עבור לתוכן העמוד
Menu

מצרים נערכת לירידת עבאס מהמפה הפוליטית

מצרים מתנהלת מול יו"ר הרשות במינימום התיאום האפשרי, היא מתייחסת אליו בזלזול וכמי שסיים מזמן את תפקידו וכבר איננו רלוונטי. מחמוד עבאס סירב להפצרותיו של  הנשיא א-סיסי ודחה את נכונותו של מוחמד דחלאן להתפייס עמו ולפתוח דף חדש ועכשיו הוא ישלם כנראה את מחיר עקשנותו.

גורמים בתנועת פת"ח מתארים את התנהגותו של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס כעצבנית במיוחד בשבועות האחרונים, לא רק בגלל היחס שהוא מקבל מממשל טראמפ אשר מסרב להזכיר את המילים "מדינה פלסטינית" אלא בעיקר בגלל יחסה של מצרים אליו והעובדה שנתנה אכסניה לפגישות פיוס בין יריבו המר מוחמד דחלאן לבין משלחת חמאס בהנהגתו של מנהיג הרצועה החדש יחיא סינוואר.

עפ" גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס מעשן בשרשרת ולעיתים אף משמיע קללות נוכח ההדלפות המגמתיות לרשתות החברתיות שבהן סופר כי הוא מת כתוצאה מהתקף לב. הביקור האחרון של מחמוד עבאס במצרים היה בסוף חודש אפריל שעבר, יומיים לפני שנסע לוושינגטון לפגישה  ראשונה עם הנשיא טראמפ בבית הלבן.

מאז הוא לא ביקר במצרים, לפני כשבוע הוא ביקש לשלוח משלחת של בכירים מהנהגת פת"ח למצרים כדי למחות על כך שמצרים אירחה בקהיר מפגשים בין נציגיו של מוחמד דחלאן עם משלחת חמאס, המצרים נפנפו את בקשתו בנימוק כי ההנהגה המצרית עסוקה בעניינים אחרים שנקבעו מראש.

מצרים מתנהלת מול יו"ר הרשות הפלסטינית במינימום התיאום האפשרי, היא איננה יכולה להתנתק ממנו לחלוטין מכיוון שהוא עדיין משמש כיו"ר הרשות הפלסטינית אבל היא מתייחסת אליו בזלזול וכמי שסיים מזמן את תפקידו וכבר איננו רלוונטי.

נקודת השבר ביחסי מחמוד עבאס עם הנשיא א-סיסי הייתה לפני כחצי שנה, לאחר שמחמוד עבאס הכשיל את מאמצי "הרביעיה הערבית"(מצרים, סעודיה, מדינת האמירויות הערביות המאוחדת ובחריין) להביא לפיוס בינו לבין מוחמד דחלאן ולאפשר את חזרתו של דחלאן לשורות פת"ח.

עבאס סירב בתוקף והאשים בעקיפין את מצרים בכך שהיא פוגעת ב"עצמאות ההחלטה הפלסטינית". בנוסף לכך הוא דחה בבוטות את היוזמה המצרית של הנשיא א-סיסי והעדיף את היוזמה לכינוס ועידה בינלאומית של צרפת שלא יצא ממנה דבר.

מצרים לא שוכחת ולא סולחת.

הנשיא המצרי א-סיסי קיבל כבר מזמן את ההחלטה כי מוחמד דחלאן הוא המועמד של מצרים להיות יו"ר הרשות הפלסטינית הבא. מבחינתו, מוחמד דחלאן משרת וישרת הכי טוב את האינטרסים של מצרים מכל המועמדים האחרים בתנועת פת"ח שרוצים לרשת את מחמוד עבאס.

מחמוד עבאס היה בטוח שהצליח לחסל פוליטית את מוחמד דחלאן אך מצרים החזירה אותו לקדמת הבמה הפוליטית. מצרים כבר החלה לבנות את השלב שלאחר הסתלקותו של עבאס מהזירה הפוליטית, לכן היא אפשרה לדחלאן "דריסת רגל" חדשה ברצועת עזה שתחזיר אותו למוקד קבלת ההחלטות הפלסטיני על אפו ועל חמתו של מחמוד עבאס.

