מיהר בכיר חמאס אחמד בחר להצהיר כי במקרה של מוות או מחלה של הראיס ונבצרות מצדו למלא את תפקידו,קובע החוק הפלסטיני שיו"ר המועצה המחוקקת (פרלמנט), ימלא את תפקידו למשך 60 יום עד לעריכת בחירות כלליות.

במקרה דנן, יו"ר המועצה המחוקקת הינו פעיל חמאס מחברון בשם ד"ר עזיז דוויק.

הפלסטינים בשטחים כבר חוו מעבר שלטוני דומה ב2004,  לאחר שיאסר ערפאת מת בבית חולים בפאריז, מונה באופן זמני לתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית רוחי פתוח, שהיה בזמנו יו"ר המועצה המחוקקת הפלסטינית, עד לעריכת הבחירות שבהן נבחר באופן חוקי לתפקיד מחמוד עבאס.

גם תנועת פת"ח וגם תנועת חמאס אינן מעוניינות בואקום שלטוני בגדה ונערכות לנסות ולמלא את החלל שעלול להיווצר עם הסתלקותו האפשרית של מחמוד עבאס מהזירה הפוליטית.

עפ"י גורמים בכירים בתנועת פת"ח, מחמוד עבאס מתכוון לכנס את המועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) עד סוף השנה כדי לבחור ועד פועל חדש לאש"פ ואולי גם לבחור סגן ליו"ר הרשות הפלסטינית שעשוי להיות יורשו.

למחמוד עבאס יש סגן בתנועת פת"ח , מחמוד אלעלול שהינו חבר הועדה המרכזית של פת"ח, אך עבאס מסרב עד כה להכריז על יורש, הוא ניסה בעבר להכשיר את צאיב עריקאת לתפקיד וקידם אותו לתפקיד מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ אך נאלץ לסגת בו מכוונתו בגלל התנגדות עזה בצמרת פת"ח.

גורמים אחרים בפת"ח טוענים כי מחמוד עבאס איננו מעוניין בבחירת יורש שעלול להדיחו בכוח ורוצה להישאר בתפקידו עד ליומו האחרון ללא יורש. עם זאת, אי אפשר לשלול הערכות של בכירים בתנועת פת"ח כי בימים האחרונים גברה המוטיבציה של מחמוד עבאס לנסות ולהגיע לפיוס לאומי עם תנועת חמאס משתי סיבות עיקריות.

א.החמרה במצבו הבריאותי שלא תאפשר לו להישאר עוד זמן רב בתפקידו, לכן הוא רוצה לרדת מהבמה הפוליטית הפלסטינית כשהוא מותיר מאחוריו את העם הפלסטיני במצב של פיוס לאומי בין שני הזרמים העיקריים, פת"ח החילוני וחמאס הדתי וללא פיצול בין הגדה לרצועה.

ב.רצון עז לבלום את יריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן מלהפוך ליורשו בתפקיד, לכן הוא דורש במגעיו עם תנועת חמאס כי כל הסכם פיוס שהוא יחתום עליו יבטל באופן מיידי את כל ההבנות של תנועת חמאס עם מוחמד דחלאן.

ההבנות שהושגו באחרונה בקהיר בחסות מצרית בין מוחמד דחלאן לחמאס, שידרגו את מעמדו והחזירו אותו שוב לזירה הפוליטית הפלסטינית כגורם חשוב המתמודד על תפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית הבא.

נאצר א-שאער, ראש משלחת חמאס שנפגשה עם מחמוד עבאס אמר לאחר הפגישה כי יהיו פגישות נוספות כדי לגבש יוזמה פוליטית רשמית לפיוס בהשתתפות פלגים נוספים.

בינתיים גם הנהגת חמאס ברצועה פרסמה יוזמת פיוס חדשה בת 7 סעיפים באמצעות בכיר חמאס סלאח ברדוויל. גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי גם מחמוד עבאס העביר הצעה מטעמו לחמאס שבסיסה הוא ביטול הועדה שהקימה חמאס לניהול רצועת עזה, הכרה מעשית בממשלת ראמי חמדאללה והקמת ממשלת אחדות לאומית לקראת עריכת בחירות כלליות, והחשוב מכל מבחינתו, ביטול ההבנות עם מוחמד דחלאן.

קשה לדעת מהן הכוונות האמיתיות של מחמוד עבאס והאם הוא מתכוון לחצות את הרוביקון ולהתפייס פעם נוספת עם חמאס, ניסיון העבר מעיד על כך שהפיוס איננו מחזיק מעמד ומתפרק במהרה.

אולם, מחמוד עבאס נקט באחרונה צעדים שהוא לא העז לנקוט במהלך 12 שנות שלטונו, כמו למשל הקפאת היחסים עם ישראל ובמיוחד הקפאת שיתוף הפעולה הביטחוני שהינו חלק חשוב ומרכזי בהסכם אוסלו.

הוא גם לא חושש להתעמת עם נציגי ממשל טראמפ, הוא סירב באחרונה להיפגש עם השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט על רקע המתיחות בהר הבית ומפגין גישה "לוחמנית" נגד ישראל.

מקורביו טוענים כי הוא הורה לחדש את הפניות למוסדות הבינלאומיים וכי הרשות הפלסטינית תפנה לבית הדין הפלילי בהאג בעניין ההתנחלויות, תצטרף כ"מדינה" ל 28 ארגונים בינלאומיים חדשים ותניע מהלך מדיני בחודש הבא בעת כינוס העצרת הכללית של האו"ם להתקבל לארגון במעמד של מדינה חברה באופן מלא.

נצטרך להמתין ולראות לאן מועדות פניו של מחמוד עבאס,אם אכן חלה החמרה גדולה במצב בריאותו, אי אפשר לשלול את האפשרות כי הוא יתפייס עם תנועת חמאס.

מחמוד עבאס תמיד רצה לרדת מהבמה הפוליטית בסערה כמו יאסר ערפאת מבלי לוותר על "הקווים האדומים" הפלסטינים ולהתפייס באופן היסטורי עם ישראל, לכן הוא יעדיף את הפיוס הפנים פלסטיני עם חמאס על פני הפיוס עם ישראל.