עבור לתוכן העמוד
Menu

התיווך האמריקני במשבר במפרץ

אה כי המשך המשבר מדאיג מאוד את ממשל טראמפ והוא חושש כי המשכו עלול להביא להסלמה ואף להתדרדות צבאית, הממשל רוצה להמשיך במלחמה בארגון דאע"ש ובהגבלת כוחה של איראן ללא שום הפרעה תוך שמירה על היציבות באזור. לכן, בחלוף יותר מחודש ימים מפרוץ המשבר החליט הנשיא טראמפ לשגר למפרץ את שר החוץ רקס טילרסון שיש לו ניסיון וקשרים באזור הזה מתפקידיו במגזר הפרטי בעבר.

שר החוץ הבריטי ג'ונסון ביקר השבוע במדינות המפרץ בניסיון לקדם פתרון במשבר בין קטאר למדינות ערב, בתום ביקורו הוא העריך כי פתרון המשבר ייקח עוד זמן רב. כווית הנייטרלית, שניסתה לתווך בין הצדדים, לא הצליחה לגשר על הפערים הגדולים וחוסר האמון במפרץ בין קטאר לבין "הרביעייה הערבית" (מצרים, סעודיה, מדינת האמירויות הערביות המאוחדות ובחריין).

אולם, נראה כי המשך המשבר מדאיג מאוד את ממשל טראמפ והוא חושש כי המשכו עלול להביא להסלמה ואף להתדרדות צבאית, הממשל רוצה להמשיך במלחמה בארגון דאע"ש ובהגבלת כוחה של איראן ללא שום הפרעה תוך שמירה על היציבות באזור. לכן, בחלוף יותר מחודש ימים מפרוץ המשבר החליט הנשיא טראמפ לשגר למפרץ את שר החוץ רקס טילרסון שיש לו ניסיון וקשרים באזור הזה מתפקידיו במגזר הפרטי בעבר.

"הרביעייה הערבית" איננה מתלהבת בלשון המעטה ממשימת התיווך של שר החוץ טילרסון, היא חוששת כי הוא איננו יכול להיות "מתווך הוגן" במיוחד לאחר שהתבטא בפומבי כי 13 הדרישות של "הרביעייה הערבית" מקטאר אינן מציאותיות וקשה לקבלן.

למרות זאת, "הרביעייה הערבית" חייבת לשתף פעולה עם מאמצי הממשל לפתור את המשבר, לכן היא הסכימה לשגר היום לסעודיה את שרי החוץ שלה כדי שיפגשו עם שר החוץ האמריקני טילרסון וינסו לקדם ביחד פתרון למשבר. שר החוץ טילרסון התחיל את מסעו למפרץ בכווית שם למד משליטה השיח' צבאח אלאחמד אלצבאח על משימת התיווך שנכשלה.

הוא אמר לשהות במפרץ עד לסוף השבוע כדי לנסות ולהביא לפריצת דרך במשבר.

עפ"י מקורות ערביים, סעודיה ומדינת האמירויות הערביות המאוחדות אינן מעוניינות בהצלחת שליחותו של שר החוץ האמריקני לכן הן הדליפו לרשת CNN את הסכמי ריאד מהנשים 2013 ו 2014 כדי להראות כי קטאר הפרה את ההבטחות שנתנה למדינות המפרץ ולמצרים בכל הקשור למלחמה בטרור ואי ההתערבות בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

פרשנים בעולם הערבי מטילים ספק גדול באפשרות להשיג פריצת דרך שתביא לפתרון מהיר של המשבר, הם לא שוללים את האפשרות כי עיקר מטרת שליחותו של שר החוץ טילרסון למפרץ נועד להרגיע את המצב ולמנוע הטלת סנקציות חדשות על קטאר.

שר החוץ האמריקני מיהר להגיע למפרץ לפני הכינוס הצפוי של שרי החוץ  של "הרביעייה הערבית" שאמור להתקיים במנאמה בירת בחריין כדי להחליט על סנקציות חדשות נגד קטאר. קטאר מעודדת ממשימת התיווך של שר החוץ טילרסון, היא קונה זמן נוסף ומציגה את עצמה כמי שעומדת בהצלחה מול הלחצים של "הרביעייה הערבית" ואיננה מוותרת על עצמאותה וריבונותה.

