עבור לתוכן העמוד
Menu

דאגה במזרח התיכון: מדיניות ההליכה על הסף של קטאר

שרי החוץ של "הרביעיה  הערבית" יתכנסו מחר לדון בתשובת קטאר לאולטימטום שלהם. תוכנה לא נמסר אך מההדלפות ניתן  לומר כי קטאר גילתה גמישות, אך לא מספיק בנוגע לאיראן

שרי החוץ של "הרביעיה  הערבית" (מצרים, סעודיה, מדינת איחוד האמירויות הערביות ובחריין) יתכנסו מחר בקהיר לדון בתשובת קטאר על מסמך 13 הדרישות שהן מסרו לקטאר. קטאר מסרה את תשובתה לכווית, שר החוץ הקטארי מוחמד עבד אלרחמן אלת'אני מסר אותה בכתב לשליט כווית השיח' צבאח אחמד אלצבאח שהינו המתווך המוסכם על כל הצדדים.

תוכנה של התשובה לא נמסר באופן רשמי אך מההדלפות לאתר החדשות הכוויתי "אנפראד" ולעיתון "ראי אליום" ב-3 ביולי ניתן  לומר כי קטאר גילתה גמישות בתשובתה אך היא איננה מספקת את הדרישות המינימליות ממנה בנושא קשריה עם איראן,עם טורקיה ובתחום תמיכתה בטרור.

איראן -קטאר מוכנה לצמצם את קשריה המדיניים והכלכליים עם איראן אם כל מדינות המפרץ יקבלו החלטה על כך, קטאר טוענת בתשובתה כי אין  שום אדם על אדמתה המשתייך ל"משמרות המהפכה "האיראניים.

טורקיה – קטאר אומרת בתשובתה כי טורקיה היא מדינה מוסלמית וכי אין שום מניעה עפ"י החלטות המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ להקים בסיס צבאי של טורקיה בקטאר.

קטאר: התמיכה בטרור ומימונו

קטאר הסכימה בתשובתה להרחיק משטחה פעילים של תנועת חמאס השוהים בתחומה, להשתיק את השיח' יוסף קרדאווי מנהיג "האחים המוסלמים" ולהורות לערוץ אלג'זירה להפסיק את התקפותיו על מצרים.

קטאר גם הסכימה לשלם פיצויים למצרים, להפסיק את התמיכה הכספית ב"אחים המוסלמים" ולהרחיק כמה ממנהיגי התנועה משטחה. קטאר טוענת כי אין לה שום קשר לארגוני טרור שהוגדרו ע"י האו"ם ככאלה וכי היא פועלת נגד הטרור.

תשובתה של קטאר איננה מפתיעה, מאז פרוץ המשבר היא שידרה ביטחון עצמי וחוסר נכונות להתפשר, היא סומכת על ממשל טראמפ שלא יאפשר פגיעה קשה בה בגלל האינטרסים האמריקנים במפרץ והימצאותו של הבסיס הצבאי האמריקני הגדול ביותר במזה"ת בשטחה.

התשובה של קטאר נועדה להעביר את הכדור למגרשה של "הרביעיה הערבית" אשר גיבשה כבר את השלב הבא של הסנקציות נגד קטאר שיכללו ככל הנראה את הצעדים הבאים:

א.הקפאת החברות של קטאר במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ.

ב.הקפאת הכספים של קטאר המופקדים בבנקים של "הרביעיה הערבית" ומשיכת הכספים של מאע"מ  וסעודיה מהבנקים בקטאר.

ג.הטלת חרם כלכלי של "הרביעיה הערבית" על קטאר.

ד.הגשת תביעה לבית הדין הפלילי בהאג נגד חברי המשפחה השלטת בקטאר על תמיכתם בארגוני טרור.

ה. ניתוק ערוץ אלג'זירה המשדר מדוחא מהלווין המצרי NILE-SET ומהלווין הסעודי ARAB-SET כדי לצמצם את קליטת שידוריו במדינות ערב.

אי אפשר לשלול את האפשרות של מהלך צבאי נגד קטאר אם תמשיך בהתעקשותה או עידוד ותמיכה של "הרביעיה הערבית" באופוזיציה הקטארית לעידוד הפיכה צבאית של צבא קטאר בשיתוף עם חלקים מהמשפחה השלטת. קטאר טוענת לחפותה והיא מאמצת מדיניות של "הליכה על הסף", היא נוקטת קו נוקשה ובעצם מפרה את המדיניות של מדינות המפרץ כלפי איראן וממשיכה בתמיכה בארגוני הטרור ובהתערבות בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

קטאר גם שואבת עידוד מהתמיכה של איראן וטורקיה בעמדותיה, היא מודעת לכך שיצרה מצב של חוסר יציבות במפרץ והיא מעריכה שהדבר משרת את האינטרסים שלה מכיוון שממשל טראמפ יעשה הכל להרגיע את המצב כדי לאפשר לו את המשך המלחמה בארגון דאע"ש שנחשבת לאחת המטרות החשובות שהגדיר הנשיא טראמפ. גורמים במפרץ טוענים כי קטאר איננה יכולה להתנתק מהקשרים ההדוקים שלה עם תנועת "האחים המוסלמים" שחילחלה כבר לתוך כל מוסדות השלטון וכי נוצרו בין שליט קטאר לתנועה מערכת של אינטרסים הדדים וברית שקשה לנתקה.

לדבריהם, שליט קטאר, השיח' תמים בן חמד מתייחס ל"אחים המוסלמים" כשכפ"ץ שלו והוא בטוח שהם יגנו עליו בדיוק כפי שהגנו על הנשיא ארדואן בניסיון ההפיכה האחרון נגדו, כלומר, הם יוציאו את האנשים אל הרחובות והכיכרות בדוחא כדי למנוע מהצבא הקטארי להדיחו.