המודיעין המצרי בנה ביחד עם דחלאן את המהלך החדש בחוכמה באמצעות פיוס עם תנועת חמאס שהתחייבה לאפשר למוחמד דחלאן את חזרתו לרצועת עזה לאחר 10 שנים של היעדרות ותחלק עמו את עוגת השלטון. מוחמד דחלאן הוכיח לתנועת חמאס כי הוא מחזיק בשני מפתחות חשובים וששיתוף פעולה עמו יאפשר הישגים חשובים לחמאס:

המפתח הראשון מול מצרים- דחלאן הוכיח לחמאס שהוא יכול לשכנע את ההנהגה המצרית לשנות את היחס לרצועת עזה, להקל את המצור מעליה ולפתוח באופן קבוע את מעבר רפיח בתנאי שתוכיח כי היא איננה תומכת ונוטלת חלק בפעולות טרור בתוך מצרים, והמפתח השני מול מדינת האמירויות הערביות המאוחדת – דחלאן, שמשמש כיועצו של שליט אבו דאבי, הוכיח כי ביכולתו להביא סיוע כספי גדול לרצועת עזה ממדינת האמירויות הערביות המאוחדת, כמו למשל סכום של 150 מיליון דולר לבניית תחנת חשמל סולרית חדשה ברצועה.

מצרים מאמצת את רצועת עזה לחיקה מחדש, היא נתנה לתנועת חמאס להבין כי המפתח בידי דחלאן, הוא זה דואג להגעת סולר תעשייתי מצרי לתחנה לייצור חשמל בעזה והוא זה שידאג לפתיחתו של מעבר רפיח באופן רציף לקראת חג הקורבן "עיד אלאדחא" בעוד יותר מחודשיים.

מוחמד דחלאן אמור לשמור בשלב הראשון על האינטרסים של מצרים ברצועת עזה, והמודיעין המצרי בונה אותו ומסייע לו גם לקראת האפשרות שיוכל לחזור בעתיד לתחומי הגדה לאחר הסתלקותו של מחמוד עבאס מהזירה הפוליטית. הטעות האסטרטגית שעשה מחמוד עבאס כלפי רצועת עזה כשהחליט להענישה והטיל עליה סנקציות כלכליות  שדרדרו את המצב ההומניטארי שיחקה היטב לידי מצרים ומוחמד דחלאן.

מצרים מציגה את עצמה כעת כמי שדואגת לרצועת עזה ואף זוכה לשבחים פומביים מתנועת חמאס, היא בונה את עצמה כמי שדואגת לבעיה הפלסטינית כדי שתהייה לה גם מילה במאבק הירושה על תפקיד יו"ר הרשות הפלסטינית. המתיחות בין מצרים לרשות הפלסטינית תימשך, מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב כבר גורש מקהיר לפני כמה חודשים ומאז הוא איננו מעז לדרוך בה ומחמוד עבאס מקבל מההנהגה המצרית משב רוח קריר באופן קבוע למרות שרשמית היא מקפידה לומר כי היחסים בינה לבין מחמוד עבאס תקינים לחלוטין.

הציר החדש מצרים-מדינת האמירויות הערביות המאוחדת-דחלאן-חמאס הולך וצובר תאוצה למרות רוחו של מחמוד עבאס הקשור לקטאר, אם לא יהיו תקלות בלתי צפויות, מצרים תקל את המצור מעל הרצועה ותחזק את מעמדה, מוחמד דחלאן אמור לחזור לעזה עפ"י ההבנות עם חמאס ולשמש כשר החוץ של הרצועה, מגייס כספי הסיוע והאחראי על מעברי הגבול והקשר עם ישראל. נראה כי אין בכוחו של מחמוד עבאס לבלום את המהלך הזה המגביר את התנתקותה של הרצועה מהגדה והופך אותו ללעג וקלס.

מחמוד עבאס סירב להפצרותיו של  הנשיא א-סיסי ודחה את נכונותו של מוחמד דחלאן להתפייס עמו ולפתוח דף חדש ועכשיו הוא ישלם כנראה את מחיר עקשנותו.