עבור לתוכן העמוד
Menu

רצועת עזה והטרור בסיני

מתקפת הטרור של דאע"ש נגד חיילי הצבא המצרי בצפון סיני חשפה את ערוות חמאס בעזה, כמי שמאפשרת תנועה של מחבלים מהרצועה לסיני להצטרפות לדאע"ש וחזרה, לטיפול ועזרה

מתקפת הטרור של דאע"ש נגד חיילי הצבא המצרי באזור אלברת' בצפון סיני חשפה את ערוותה של תנועת חמאס ברצועת עזה כמי שמאפשרת תנועה של מחבלים מהרצועה לסיני להצטרפות לשורות דאע"ש וגם מהכיוון ההפוך מסיני לרצועת עזה, לצורך הסתתרות, קבלת אימונים צבאיים וטיפול רפואי בבתי החולים ברצועה.

התנועה נעשית דרך מנהרות ההברחה.

תנועת חמאס בלחץ רב, מתקפת הטרור על הצבא המצרי באה בשיא מגעי ההתקרבות בין חמאס למצרים ובעוד משלחת של התנועה בראשות חבר הלשכה המדינית רוחי משותהא ומפקד הזרוע הצבאית מרוואן עיסא שוהה בקהיר  לדיונים על הקמת אזור חיץ על גבול הרצועה ואפשרות עריכת עסקת חילופי שבויים חדשה עם ישראל.

לפני ביקור המשלחת הזו, ביקרה בקהיר משלחת אחרת של חמאס בראשות יחיא סינוואר, המנהיג החדש של רצועת עזה. יחיא סינוואר התחייב בפני ראשי המודיעין המצרי כי חמאס לא תאפשר מעבר של גי'האדיסטים קיצוניים ונשק מרצועת עזה לתחומי חצי האי סיני.

הוא טען  כי תנועתו פועלת נגד הארגונים הסלפים הקיצונים ברצועת עזה אשר אינם מאיימים רק על הביטחון המצרי בחצי האי סיני אלא גם על שלטון חמאס ברצועה. והנה, עתה מתברר מהחקירה של גורמי הביטחון המצרים כי 3 מהמחבלים שהשתתפו במתקפת הטרור האחרונה על חיילי הצבא המצרי בצפון סיני הם פלסטינים מתושבי רפיח.

בעיר רפיח נפתחו בתי אבלים לשלושת המחבלים שהיו בעבר פעילים בזרוע הצבאית של חמאס אך ערקו ממנה והצטרפו לארגון "ג'יש אלאסלאם" התומך בדאע"ש. מנגנוני הביטחון של חמאס פתחו ב-10 ביולי בגל מעצרים בקרב בני משפחותיהם וחבריהם של שלושת המחבלים שנהרגו בסיני כדי לאסוף מודיעין שניתן להעבירו למצרים ולהראות לה שיד חמאס לא הייתה במעל והיא לא ידעה מראש על מתקפת הטרור על חיילי הצבא המצרי. מחקירת גורמי הביטחון של מצרים עולה גם כי כלי הרכב שהסיעו את מחבלי דאע"ש לאזור ההתקפה באלברת' הם כלי רכב חדשים שאינם נעים בצירים בצפון סיני, חלק מהם היו ממוגן נגד ירי.

עפ"י דיווח בעיתון "אלחיאת" מה10 ביולי, כלי הרכב האלה הוברחו מהעיר רפיח ברצועת עזה לרפיח המצרית שם הוכנו לצורך מתקפת הטרור. גורמים בחמאס טוענים כי אחת מהמטרות של מתקפת הטרור של דאע"ש הייתה לפגוע בהתקרבות האחרונה בין מצרים לתנועת חמאס וליצור את הרושם כי חמאס שותפה למתקפה כדי להעכיר את היחסים שלה עם מצרים.

