עבור לתוכן העמוד
Menu

מי יהיה מנהיג דאע"ש הבא?

גורמים בעיראק מדווחים על מאבקים פנימיים בארגון, שהסתיר את מות אלבגדאדי, כדי לשמור על המורל. המועמדים להחלפתו הם טראב אלג'רבא, איאד אלעבידי ואיאד אלג'מילי.

העולם הערבי ממשיך לעקוב אחרי הידיעות מעיראק וסוריה על המתחולל בתוך ארגון דאע"ש בעקבות ההודעה הרשמית הקצרה של הארגון כי מנהיגו אבו בכר אלבגדאדי נהרג וכי בקרוב תימסר הודעה על זהות יורשו.

גם גורמי המודיעין של מדינות העולם מחפשים הוכחות מודיעיניות שיאששו או יזימו את הודעת הארגון, מלבד רוסיה אשר הודיעה כי עפ"י המידע שברשותה אבו בכר אלבגדאדי נהרג מהפצצות מטוסיה באזור א-רקה בסוריה, אין בינתיים לשום מדינה נוספת את ההוכחה הדרושה, כולל לארה"ב שעומדת בראש הקואליציה הבינלאומית למלחמה בדאע"ש. לא ברור מה גורל גופותיהם של אבו בכר אלבגדאדי ועוזריו הבכירים, האם הובאו לקבורה? אם כן, היכן?

ההודעה הרשמית על מותו של אבו בכר אלבגדאדי מעוררת חששות בקרב פעילי דאע"ש, כנראה שזו הסיבה שהנהגת הארגון החליטה לפרסם הודעה כי בקרוב תפורסם זהות המנהיג החדש כדי לשדר תחושה של יציבות. גורמים בעיראק מדווחים על מאבקים פנימיים בארגון וכי ארגון דאע"ש הסתיר במשך תקופה ארוכה את הידיעה על מותו של אבו בכר אלבגדאדי כדי לשמור על מורל לוחמיו אשר ניהלו קרב עיקש למנוע מצבא עיראק את כיבוש העיר מוסול מידיהם.

על המאבק הפנימי בתוך הארגון ניתן ללמוד מהעובדה שהנהגת דאע"ש הורתה להטיל עוצר באיזור תלעפר בעיראק, לאחר פרסם ההודעה על מותו של אבו בכר אלבגדאדי ולפתוח בגל מעצרים בשורות הארגון.

ערוץ הטלוויזיה "רוסיה אליום" דיווח ב-11 ביולי כי הסיבה להטלת העוצר הייתה מהומות בקרב תומכי הארגון לאחר ההודעה על מותו של אבו בכר אלבגדאדי.

המועמדים לרשת את אלבגדאדי

את המנהיג החדש של דאע"ש אמורה לבחור "מועצת השורא" (המועצה המייעצת) של הארגון המורכבת משמונה חברים: שישה עיראקים, ירדני וסעודי. המועצה מקיימת התייעצויות אך לא ידוע אם היא כונסה לצורך בחירת היורש, אולי היא לא כונסה בגלל סיבות ביטחוניות כדי שלא תהווה מטרה מרוכזת להתקפה מצד רוסיה או מצד הקואליציה הבינלאומית. עפ"י גורמים בעיראק ועפ"י דיווח בעיתון "א-שרק אלאווסט" מה-11 ביולי, עולים שלושה שמות בולטים של מועמדים שמהם אמור להיבחר המנהיג החדש של דאע"ש.

טראב אלג'רבא– ממוצא סעודי העומד בראש מועצת השורא של דאע"ש, מכונה "אבו מוחמד אלשמאלי".

איאד אלעבידי-ממוצא עיראקי,  שירת כקצין בצבא העיראקי בתקופתו של צדאם חוסיין, הצטרף לארגון אלקאעדה ב 2003, משמש כ"שר המלחמה" של דאע"ש,מכונה "אבו צאלח".

איאד אלג'מילי-ממוצא עיראקי,שירת בדרגת קולונל במנגנון המודיעין בצבאו של צדאם חוסיין,משמש כ"שר לביטחון פנים" בדאעש, מכונה "אבו יחיא אלעיראקי". אלא שעפ"י דיווח לא מאומת בערוץ אלמיאדין המזוהה עם חיזבאללה ב-6 ביולי, הוא נהרג במהלך הקרבות על העיר מוסול.

שני הקצינים העיראקים לשעבר, איאד אלעבידי ואיאד אלג'מילי, הפכו לעוזריו החשובים של אבו בכר אלבגדאדי לאחר שעוזריו "אבו עלי אלאנבארי", "אבו עומר אלשישאני" ואבו מוחמד אלג'ולאני" חוסלו באמצעות הפצצות אוויריות.

ההיחלשות של דאע"ש

ארגון דאע"ש נחלש בצורה משמעותית בכל התחומים, תבוסתו בעיר מוסול בעיראק, התבוסה הצפויה שלו בעיר א-רקה בסוריה, הנחשבת לבירת "המידה האסלאמית", ומותו של אבו בכר אלבגדאדי רק ממחישים את גודל מפלתו. בשנה הראשונה להקמתו, הקים דאע"ש בסוריה שמונה מחוזות של "המדינה האסלאמית" והשתלט על כ-50 אחוזים משטח סוריה, אך עתה הוא נאלץ לוותר על שטחים נרחבים כתוצאה מהמלחמה עם הצבא הסורי וכוחות הקואליציה הבינלאומית.

השאלה אם יורשו של אבו בכר אלבגדאדי יוכל להכריז על עצמו כ"ח'ליף" נוכח העובדה ש"המדינה האסלאמית" שהקים אבו בכר אלבגדאדי איבדה שטחים רבים בעירק ובסוריה. גורמים ג'יהאדיסטים מעריכים כי המנהיג החדש של דאע"ש יצטרך להסתפק בתואר "אמיר" כדי לשמור על אמינות הארגון.

תפיסת "המדינה האסלאמית" קיבלה מכה קשה שצפויה להתחזק לאחר כיבוש העיר א-רקה, ארגון דאע"ש יצטרך לשנות את דפוסי הפעולה שלו ולהתמקד בפעילות גרילה ובפיגועי טרור גדולים במדינות ערב, באיראן ובמדינות המערב. המנהיג החדש של דאע"ש יצטרך להחליט היכן הוא ממקם את מפקדת הארגון, עפ"י ההערכות שונות הוא צפוי להתרחק מאזורי הקרבות בעיראק ובסוריה כדי שיוכל לשקם את הארגון.

גורמי מודיעין במערב מעריכים כי המנהיג החדש עשוי להתמקם באפגניסטאן או בדרום הפיליפינים, לאור התגברות פעילות הארגון באזורים האלה ורצון של כמה מבכירים בארגון לעבור לפיליפינים במקום לשהות בסוריה. להערכתם, ארגון דאע"ש צפוי בקרוב לפתוח בגל של פיגועי נקם באמצעות "חוליות רדומות" או "זאבים בודדים", הארגון פיתח יכולות טכנולוגיות גבוהות ושימוש יעיל באינטרנט וברשתות החברתיות לצורך גיוס מתנדבים חדשים ומתן הנחיות לפעולות טרור.