עבור לתוכן העמוד
Menu

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, מנסה לשקם את מעמדו

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מסר בסוף השבוע לישראל כי הודעתו להפסיק את כל הקשרים עמה כוללת גם את הפסקת התיאום הביטחוני שהינו חלק חשוב במלחמה בטרור עפ"י הסכם אוסלו. גורמי הביטחון בישראל אישרו את הדברים אך הבהירו כי במקרה חירום כמו "פצצה מתקתקת" למשל, ישמר הקשר הביטחוני עם הרשות הפלסטינית. ההודעה של מחמוד עבאס […]

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מסר בסוף השבוע לישראל כי הודעתו להפסיק את כל הקשרים עמה כוללת גם את הפסקת התיאום הביטחוני שהינו חלק חשוב במלחמה בטרור עפ"י הסכם אוסלו. גורמי הביטחון בישראל אישרו את הדברים אך הבהירו כי במקרה חירום כמו "פצצה מתקתקת" למשל, ישמר הקשר הביטחוני עם הרשות הפלסטינית.

ההודעה של מחמוד עבאס היא "הפגנת שרירים" מול ישראל כדי להראות לרחוב הפלסטיני את החשיבות שהוא מייחס למסגד אלאקצא וכי יש לו תפקיד מוביל במאבק נגד ישראל כדי שתסיר את גלאי המתכות משערי הר הבית.

הרחוב הפלסטיני יודע שהסכם שיתוף הפעולה הביטחוני הוא החלק הכי חשוב לישראל בהסכם אוסלו ומחמוד עבאס, שמנסה לשקם את תדמיתו הרעועה בעיני הציבור שלו, מנסה לומר כי אין לו שום בעיה ללחוץ על ישראל בנקודה הכי רגישה מבחינתה, למרות שבעבר הוא סירב לעשות זאת ואף אמר כי שיתוף הפעולה בין הרשות הפלסטינית לישראל בתחום הביטחוני הוא "קדוש".

מחמוד עבאס איבד את השליטה על המתרחש במזרח ירושלים שבה תפסה הנהגת הפת"ח עצמאות והניעה את המחאה נגד גלאי המתכות שהציבה ישראל בתיאום עם מחמוד אלעאלול, סגנו של מחמוד עבאס בתנועת פת"ח תוך שהיא מנצלת את שהותו של יו"ר הרשות הפלסטינית בסין.

כשתפס מחמוד עבאס את חשיבות האירועים בירושלים, הוא קיצר את ביקורו בסין, חזר לרמאללה ועכשיו הוא מנסה לשקם את תדמיתו על גבה של ישראל. השאלה הנשאלת באופן טבעי היא- מי מפסיד יותר מהפסקת התיאום הביטחוני-ישראל או הרשות הפלסטינית?

בתחילת חודש אוגוסט 2014 נפגש ראש השב"כ דאז,יורם כהן, עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס ועדכן אותו כי השב"כ עצר תשתית רחבה של עשרות פעילי חמאס בגדה שתכננה שורה של פיגועים כדי לזעזע את יציבות הרשות הפלסטינית ולמוטט את שלטונו של מחמוד עבאס.

כהן, הציג בפני מחמוד עבאס הוכחות מודיעיניות חותכות, עבאס בדק את הדברים ולאחר שאימת אותם הודה לראש השב"כ. אין זה המקרה היחידי שבו ישראל הצילה את חייו של מחמוד עבאס במסגרת שיתוף הפעולה הביטחוני,יש מקרים נוספים שבשלב הזה השתיקה יפה להם. לכן, שיתוף הפעולה הביטחוני, שכבר הוכיח את יעילותו, משרת היטב גם את ההנהגה הפלסטינית ברמאללה.

לפני יותר משנה וחצי העביר מחמוד עבאס החלטה דומה במועצה המרכזית של אש"פ,אך ההחלטה מעולם לא יושמה, מחמוד עבאס משתמש בקלף הזה מדי פעם, בעיקר כדי לספוג את הזעם של הרחוב הפלסטיני והביקורת על הרשות הפלסטינית. לתיאום הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית שני היבטים עיקרים:

ההיבט הביטחוני– עפ"י הסכם אוסלו שני הצדדים אמורים להחליף בינהם מידע מודיעיני ולשמור על הביטחון בתחומי הרשות הפלסטינית. בתחום הזה הרשות הפלסטינית היא המרוויחה העיקרית, השב"כ הישראלי הוא יעיל ייותר ומספק לרשות הפלסטינית מידע על גופים אסלאמיים קיצוניים החותרים לפגוע בשלטון הרשות הפלסטינית.

ההיבט הביטחוני כולל גם את תיאום כניסת כוחות צה"ל לתחומי הרשות הפלסטינית(שטח A), לצורך פעילות ביטחונית כדי שכוחות הביטחון הפלסטינים לא יפגעו. אם יופסק הדבר הזה, צה"ל יפעל בחופשיות בשטחי A ללא תיאום, ומכיוון שהוא חזק יותר כוחות הרשות הפלסטינית הם שיהיו במצב של נחיתות . עפ"י ההסכם, הרשות הפלסטינית אמורה לטפל באזרחים ישראלים שנכנסו בטעות לשטחי הרשות הפלסטינית ולנהל מרדף אחרי מבצעי פיגועים בישראל שנמלטו לתחומה.

ההיבט ההומניטרי– עפ"י ההסכם הביטחוני, כל התנועות של האח"מים של הרשות הפלסטינית, כולל של מחמוד עבאס, לתוך ישראל או אל מחוץ לגבולותיה חייבים את אישורה של ישראל, הדבר כולל גם תנועה מהגדה לרצועה ולהיפך. זהו למעשה מנוף לחץ חשוב מאוד הנמצא בידיה של ישראל.

הרשות הפלסטינית מפעילה בשטחי הגדה משרדי קישור מול המנהל האזרחי בגדה וברצועה שבאמצעותם מתאמים שורה של פעילויות כמו הכנסת תרופות, טיפול רפואי של תושבי הגדה והרצועה בישראל, אישורי עבודה של פועלים פלסטינים בישראל ועוד.

לכן, מחמוד עבאס איננו מהלך אימים על ישראל בהודעתו על הפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני, הפסקתו תביא לפגיעה קשה ברשות הפלסטינית ובתושבי השטחים שלהם יגרם הרבה יותר נזק מישראל. לישראל יש מנגנוני מודיעין יעילים ומצויינים והיא תצטרך להסתדר בהתמודדות עם הטרור גם ללא הסיוע של מנגנוני הביטחון הפלסטינים. בשורה התחתונה, ההערכה בישראל היא שהפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני  עם הרשות הפלסטינית תהיה קצרה בזמן והיא תתחדש במלואה ברגע שימצא פיתרון לסוגיית גלאי המתכות בשערי הר הבית.