אולם, המודיעין המצרי איננו קונה את הטענות האלה של חמאס, מבחינתו, תנועת חמאס היא הריבון ברצועה והיא האחראית למנוע חדירת מחבלים ונשק מהרצועה לחצי האי סיני. גורמים מצרים אומרים כי אם חמאס איננה יכולה לספק את הסחורה אין שום טעם לעשות עמה עסקים והסכמים. כאמור, תנועת חמאס פתחה בגל מעצרים באזור רפיח ואף תגברה את הסיורים על גבול הרצועה עם מצרים כדי לתת להראות למצרים כי היא עושה כל שביכולתה למנוע מעבר מחבלים מהרצועה לחצי האי סיני.

ניתן להעריך בסבירות גבוהה כי מצרים לא תסתפק בצעדים האלה, משלחת חמאס בראשות רוחי מושתהא ומרוואן עיסא שבה מקהיר והיא בודאי תדווח להנהגת חמאס על הדרישות הביטחוניות החדשות שהגיש לה המודיעין המצרי בעקבות מתקפת הטרור האחרונה.

הצבא המצרי הטיל עוצר על חלקים נרחבים בצפון סיני והוא מקיים מצוד אחרי מחבלים נוספים שהשתתפו במתקפת הטרור. להערכת המצרים במתקפת הטרור השתתפו כ100 מחבלים שהגיעו למחנה הצבא המצרי באלברת' בצפון סיני ב20 כלי רכב שחלק מהן היה ממולכד.

הצבא המצרי הודיע רשמית כי הצליח להרוג 40 מחבלים ולפגוע ב-6 כלי רכב. העיתון "אלערבי אלג'דיד" דיווח ב-10 ביולי כי הצבא המצרי מכין תוכנית לפינוי שטח של כ 30 ק"מ בצפון סיני כדי שניתן יהיה להילחם ביעילות בפעילות הטרור של דאע"ש אשר מסתתר בין האוכלוסיה המקומית, עפ"י הדיווח, התושבים המתגוררים בשטח הזה יפונו ויועברו להתגורר באזור אחר.

בעבר דווח כי הנשיא המצרי א-סיסי התנגד להצעה שהגיש לו הצבא המצרי לפנות את כל צפון סיני מתושביו כדי למגר את ארגון דאע"ש. מצרים גם שקלה בעבר להפציץ  מהאוויר מעוזים של הארגונים הגיהאדיסטים ברצועת עזה שתנועת חמאס איננה מטפלת בהם.

העיתונאי המצרי הבכיר,אשרף אבו אלהול, פרסם ב-10 ביולי מאמר בעיתון "אל-אהראם",שופר השלטון המצרי, שבו טען כי אם תנועת חמאס איננה מסוגלת לעצור מעבר של מחבלים מרצועת עזה לחצי האי סיני הרי שזוהי זכותה של מצרים לעשות זאת בעצמה.

נראה כי תנועת חמאס נמצאת בבעיה גדולה, המודיעין המצרי חושד בה שהיא משחקת משחק כפול ואיננו מוכן לעבור לסדר היום על מה שקרה,היא תצטרך לצאת מגדרה כדי להוכיח למצרים את ההיפך, אחרת כל ההסכמות שלה עם מצרים ירדו לטימיון, מצרים תפסיק לספק סולר תעשייתי לתחנה לייצור חשמל בעזה ולא תפתח את מעבר רפיח שאמור להיפתח באופן רציף בעוד חודשיים.

רבים מהמחבלים שעברו מהרצועה לחצי האי סיני והצטרפו לשורות דאע"ש הם פעילים לשעבר בזרוע הצבאית של חמאס הבקיאים בשימוש בנשק, בהכנת מטעני חבלה ובחפירת מנהרות. מדובר בתגבור משמעותי ליכולת הלחימה של ארגון דאע"ש בצפון סיני, גם מחבלים של דאע"ש שנמלטו מאזורי הקרבות בסוריה ובעיראק הצטרפו באחרונה לשורות דאע"ש בסיני.