עבור לתוכן העמוד
Menu

טורקיה אחרי קטאר

ההערכה היא שקטאר תיכנע בסופו של דבר לדרישות העיקריות של "הרביעייה הערבית", שמתכננת גם לבוא חשבון עם טורקיה, בת-בריתה של קטאר בכל הקשור לתמיכה בארגוני הטרור.

מצרים מתאוששת אט אט ממתקפת הטרור של ארגון דאע"ש על חיילי הצבא המצרי באלברת' בצפון סיני וכוחות הביטחון של מצרים ממשיכים במצוד אחרי מחבלים נוספים של ארגון דאע"ש שקשורים לאירוע. בינתיים ממשיכה מערכת המשפט של מצרים בתהליך ההעמדה לדין של פעילי דאע"ש שנלכדו בחודשים האחרונים במצרים.

בפני בית המשפט הצבאי הובאו 292 נאשמים שהקימו 22 חוליות של דאע"ש וביצעו פיגועים בסיני נגד המשטרה והצבא של מצרים ותכננו בין היתר להתנקש בחייו של הנשיא א-סיסי בשתי הזדמנויות. כמו כן נלכדו חוליות טרור של דאע"ש שביצעו את התקפות הטרור בשלוש כנסיות של הנוצרים הקופטים במצרים. מההודאות של הנאשמים בפיגועים עולה בבירור חלקם של מנהיגי תנועת "האחים המוסלמים" המתארחים בקטאר בתכנון הפיגועים ביחד עם דאע"ש.

להערכת המודיעין המצרי יש גם קשר ישיר בין פעולות הטרור האחרונות של ארגון דאע"ש במצרים ובסעודיה לבין הסנקציות שהטילה "הרביעייה הערבית" על קטאר. מאז ה-5 ביוני היו 6 פיגועי טרור במצרים וסעודיה שקשורים להוראות שהגיעו מקטאר. המודיעין המצרי מעריך כי שליט קטאר השיח' תמים בן חמד נתן "אור ירוק" לארגוני הטרור להגביר את הפעילות נגד מדינות "הרביעייה הערבית" (מצרים, סעודיה, מדינת מדינת האמירויות הערביות המאוחדת ובחריין). נראה כי המשטר בקטאר החליט לנקום ב"רביעיה הערבית" באמצעות פיגועי טרור.

רשימת 13 הדרישות של "הרביעייה" מקטאר תעמוד למבחן בשבועות הקרובים, השאלה המרכזית היא האם הנשיא טראמפ ימשיך לתת גיבוי ל"רביעיה הערבית" ויסייע לה לכופף את קטאר כדי שתגרש משטחה את פעילי הטרור ותפסיק את מימון ארגוני הטרור.

אחת הדמויות המרכזיות שקיבלה מקלט מדיני בקטאר הינה השיח' יוסף קרדאווי, המנהיג הרוחני של תנועת "האחים המוסלמים", שנחשב למי שמסית לפיגועי טרור ומגבה את פיגועי ההתאבדות בפסקי הלכה מוסלמים. במגעי התיווך של כווית במשבר עלתה הצעה כי השיח' קרדאווי יעזוב את קטאר ויעבור לטורקיה. טורקיה נחשבת אף היא למדינה המארחת פעילי טרור בשטחה. הנשיא ארדואן עומד בראש מפלגת "הצדק והפיתוח" שהינה שלוחה של תנועת "האחים המוסלמים" והוא מחשיב את עצמו כאחד ממנהיגיה הבכירים בעולם.

לאחר עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון ברחו ממצרים ראשי תנועת "האחים המוסלמים" שחתרו נגדו, הנשיא ארדואן העניק מקלט מדיני לעשרות מהם ואילו חלקם האחר עבר לקטאר. זאת ועוד, הנשיא ארדואן איפשר להם יד חופשית לארגן מטורקיה פעולות טרור במצרים ולפתוח כמה ערוצי טלוויזיה בארצו בשפה הערבית המשדרים הסתה בלתי פוסקת נגד משטרו של הנשיא א-סיסי.