אתמול ביקר שר החוץ טילרסון בקטאר, נפגש עם שליטה השיח' חמד בן תמים ואף חתם על מזכר הבנה עם עמיתו הקטארי למניעת מקורות למימון הטרור, הוא אף הצהיר כי קטאר היא המדינה הראשונה להיענות להחלטות ועידת ריאד בתחום המלחמה בטרור.

"הרביעייה הערבית" פרסמה הודעה שבה נאמר כי חתימת ההסכם הזה היא תוצאה של הלחצים שהיא הפעילה, היא הבהירה כי הדבר איננו מספיק וכי הסנקציות נגד קטאר יימשכו עד שקטאר תיענה לכל הדרישות ממנה. קטאר ממשיכה להפגין ביטחון עצמי רב, עפ"י מקורות ערבים, שר החוץ הקטארי השיח' מוחמד בן עבד אלרחמן אלת'אני הסביר השבוע בחוגים סגורים כי ארצו מנהלת נכון את המשבר עם מדינות ערב, לטענתו העובדה שטורקיה מיהרה לשגר כוחות צבא לקטאר סייעה רבות למנוע פעולה צבאית של מדינות ערב נגד קטאר.

אתמול הגיע כוח צבאי נוסף של טורקיה לדוחא, קטאר טוענת כי הוא הגיע לאימוני צבא משותפים במסגרת ההסכם הביטחוני בין שתי המדינות. אי אפשר להתעלם מהקשר בין משימת התיווך של שר החוץ טילרסון במפרץ לבין חילוקי הדעות בתוך הממשל עצמו בנושא המשבר עם קטאר.

הנשיא טראמפ מוביל קו ניצי התומך בעמדת "הרביעייה הערבית", הוא זה שקבע את עקרונות המלחמה בטרור בועידת ריאד ואף האשים את קטאר באופן פומבי בכך שהיא מממנת באופן היסטורי את הטרור. לעומתו, שר ההגנה מאתיס ושר החוץ טילרסון מגלים גישה מתונה כלפי קטאר, שר ההגנה מאתיס אף התבטא בתחילת המשבר כי קטאר נלחמת בטרור.

לכן,סביר להניח ששר החוץ האמריקני טילרסון ישתדל למצוא נוסחת פשרה שתתאים גם להצהרות וההבטחות של הנשיא טראמפ בדבר המלחמה בטרור והפסקת מימונו, כל נוסחה אחרת תציג את הנשיא האמריקני באור מגוחך. "הרביעייה הערבית" חוותה כבר אכזבה קשה מהמשבר הקודם עם קטאר בשנת 2013, קטאר לא עמדה בהבטחותיה, לכן, מבחינתה, בכל הסדר פשרה חייב לקום מנגנון פיקוח חיצוני שיוודא כי קטאר עומדת בהתחייבויותיה החדשות.

האם שר החוץ טילרסון יצליח במשימת התיווך שלו היכן שנכשל שליט קטאר המנוסה? ייתכן, בכל זאת לממשל החדש יש משקל רב יותר מאשר כווית. גם אם יצליח שר החוץ טילרסון להשיג אורכה נוספת לתיווך במשבר ולמנוע באופן זמני את החרפת המשבר והטלת סנקציות חדשות על קטאר הדבר ייחשב להישג דיפלומטי אמריקני.

בכל מקרה, העולם הערבי וגם ארגוני הטרור עוקבים בעניין רב אחרי שליחותו של השר טילרסון, מדובר במבחן למידת נחישותה של ארצות הברית להילחם בטרור ולטפל כראוי במדינות הנותנות חסות ומממנות ארגוני טרור. אם ארה"ב לא תעמוד על יישום העקרונות שקבע הנשיא טראמפ למלחמה בטרור היא שוב תצטייר כ "נמר של נייר" והדבר רק יעודד את כל הגורמים העוסקים בטרור להמשיך ואף להגביר את מעשיהם הנפשעים.