עבור לתוכן העמוד
Menu

דחלאן-הנציג של מצרים ומדינת האמירויות הערביות המאוחדת בשטחים

הציר המשולש החדש מצרים-חמאס-דחלאן מהווה מפגש אינטרסים של שלושת הצדדים, שיכול להימשך לתקופה ארוכה ועשוי לתרום להקלת המצור על הרצועה ולהשגת יציבות ביטחונית.

ההכנות ברצועת עזה להגעתו של סמיר משהראווי, יד ימינו של מוחמד דחלאן, הן בעיצומן. משהראווי אמור להגיע לרצועה ממצרים בתוך כמה ימים, לאחר היעדרות כפויה של יותר מ-10 שנים, ולכבודו תיערך קבלת פנים ענקית של אלפי פעילי פת"ח בהסכמה ובאישור של תנועת חמאס.

חזרתו של סמיר משהראווי לרצועה מסמלת את תחילת היישום המעשי של ההבנות בין תנועת חמאס למוחמד דחלאן שהושגו באחרונה בקהיר בחסותה של מצרים, למורת רוחו הגדולה של יו"ר הרשות הפלסטינית.

השלב הבא יהיה כנראה חזרתו של מוחמד דחלאן לרצועת עזה, עפ"י הסיכומים עם חמאס, דחלאן אמור לשמש מעין שר חוץ של הרצועה, מגייס הכספים לפיתוח הכלכלי שלה ואיש הקשר לישראל בנושא חיי היום יום.

ייתכן שחזרתו של מוחמד דחלאן תיעשה בסמיכות זמנים לפתיחתו באופן קבוע של מעבר רפיח למעבר אנשים וסחורות המתוכננת לחג הקורבן (עיד אלאדחא) שתסמל באופן מעשי את תחילת ההקלה במצור המוטל על הרצועה מ2007.

כזכור, תנועת חמאס השתלטה בכוח על הרצועה לאחר זכייתה בבחירות לפרלמנט הפלסטיני ב2006 וגירשה ממנה את מנגנוני השלטון של הרשות הפלסטינית.

מוחמד דחלאן הינו שנוא נפשה של קטאר שהינה התומכת הראשית בעולם הערבי של תנועת "האחים המוסלמים", למרות זאת, חמאס שהינה תנועת בת של "האחים המוסלמים", גילתה גישה מאוד פרגמטית והתפייסה עם מוחמד דחלאן משיקולים אינטרסנטיים.

מוחמד דחלאן הינו הנציג הבלתי רשמי ובן החסות של מצרים ומדינת האמירויות הערביות המאוחדת והמועמד מטעמן להיות יו"ר הרשות הפלסטינית הבא.

דחלאן גם נהנה מתמיכה גדולה של תנועת פת"ח ברצועת עזה. הוא נולד במחנה הפליטים ח'אן יונס ומכיר מילדות את יחיא סינוואר, המנהיג החדש של חמאס ברצועת עזה ואת מוחמד דף, המנהיג הצבאי העליון של הזרוע הצבאית "עז א-דין אל-קסאם".

העסקה המשולשת החדשה בין חמאס למוחמד דחלאן ומצרים מעניקה לתנועת חמאס את ליטרת הבשר שלה, היא אמורה להקל בצורה משמעותית את המצור על הרצועה, לפתור את מצוקת החשמל שלה ולהצעיד את הרצועה לעבר פיתוח כלכלי, באמצעות כספים שיגייס מוחמד דחלאן ממדינת האמירויות הערביות המאוחדת, ממדינות המפרץ ומהקהילה הבינלאומית.

תנועת חמאס קיבלה כבר תמורה מיידית, היא הוצאה מרשימת הטרור של "הרביעייה הערבית" (מצרים, סעודיה, מדינת האמירויות הערביות המאוחדת ובחריין) שפורסמה בחודש שעבר, לאחר פרוץ המשבר עם קטאר.

מצרים גם החלה להזרים סולר תעשייתי דרך מעבר הגבול ברפיח לתוך הרצועה המיועד לתחנה לייצור חשמל בעזה. תנועת חמאס נאלצה ליישר קו עם מצרים בעקבות המשבר של קטאר עם "הרביעייה הערבית" וההכרזה של הנשיא טראמפ עליה בועידת ריאד כ"ארגון טרור".

הגימיק החדש של הנהגת חמאס נכשל, במשך כמה חודשים שקדו בכירי התנועה על הכנת מסמך מדיני חדש, מעין "מתיחת פנים" של אמנת החמאס האנטישמית משנת 1988, אך ממשל טראמפ והאיחוד האירופי לא קונים אותו בינתיים. חמאס נאלצה ליישר קו עם מצרים ומוחמד דחלאן מתוך הבנה שתפקידה של קטאר ברצועת עזה עומד להסתיים ואת מקומה בתחום הסיוע הכלכלי תתפוס מדינת האמירויות הערביות המאוחדת.

