עבור לתוכן העמוד
Menu

מחמוד עבאס מוביל להסלמה

יו"ר הרשות משנה כיוון ומוביל להסלמה נגד ישראל על רקע האירועים בירושלים ובהר הבית. ההנהגה החליטה גם לחדש את הפעילות נגד ישראל בזירה הבינ"ל ולפנות להאג.

יו"ר הרשות הפלסטינית משנה כיוון ומוביל להסלמה נגד ישראל על רקע האירועים בירושלים ובהר הבית. ההנהגה הפלסטינית החליטה גם לחדש את הפעילות נגד ישראל בזירה הבינלאומית ולפנות לבית הדין הבינ"ל בהאג.

עפ"י מקורות בתנועת פת"ח, יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס החליט לנסות ולרכוב על גבו של הנמר החדש של המחאה במזרח ירושלים נגד צעדי ישראל בהר הבית. עבאס הודיע בתחילת השבוע על הקפאת שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל עפ"י הסכמי אוסלו, אולם  בישיבת ההנהגה הפלסטינית שהוא כינס ב-25 יולי ברמאללה הוא העביר החלטות לאמץ במלואה את עמדת הווקף המוסלמי במזרח ירושלים להמשיך בפעולות המחאה עד להחזרת המב לקדמותו באיזור הר הבית כפי שהיה עד ל-14 ביולי ולוודא כי כל צעדי הבידוק הביטחוני על כל סוגיהם, שעשתה במקום משטרת ירושלים, אכן בוטלו.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס הנחה גם להתחיל בהכנת פניה לבית הדין הבינלאומי בהאג ולהצטרפות ל28 ארגונים בינלאומיים במעמד של מדינה. מחמוד עבאס נפגש לפני ישיבת ההנהגה הפלסטינית עם המופתי של ירושלים, השיח' מוחמד חוסיין, ושמע ממנו עדכון על מהלכי המחאה שהוביל הווקף המוסלמי במזרח ירושלים.

הווקף המוסלמי, ביחד עם הנהגת פת"ח בירושלים ופעילים פלסטינים בכירים כמו ד"ר מוצטפא ברגותי, ייסדו מעין הנהגה מקומית חדשה שתנהיג את פעולות המחאה בירושלים הנקראת "הסמכות הדתית והלאומית" בירושלים. ההנהגה הזו פעלה מתחילת הארועים ללא תיאום עם הרשות הפלסטינית, בזמן שמחמוד עבאס ביקר בסין היא קיבלה רוח גבית ממחמוד אלעאלול, סגנו של מחמוד עבאס בתנועת פת"ח, אולם עכשיו, החליט יו"ר הרשות הפלסטינית ליטול את המושכות לידיו ולהוביל את המאבק נגד ישראל בעניין מזרח ירושלים ומסגד אלאקצא, במיוחד לאור העובדה שעבדאללה מלך ירדן הוא זה שהצליח לכפות על ישראל את הסרת גלאי המתכות באמצעות המצור על שגרירות ישראל בעמאן ולא הרשות הפלסטינית.

בתחילת ישיבת ההנהגה הפלסטינית ברמאללה שיגר מחמוד עבאס מסר לתושבי מזרח ירושלים, הוא שיבח את כל פעולות המחאה בירושלים ואמר כי הם הביאו כבוד לעם הפלסטיני.

"ירושלים היא שלנו והיא בירתנו,מה שאתם עושים הוא הנכון ואנחנו תמכנו ותומכים בכל מה שאתם עשיתם ועושים" הדגיש עבאס.

מחמוד עבאס רואה במאבק החדש בישראל בנושא ירושלים ומסגד אלאקצא, הזדמנות חדשה עבורו לשפר את מעמדו, ההנהגה הפלסטינית שצמחה במזרח ירושלים מתחת לאפו מדאיגה אותו, בפעולותיה בשטח היא הציגה את הרשות הפלסטינית כמי שמתנהגת ברפיסות מול ישראל בנושא כה חשוב כמו מסגד אלאקצא, לכן זימן מחמוד עבאס את המופתי של ירושלים לפגישה עמו והוא מנסה עכשיו לתאם את המהלכים של הרשות הפלסטינית עם ההנהגה החדשה הפלסטינית במזרח ירושלים ולהצטייר כמי שמוביל את המאבק. כדי להגביר את השפעתו במזרח ירושלים הודיע גם מחמוד עבאס על הקצבת סכום של 25 מיליון דולר למוסדות במזרח העיר.

