עבור לתוכן העמוד
Menu

חמאס מעוניינת בהסלמה בירושלים

הסלמת המתיחות עם ישראל משרתת את האינטרס של חמאס לערער את היציבות ברשות הפלסטינית ולתפוס עמדת מנהיגות בקרב העם הפלסטיני.

הסלמת המתיחות עם ישראל משרתת את האינטרס של חמאס לערער את היציבות ברשות הפלסטינית ולתפוס עמדת מנהיגות בקרב העם הפלסטיני.

נציגים של הזרועות הצבאיות/טרור של הארגונים הפלסטיניים ברצועת עזה, ובראשן חמאס,הג'יהאד האסלאמי וועדות ההתנגדות העממית, פרסמו (18 ביולי) הודעה משותפת המתייחסת למצב במסגד אל-אקצא ולדרכי הפעולה שנקבעו למאבק נגד ישראל בנושא זה.

ההסלמה בהר הבית/מסגד אל-אקצא החלה בעקבות פיגוע הירי ביום שישי (14 ביולי) בו נרצחו שני שוטרים ישראליים ושלישי נפצע בידי שלושה תושבי אום אל-פחם ממשפחת ג'בארין. היה זה פיגוע הירי הראשון בהר הבית, ועל רקע נסיבות אלה סגרה ישראל את מתחם הר הבית לצורך חקירה וחיפוש כל נשק ופתחה אותו מחדש ביום ראשון (16 ביולילאחר שנקבעו צעדי ביטחון חדשים ובהם התקנת שערים אלקטרוניים לאיתור מתכות.

ההנהגה הדתית והפוליטית הפלסטינית הביעה התנגדות נחרצת לצעדים הביטחוניים החדשיםוהיא הורתה לפלסטינים שלא להיכנס למתחם מסגד אלאקצה עד אשר יחזור המצב לקדמותועימותים אלימים בין מוסלמים לבין כוחות הביטחון מתרחשים מדי יום סמוך לשערי העיר העתיקה במחאה נגד מדיניות ישראל.

ההודעה המשותפת של ארגוני הטרור הפלסטיניים מכנה את ישראל "האויב הציוני" ומאשימה אותו בפגיעה ברגשות של האומה האסלאמית בעצם התקנת השערים לבדיקת מתכות בקרב המבקרים ומצלמות האבטחה. הארגונים הפלסטיניים סיכמו בחמש נקודות את עמדתם ודרכי הפעולה לטווח הקרוב:1

  • נחישות למנוע פגיעה במסגד אל-אקצה ובמקומות הקדושים.
  • מסגד אל-אקצה הוא פיקדון המונח על צווארם של כל המוסלמים בעולם והתוקפנות נגדו תהיה הניצוץ לפיצוץ המצב באזור כולו באופן שישראל לא תוכל לבלום אותו.
  • הימשך הפיגועים וההיערכות לשחרור מסגד אל-אקצה ופלסטין מ"טומאת הכיבוש".
  • שבח למוסלמים הנאחזים במסגד אל-אקצה ובירושלים וקריאה לעם הפלסטיני בגדה המערבית ובשטחי 48' (מדינת ישראל הריבונית) להגן על מסגד אל-אקצה כדי להמחיש לישראל שמחיר מדיניותו יקר מנשוא.

עיתון חמאס "פלסטין" היוצא לאור בעזה דיווח (18 ביולי 2017), כי מנהיג חמאס, איסמאעיל הניה,חיזק בהודעה שפרסם את ידי תושבי ירושלים הפלסטינים והתחייב לפעול לסכל את פעולות ישראל במתחם מסגד אל-אקצה. "אנו נמצאים במערכה אחת, מערכה על הזהות… כאשר אנו מחזקים את ידי תושבינו הנאחזים והמוג'אהידין בירושלים ומפיחים בהם רוח של התרסה ומאבק נגד המתנחלים הטרוריסטים אשר מטמאים את מסגד אל-אקצה אנו מברכים את השהידים של פעולת אל-אקצה הגיבורים ממשפחת ג'בארין וכן את חכמי הדת ותושבי ירושלים שסירבו להיכנס למסגד דרך השערים האלקטרוניים ובפרט את כבוד המופתי של ירושלים", אמר הניה.

נשיא אגודת חכמי הדת של פלסטין, מרוואן אבו ראס, המשמש בתפקידו המופתי של תנועת חמאס,הגדיר (עיתון חמאס "פלסטין", 17 ביולי 2017) את שחרור מסגד אל-אקצה כיעד ראשון במעלה וקרא לאומה הערבית והאסלאמית להקצות את כל המשאבים למימוש היעד של שחרורו מידי "הכיבוש". גם הוא ברך את שלושת בני משפחת ג'בארין שביצעו את פיגוע הירי בהר הבית.

בהודעה משותפת אחרת לחמאס ולג'יהאד האסלאמי (17 ביולי 2017) נאמרכי "מסגד אל-אקצה הוא קו אדום ולא ניתן לשתוק על הפגיעה בו בשום פנים ואופן", ונכללה בה קריאה לציבור הפלסטיני להתגייס להגנה על מסגד אל-אקצה ולהסלים את אינתיפאדת אל-קודס. "הפגנות ההמונים צריכות להתקיים בכל רחבי המולדת ובפזורה כדי להביע את ההתנגדות לתוקפנות הציונית ולהכריז מחדש על המחויבות לתמיכה במסגד אל-אקצה ולהקריב את הרוח והנפש", לשון ההודעה.2

חמאס, וגם שאר הארגונים הפלסטיניים, מעוניינים בהסלמה בהר הבית. עבור חמאס מדובר בהזדמנות פוליטית לתפוס עמדת מנהיגות בהובלת המאבק על המקום הקדוש ביותר למוסלמים בפלסטין האמורה לשמש הבירה העתידית של הח'ליפות האסלאמית. לכך חשיבות רבה על רקע צעדי העונשין שנקטה הרשות הפלסטינית ברמאללה נגד שלטונות חמאס ברצועת עזה בניסיון לאלץ את חמאס לפרק את הוועדה המנהלת (הממשלה) של רצועת עזה ולאפשר לממשלת הרשות הפלסטינית לממש את סמכותה ברצועה.

על אף סדרת הסכמי הפיוס שנחתמו, חמאס ממשיכה לחתור תחת הרשות הפלסטינית ומטרתה היא להשתלב במוסדות אש"ף כדי להשתלט עליהם מבפנים ולהפיל את שלטון הרשות הפלסטינית.הסלמת המתיחות עם ישראל משרתת את האינטרס של חמאס לערער את היציבות ברשות הפלסטינית ולפגוע במעמדה באמצעות הקמפיין המתמשך המציג את ראשיהכולל מחמוד עבאס(אבו מאזןכבוגדים באינטרסים הלאומיים של העם הפלסטיני וכמי שדינם הוצאה להורג.

הסלמה עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה של חמאס למקד בשלב זה את המאבק המזוין בירושלים,ביהודה ושומרון ובשטח ישראלולא ברצועת עזהגם במקרה דנן עושה חמאס שימוש במתיחות סביב מסגד אלאקצה כדי להעביר מסר לערביי ישראל בניסיון להפעילם בהתאם להנחיותיה.