מוחמד דחלאן הבטיח ליחיא סינוואר בשיחות בקהיר להשיג סיוע גדול ממדינת האמירויות הערביות המאוחדת לבניית תחנת חשמל סולרית חדשה ברצועה ובית חולים בעזה. גם הסנקציות שנקט מחמוד עבאס נגד רצועת עזה מחזקות את המוטיבציה של חמאס להתקרב עוד יותר אל יריבו המר מוחמד דחלאן ולהדק את שיתוף הפעולה עם מצרים אשר שומרת על יחסים קרירים עם יו"ר הרשות הפלסטינית בגלל התנגדותו לדחלאן.

עם זאת, חמאס נדרשת לשלם במטבע ביטחוני חשוב תמורת הקלת המצור על הרצועה ושלב חדש ביחסים עם מצרים, היא תצטרך להפסיק את פעולות הטרור בתוך מצרים ואת שיתוף הפעולה ההדוק שלה עם שלוחת דאע"ש בצפון סיני.

לכן, הסכימה חמאס ואף התחילה בפועל בהקמתו של אזור חיץ על גבול הרצועה עם מצרים ובשיתוף פעולה מודיעיני ומבצעי עם המודיעין המצרי נגד דאע"ש בסיני.

המהלכים האלה מחזקים את כוחו הפוליטי של מוחמד דחלאן, ההבנות שלו עם תנועת חמאס בחסותה של מצרים מבססות את מעמדו ברצועת עזה, מחזירות אותו לזירה הפלסטינית כשחקן חשוב ופותחות עבורו גם צוהר עתידי לגדה המערבית.

צריך לזכור כי לדחלאן יש כבר כיום מאחזי כוח וקבוצות חמושות הנאמנות לו ברוב מחנות הפליטים בגדה.

מבחינתו של דחלאן, רצועת עזה הינה רק "קרש קפיצה" לעבר היעד העיקרי שהוא השתלטות על המוקאטעה ברמאללה בתמיכתו הפוליטית של ידידו הקרוב מרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי.

עפ"י מקורות בפת"ח, מוחמד דחלאן הגיע להבנה עם יחיא סינוואר כי שמו של מרוואן ברגותי יכלל ברשימת הדרישות מישראל לקראת עיסקת חילופי שבויים חדשה, תמורת 4 השבויים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס.

יישום ההבנות בין דחלאן לחמאס יחזק את השפעתן של מצרים ומדינת האמירויות הערביות המאוחדת ברצועת עזה וידחוק את רגליה של קטאר ממנה. חמאס תאלץ להסכים לכך בכורח הנסיבות למרות קשריה ההדוקים עם קטאר.

בטווח הקצר, ההבנות האלה בין דחלאן לחמאס ייצבו את המצב הביטחוני ברצועה,הקשר המתפתח בין חמאס למצרים ודחלאן וההקלה במצור יהוו גורם ממתן ומרסן מפני היגררות לסבב לחימה נוסף מול ישראל למרות שחמאס ממשיכה בהכנות הצבאיות הכוללות ייצור רקטות וחפירת מנהרות.

אם אכן יצליח מוחמד דחלאן לגייס כספים לפיתוח הכלכלי של הרצועה ממדינת האמירויות הערביות המאוחדת וממדינות עשוי הדבר אף הוא לתרום לרגיעה בגבול בין רצועת עזה לישראל.

סיכום

  • הציר המשולש החדש מצרים-חמאס-דחלאן מהווה מפגש אינטרסים של שלושת הצדדים, מדובר במפגש אינטרסים זמני אך הוא יכול להימשך לתקופה ארוכה. המפגש הזה עשוי לתרום להקלת המצור על הרצועה ולהשגת יציבות ביטחונית ורגיעה בגבול של רצועת עזה עם ישראל.
  • המצב ההומניטארי ברצועת עזה אמור להשתפר כתוצאה מיישום ההבנות שהושגו בין 3 הצדדים, מצרים תגביר את השפעתה ברצועה, מדינת האמירויות הערביות המאוחדת תדחוף את רגליה פנימה בהדרגה לעזה ותדחוק החוצה את קטאר.
  • המעמד המתחזק של מצרים מול חמאס יאפשר לה להיות המתווך העיקרי בין ישראל לחמאס בכל הנושאים כולל תיווך לקראת עסקת חילופי שבויים חדשה.
  • המפסיד העיקרי הינו מחמוד עבאס אשר מנסה בכל דרך אפשרית לטרפד את ההבנות האלה ולהתפייס עם חמאס כדי לנטרל מחדש את מוחמד דחלאן, בינתיים ללא שום הצלחה.
  • מצרים אמורה להרוויח מהמהלך יותר שקט ביטחוני ושיתוף פעולה מצד חמאס במלחמה נגד דאע"ש בצפון סיני, המודיעין המצרי עוקב בשבע עיניים אחרי הזרוע הצבאית של חמאס, הניסיון שלו עמה לאורך השנים הוא מר,הוא איננו מאמין לה ואם היא תפר את ההבנות שהושגו הן יקרסו כמו מגדל קלפים, מצרים לא תוותר בנושא הביטחון הלאומי שלה