גם תנועת חמאס מצאה נכונות רבה מצדו של הנשיא ארדואן לעזור לה ולאפשר פעילות בשטח טורקיה וזאת בזכות הקשרים הטובים של מנהיג חמאס ח'אלד משעל עם הנשיא הטורקי. עד היום פועל באיסטנבול משרד של תנועת חמאס שמארגן בין היתר את פעילות הטרור של חמאס בגדה ומפעיל משם "חוליות רדומות" לביצוע פיגועים, כמו למשל חטיפת ורצח שלושת הנערים הישראלים ביוני 2014 או הפיגוע בבני הזוג איתם ונעמה הנקין ז"ל באזור שכם באוקטובר 2015.

חתימת הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה הביאה לגירושו של צאלח אלעארורי שעמד בראש המשרד של חמאס באיסטנבול והכווין את פעילות הטרור בגדה,אלעארורי עבר לקטאר אך המשרד של חמאס באיסטנבול ממשיך לפעול עד עצם היום הזה.

ההערכה בעולם הערבי היא כי קטאר תיכנע בסופו של דבר לדרישות העיקריות של "הרביעייה הערבית" גם אם המשבר ייארך זמן רב. גורמים ערבים בכירים אומרים כי "הרביעייה הערבית" מתכננת גם לבוא חשבון עם טורקיה שהינה בת בריתה של קטאר בכל הקשור לתמיכה בארגוני הטרור.

זו כנראה גם אחת הסיבות שהנשיא ארדואן מנהל מלחמת חורמה להצלתה של קטאר מהחרם הערבי, הוא שלח כוחות צבא לקטאר כדי להגן על שליטה מפני הפיכה או פעולה צבאית להפלתו ומנהל קמפיין דיפלומטי אינטנסיבי להגנה על קטאר. הוא פשוט חושש שטורקיה עלולה להיות הבאה בתור אחרי קטאר אם היא תיכנע לדרישות "הרביעייה הערבית".

כמה מהשמות שמופיעים ברשימת 55 פעילי הטרור ש"הרביעייה הערבית" העבירה לקטאר נעים באופן קבוע על הציר דוחא-איסטנבול לתיאום פעילות הטרור של "האחים המוסלמים". ההערכה היא כי אם יגורשו פעילי הטרור מקטאר יעבור חלקם לטורקיה וחלקם האחר ללבנון שם יקבלו את חסות ארגון חזבאללה בשכונת הדאחיה בבירות כפי שעשה לאחרונה בכיר חמאס צאלח אלעארורי לאחר שנאלץ לעזוב את קטאר.

עפ"י מקורות ערביים, "הרביעייה הערבית" כבר החלה לדון בתכנון צעדים נגד טורקיה כדי להפסיק את תמיכתה בטרור כמו הטלת חרם כלכלי עליה והידוק הקשרים שלהן עם יוון וקפריסין. "הרביעייה" נערכת להתמודדות ארוכת טווח עם הציר החדש התומך בטרור שכולל את איראן, טורקיה וקטאר. הצלחת המהלכים האלה תלויה במידה רבה בתמיכה שתקבל "הרביעייה הערבית" מממשל טראמפ, המשבר עם קטאר הוא בעיני "הרביעייה הערבית" נקודת מבחן לנחישתו של הנשיא טראמפ ליישם את העקרונות שקבע בועידת ריאד למלחמה בטרור.

טורקיה תומכת בטרור כמו קטאר, היא מארחת פעילי טרור בשטחה, מממנת חלק מהם ותומכת בקבוצות טרור בסוריה הנלחמות במשטר אסד בכסף ובאמצעי לחימה. אם הנשיא טראמפ יתמוך עד הסוף במאבקה של "הרביעייה הערבית" נגד המשטר בקטאר כדי שיפסיק את התמיכה בטרור יש סיכוי סביר שהוא יתמוך גם במאבקה העתידי נגד התמיכה של הנשיא ארדואן בטרור.

זמנים יגידו.