עבור לתוכן העמוד
Menu

סעודיה והר הבית

לא מן הנמנע שסעודיה תנצל את היחסים הטובים עם טראמפ להגברת מעורבותה בערוץ הישראלי-פלסטיני .ובסוגיות כמו מסגד אל-אקצא, בכדי לשמור על מעמדה כמנהיגת המחנה הסוני

"מדינות ערב חזקות בפרסום הודעות גינוי והפצתן בטוויטר ולא במעשים נגד ישראל", כך אמר לי לפני כמה ימים גורם פלסטיני בכיר בתנועת פת"ח, בהתייחסו למשבר סביב סוגיית סגירת מסגד אל-אקצא בעקבות הפיגוע הנפשע בשער האריות והצבת גלאי המתכות בשערי הר הבית. דבריו נאמרו לאחר הפרסום ב-18 ביולי בעיתון הסעודי "אילאף" כי מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אל-עזיז, פנה לארה"ב בניסיון לפתור את המשבר של סגירת מסגד אל-אקצא בירושלים לאחר הפיגוע, וביקש ממנה שישראל תפתח את המסגד לתפילה.

עפ"י הדיווח, ראש הממשלה נתניהו מסר למלך סעודיה, דרך וושינגטון, כי הסטטוס קוו בהר הבית לא ישתנה וכי גלאי המתכות שהוצבו הם חלק מאמצעי אבטחה שגרתיים במקומות קדושים, שנועדו להילחם בטרור. ראש הממשלה הזמין בכירים סעודים לבקר במסגד אל-אקצא ולהתרשם בעצמם מקרוב מהמצב בשטח.

סעודיה לא הכחישה את הדיווח בעיתון "אילאף". היחס הסעודי לעמדת ישראל בנושא הר הבית בא לידי ביטוי גם בדברים שאמר הגנרל הסעודי בדימוס אנוואר עושקי המקורב לארמון המלוכה בראיון לביטאון החמאס "אלריסאלה" ב-20 ביולי:" המטרה של הצבת גלאי המתכות היא להגן על מסגד אל-אקצא וחופש הפולחן, לכן סעודיה איננה רואה מניעה בצעדים המיוחדים האלה כדי להכות את הטרור, אך על הפלסטינים להסכים לכך".

חאתם עבד אל-קאדר, בכיר פת"ח, גילה לעיתון "א-שרק אלאווסט" ב-19 ביולי כי סעודיההייתה מעורבת במגעים עם ישראל בניסיון למצוא פתרון ל"סוגיית הצבת גלאי המתכות" בשערי הר הבית לפני תפילות יום השישי, כשהמטרה הייתה "למנוע פיצוץ".

הידוק היחסים בין סעודיה לממשלת נתניהו וממשל טראמפ הוא לצנינים בעיני הפלסטינים כבר תקופה ארוכה, מחמוד עבאס חושש מכך שסעודיה מוכנה לועידה אזורית שתשיק את המשא ומתן עם ישראל ולצעדי נורמליזציה עמה לפני שנפתר הסכסוך הישראלי פלסטיני.

הגישה הפרגמטית הסעודית נועדה, להערכתו של מחמוד עבאס, למצוא חן בעיני ממשל טראמפ כדי לקבל הגנה ממנו מפני איראן ולשמור על יציבות הממלכה על חשבון הבעיה הפלסטינית. ההתנהלות של סעודיה מול ישראל בעניין מסגד אל-אקצא עוררה מורת רוח גדולה בקרב בכירים בתנועת פת"ח, הם נזהרים שלא להתבטא בפומבי נגד סעודיה כדי שלא לסבך את יחסי הרשות הפלסטינית עמה.

לדברי הבכירים בפת"ח, סעודיה הייתה צריכה לתאם את מהלכיה בעניין מסגד אל-אקצא עם ירדן והרש"פ וגם עם מרוקו העומדת בראש "ועדת ירושלים" של מדינות הועידה האסלאמית מכיוון שמדובר בנושא דתי חשוב לכל המוסלמים בעולם. עפ"י מקורות ירדנים, גם ירדן איננה מרוצה מההתנהלות הסעודית הפוגעת במעמדה כאפוטרופוס הרשמי של המקומות הקדושים בהר הבית עפ"י הסכם השלום שלה עם ישראל מ-1994. אחת ההערכות הרווחת בקרב בכירי פת"ח היא כי ההתנהלות של סעודיה בעניין המשבר במסגד אל-אקצא קשורה גם למשבר בינה לבין קטאר.

האסכולה הזו גורסת כי סעודיה מנסה להוכיח למשטר טראמפ את מתינותה ואת תמיכתה בכל צעד שנועד למנוע פיגועי טרור כדי לקבל את תמיכתו בעמדתה כלפי שליט קטאר השיח' תמים בן חמד המכונה "אמיר הטרור". בכל מקרה, הפלסטינים רואים בהתנהלות הזו של סעודיה דאגה לאינטרסים שלה בלבד, המלך סלמן בו עבד אלעזיז עושה לדעתם הכל כדי לבסס את שלטון בית המלוכה ולהעביר בקרוב את המלוכה לבנו, יורש העצר החדש מוחמד בן סלמאן,זה הדבר היחיד שמעניין אותו.

גורמים בכירים בפת"ח טוענים כי בהתנהלות הסעודית בעניין מסגד אל-אקצא יש הכרה סמויה בנוכחות הישראלית בהר הבית ומתן לגיטימציה ל"כיבוש" הישראלי, דבר שישפיע ללא ספק על מעמד הר הבית בהסדר הקבע אם הוא יושג אי פעם בין ישראל לפלסטינים. סעודיה לא מגלה סימנים של התרגשות מכך שהפלסטינים כועסים על התנהלותה מול ישראל, היא מנהיגת העולם הסוני ומקבלת גם גיבוי מלא מהנשיא טראמפ למדיניותה נגד הטרור.

הרשות הפלסטינית מוגבלת בביקורת נגד סעודיה בגלל שהיא תלויה בגלל הסיוע הכספי השנתי שסעודיה מעניקה לה, גם ההנהגה החדשה של חמאס בראשות אסמעיל הניה ויחיא סינוואר נוקטת מדיניות חדשה של "נייטרליות" ויחסים טובים עם כל מדינות ערב ואיראן כדי שלא לחזור על הטעויות של המנהיג הקודם ח'אלד משעל שהביאו לנתק עם איראן וסוריה.

לכן, לא מן הנמנע שסעודיה תנצל את היחסים הטובים האישיים של המלך סלמאן עם הנשיא טראמפ כדי להגביר את מעורבותה בערוץ הישראלי-פלסטיני או בכל סוגיה חשובה כמו מסגד אל-אקצא כדי לשמור על מעמדה כמנהיגת המחנה הסוני ועל האינטרסים שלה.