עבור לתוכן העמוד
Menu

דריסת רגל ראשונה למדינת איחוד האמירויות הערביות ברצועה

בעוד יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס עסוק בהכנות לכינוס המל"פ ברמאללה בחודש הבא כדי לקבל לגיטימציה לנקיטת צעדים נגד חמאס ומוחמד דחלאן, נמשכת הפעילות של מצרים, חמאס ודחלאן ביישום ההבנות שהושגו בקהיר באחרונה בין מוחמד דחלאן ליחיא סינוואר המנהיג החדש של רצועת עזה כדי ליצור עובדות מוגמרות בשטח. ברצועת עזה החלה כבר בעבודתה ועדה מיוחדת […]

בעוד יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס עסוק בהכנות לכינוס המל"פ ברמאללה בחודש הבא כדי לקבל לגיטימציה לנקיטת צעדים נגד חמאס ומוחמד דחלאן, נמשכת הפעילות של מצרים, חמאס ודחלאן ביישום ההבנות שהושגו בקהיר באחרונה בין מוחמד דחלאן ליחיא סינוואר המנהיג החדש של רצועת עזה כדי ליצור עובדות מוגמרות בשטח.

ברצועת עזה החלה כבר בעבודתה ועדה מיוחדת שעליה הוחלט במסגרת ההבנות בקהיר, להשגת "סולחה" ופיצוי משפחות נפגעי תנועות פת"ח וחמאס שנהרגו ונפצעו במהלך התנגשויות הדמים בינהן בשנת 2007 במהלך השתלטות חמאס על רצועת עזה.

בסוף השבוע שעבר יצאה מרצועת עזה לקהיר משלחת פלסטינית משותפת של נציגי חמאס והזרם בפת"ח הנאמן למוחמד דחלאן. במשלחת חברים בכירי חמאס, רוחי מושתהא וצלאח ברדוויל ואילו מהזרם של דחלאן חבר הפרלמנט הפלסטיני מאג'ד אבו שמאלה ובכיר פת"ח אשרף ג'ומעה.

ארגוני החזית העממית והחזית הדמוקרטית ברצועת עזה הוזמנו גם הם להשתתף במשלחת אך סירבו. על פי גורמים בכירים בפת"ח, המשלחת מעזה נפגשה בקהיר בפעם הראשונה עם משלחת של בכירים ממדינת איחוד האמירויות הערביות לדיון על המצב ההומניטארי הקשה ברצועת עזה.

מי שיזם את המפגש היה מוחמד דחלאן שמשמש בין היתר כיועצו של שליט אבו דאבי. בפגישה סוכם על כך שמדינת איחוד האמירויות הערביות תעניק לחמאס סיוע חודשי של 15 מיליון דולר כדי לממן פרוייקטים חיוניים ברצועת עזה. מדובר למעשה  בדריסת רגל ראשונה של מדינת איחוד האמירויות הערביות בפרוייקטים ברצועת עזה, עד עכשיו הייתה זו יריבתה קטאר שהשקיעה בפרוייקטים גדולים של בניית מגורים ברצועה אחרי מבצע "צוק איתן".

המעורבות החדשה של מדינת איחוד האמירויות הערביות ברצועת עזה היא חשובה, היא נעשית למרות ששר החוץ של מדינת איחוד האמירויות הערביות אנוור קרקאש ניהל בשבועות האחרונים קמפיין נרחב נגד תנועות חמאס ו"האחים המוסלמים" וכינה אותן במילים "ארגוני טרור".

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח, מעורבותה של מדינת איחוד האמירויות הערביות ברצועה נעשית בתיאום מלא עם מצרים ומוחמד דחלאן כדי לדחוק החוצה מרצועת עזה את קטאר. מדינת איחוד האמירויות הערביות הסכימה להעביר תמיכה כספית גדולה לרצועת עזה באמצעות השושבין שלה מוחמד דחלאן כדי לחזק את מעמדו ברחוב הפלסטיני, גם היא רואה, כמו מצרים, את מוחמד דחלאן בתפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית הבא.

חמאס מצדה, מגלה גישה פרגמטית כלפי מדינת איחוד האמירויות הערביות, היא מבינה כי קטאר נמצאת עכשיו במצוקה מדינית וכלכלית בעקבות המשבר שלה עם מדינות ערב ומוכנה "ליישר קו" עם מצרים ומוחמד דחלאן כדי לשפר את המצב ההומניטארי ברצועה גם במחיר דחיקתה החוצה של קטאר והכנסתה של מדינת איחוד האמירויות הערביות במקומה.

הפרגמטיות של ההנהגה החדשה של חמאס באה גם לידי ביטוי בשיפור הקשרים שלה עם איראן שהתקיים באחרונה באמצעות משלחת של חמאס שיצאה לטהרן. חמאס רוצה שאיראן תחדש את הזרמת הכספים לזרוע המדינית שלה שנפסקה ב-2012 בעקבות העימות בין ח'אלד משעל להנהגה האיראנית בנושא מלחמת האזרחים בסוריה.

במקביל ממשיכה מצרים ביישום ההבנות שלה עם תנועת חמאס להקלת המצב ההומניטארי ברצועה בתמורה למלחמה של חמאס בטרור של דאע"ש בצפון סיני וסיוע לשמירה על הביטחון במצרים. עפ"י מקורות מצרים, מעבר רפיח יתחיל לפעול באופן קבוע אחרי חג הקורבן (עיד אלאדחא) במחצית הראשונה של החודש הבא לאחר שהיה סגור במשך כ 5 חודשים.

מצרים הרחיבה ושיפצה בחודשים האחרונים את המעבר והתאימה אותו גם למעבר סחורות ופתיחתו אמורה ליצור הקלה משמעותית במצור המוטל על רצועת עזה. מצרים הודיעה גם למשלחת הפלסטינית מהרצועה כי היא מתכוונת לחבר קו חשמל חדש של 50 קילוואט כדי לסייע בפתרון מצוקת החשמל ברצועה.

המשחק המצרי הוא מתוחכם, מצרים תומכת בהבנות חמאס עם מוחמד דחלאן ובכך שדחלאן יהיה יו"ר הרשות הפלסטינית הבא, אך באותה העת מקפידה שלא לנתק את הקשרים עם יו"ר הרשות הפלסטינית מוחמד דחלאן, כך בעצם היא מחזיקה את המקל הפלסטיני משני קצותיו.