לקראת הסלמה ביום שישי

חבר ההנהגה הפלסטינית וואסל אבו יוסף שהשתתף בפגישת ההנהגה הפלסטינית אמר ב25 ביולי כי ההנהגה הפלסטינית החליטה להמשיך את המחאה העממית בכל מקום ולתמוך בתושבי מזרח ירושלים בכל דרך עד להחזרת המצב לקדמותו כפי שהיה עד לפני ה-14 ביולי.

זהו למעשה אימוץ מלא של עמדת הווקף המוסלמי כי המתפללים לא יכנסו למסגד אל-אקצא וימשיכו להתפלל על שעריו עד שהמצב יתבהר ולאחר שהם יוודאו שבוטלו כל השינויים שעשתה המשטרה בתוך הבית ובשעריו וכי המצב חזר לקדמותו. הדרישה מישראל היא ברורה, הסרת כל סממני הבידוק הביטחוני החדשים, פתיחת כל שערי הר הבית ותפילה חופשית במסגד אל-אקצא.

כפי שהדברים נראים כרגע, המצב הביטחוני במזרח ירושלים ובגדה צפוי להסלים לקראת תפילת יום השישי ובניגוד ליום שישי שעבר, ההנהגה הפלסטינית היא זו שקוראת עכשיו לתושבי מזרח ירושלים להגיע בהמוניהם לאזור הר הבית ולהפגין מול מחסומי המשטרה ומחסומי צה"ל בגדה.

מחמוד עבאס איננו אחראי עפ"י הסכמי אוסלו לנעשה במזרח ירושלים, להיפך, ההסכם אוסר על הרשות הפלסטינית פעילות רשמית במזרח העיר, אבל הוא מנסה להתסיס את האווירה וליצור מצג כי הרשות הפלסטינית היא זו שמובילה את המאבק למען ירושלים ומסגד אל-אקצא. מכיוון שהתיאום הביטחוני עם ישראל הוקפא, משמעות החלטת ההנהגה הפלסטינית היא כי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית לא ימנעו הגעת מפגינים למחסומי צה"ל ברחבי הגדה ויאפשרו עימותים עם החיילים.

עמדת ממשל טראמפ

ממשל טראמפ התערב מאוחר בנעשה, המשימה הדחופה הראשונה שלו הייתה לפתור את המשבר בין ישראל לירדן, הנשיא טראמפ הפעיל לחץ אדיר על המלך עבדאללה לאפשר את חזרת צוות השגרירות הישראלית בשלום מעמאן לישראל.

עכשיו אמור הממשל להתפנות כדי לנסות ולהרגיע את המצב בירושלים.

אמש נפגש השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט עם צאיב עריקאת, מזכ"ל הועד הפועל של אש"פ ועם הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, הוא שמע מהם דרישות חד משמעיות בעניין  ביטול כל צעדי הביטחון החדשים של ישראל באזור הר הבית,עפ"י גורמים ברשות הפלסטינית הוא אמור לשוחח בנושא עם ראש הממשלה נתניהו ולהעביר תשובה לפלסטינים.

בינתיים פרסם הבית הלבן הודעת תמיכה חד משמעית בהחלטת ישראל להסרת גלאי המתכות משערי הר הבית.

אולם, נראה כי בקצב הדברים הנוכחי, הממשל יצטרך להפעיל גם לחץ משמעותי על מחמוד עבאס לפעול למען הרגעת השטח ולהפסיק את התססתו. ככל שפעולות המחאה הפלסטינית מתארכות והעימותים עם המשטרה וצה"ל נמשכים, הולך וגדל מספר הנפגעים בצד הפלסטיני ומעגל הזעם מתרחב, יש עדיין הזדמנות לנסות ולהחזיר את השד לבקבוק אולם הדבר חיב להיעשות במהירות כדי למנוע גל חדש של אלימות וטרור.