עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר הר הבית הפך למשבר אזורי?

המשבר בי-ם יצא מן המימד הישראלי-פלסטיני, והוא עכשיו חלק מן המשבר האזורי הרחב, כולל טורקיה, ויש אומרים שגם איראן מעורבת. במילים אחרות: ברוכים הבאים לסוריה!

המשבר בירושלים יצא מן המימד הישראלי פלסטיני, והוא עכשיו חלק מן המשבר האזורי הרחב, ולפיכך פתרונו אינו מצוי רק בהסדרה כזאת או אחרת עם הווקף, עם ירדן או עם הרשות הפלסטינית, אלא במעגלים רחבים יותר הכוללים גם את טורקיה, ויש אומרים שגם איראן מעורבת מאחורי הקלעים. במילים אחרות: ברוכים הבאים לסוריה!

המשבר הנוכחי התחיל כאשר חוליה של טרוריסטים סונים מאום אל-פחם רצחה שוטרי משטרת ישראל דרוזים. הרוצחים הכירו היטב את הר הבית, שכן היו "מוראביטון" של ראיד סלאח, וידעו היטב כי השוטרים הם דרוזים. בכך, נכנסה ירושלים למשוואה של סוריה שבה המיליציות הסוניות נלחמות בדרוזים, שהם חלק ממערך הכוחות התומך באסד. אבל במקרה של הגולן, ישראל מגינה על הדרוזים שמעבר לגבול מפני נוסרה הסונית שרוצה להשמידם.

טוב עושים מנהיגי הדרוזים בישראל שמונעים גלי נקמה בסונים בישראל, כדי להרחיק את הדרוזים מהתרחבות המלחמה בסוריה לתוך ישראל. אבל הרשות הפלסטינית ברמאללה עושה את ההפך: היא דוחפת בכוח את הרשות לתוך המערבולת של הר הבית, ומכניסה את עצמה למשוואה הסורית.

מי שגרם למשבר האחרון הייתה טורקיה, (ויש אומרים איראן, אבל המעורבות הטורקית גלויה ובוטה). "תיירי בלגאן" טורקים באים להר הבית עם דגלי טורקיה כדי להסעיר את הרוחות וממשלתם, באמצעות אירגונים טורקיים הפועלים בעולם כדי לרכוש נכסים הקשורים לזכר האימפריה העות'מאנית, מארגנת "ערבי תרבות" שבה משחזרים את ההיסטוריה העות'מאנית בעיר.

כמו בסוריה, גם בירושלים, נשיא טורקיה הבעייתי, ארדוואן, מבקש להקים מחדש את החליפות העות'מאנית, ולסלק מהר הבית את ישראל ואת ירדן, וזאת על ידי ניפוץ אלים של הסדרי הסטטוס קוו המעגנים את ישראל הווקף וירדן כמי שאחראים על ההר. 

מכאן, שהאינטרס הישראלי המובהק הוא לשמור על סטטוס קוו, ולא לחתור לביטולו כי טורקיה והאחים המוסלמים אורבים מעבר לפינה. יתר על כן, לתנועת האחים המוסלמים יש בעיה- אין לה "מקום קדוש" להתהדר בו כמו שיש לווהאבים, המקדשים את מכה. ירושלים היא המקום הקדוש שאותו הם רוצים לקדם ואשר יאחד את כל המוסלמים תחת דגלם, ובהקשר העכשווי – טורקיה.

לפיכך, סעודיה שומרת על שתיקה רועמת, ואחד האימאמים של מכה חולל סערה כאשר קבע כי שאלת אל-אקסא היא עניין  ישראלי פנימי. סעודיה רואה בירושלים מתחרה למכה, והיא עדיין זוכרת כי מלכתחילה האומיים בנו את כיפת הסלע כדי להטות את העלייה לרגל ממכה לירושלים.

ישראל עשתה הכל כדי להחזיר את מזרח העיר למצב נורמלי, אבל יש לקחת בחשבון כי טורקיה והאחים המוסלמים לא יתנו לעיר להירגע. הרשות הפלסטינית איננה מנהיגה, אלא נגרפת מאחורי ההמון, ומוטב שלא לשגות באשליות לגבי הסדרים עמה