עבור לתוכן העמוד
Menu

הקפאת התיאום הביטחוני – התפוררות הסכמי אוסלו?

עמדת הרש"פ במשבר אינם מצטמצמות לגלאי המתכות ולהקפאת התיאום הביטחוני אלא כוללות את כל הצעדים שישראל נוקטת בעיר. נראה שאבו מאזן הכניס נעול בנתיב ללא מוצא.

ההנהגה הפלסטינית החליטה הלילה להשאיר במקומה החלטה קודמת, להקפיא את התיאום הביטחוני עם ישראל, והחלטה זאת עלולה להתגלות כנקודה שבאה התחילה הספירה לאחור של הרשות הפלסטינית וסופם של הסכמי אוסלו. מחמוד עבאס (אבו מאזן), יודע כי ישראל היא המשענת האיתנה שעליה נשענת הרשות הפלסטינית, וקצת מוזר שהוא קיבל החלטה מודעת להתאבד. ההנהגה הפלסטינית גם החליטה להסלים את העימות מול ישראל ביום ששי הקרוב, בכך הוציאה עצמה ממעגל השותפים למציאת פתרון, ושמה עצמה לצד עושי הצרות מן האחים המוסלמים וטורקיה. האם עלתה על גב הכריש שיטרוף אותה?

 העמדות שפרסמה הרשות הפלסטינית במהלך המשבר אינם מצטמצמות בסוגית גלאי המתכות, אלא כוללות את כל הצעדים שישראל נוקטת בירושלים, ואם יחזיר אבו מאזן את התיאום הביטחוני אחרי שיוסרו גלאי המתכות, ייחשף להאשמה כי הסכים ל"ייהוד ירושלים", ומכאן שהוא נכניס עצמו למצב שבו הוא נעול בנתיב ללא מוצא.

בישיבה הלילה הוא אמר: "ירושלים שלנו, לנו הריבונות בה". בעיתוי הזה – זאת הכרזה שאין ממנה חזרה.

ראשית, הוא מכניס עצמו למצור מרצון. הדרך היחידה שלו, ושל בכירי אש"ף, אפילו לבית לחם, היא דרך ה -DCO ליד המוקאטעה, ובלי התיאום הביטחוני הוא לא יוכל לעבור. דרך קלנדיה, אבו מאזן לא יכול לעבור שכן זהו שטח מורד, ואינו יכול לצאת לרחובות רמאללה. בפעם האחרונה לפני שבועיים זרקו עליו צעירים מרי נפש בקבוקים… שלא לדבר על נסיעות לחו"ל שכל כך חביבים עליו, ושאותן יצרך להפסיק לקיים.

הגדה מקבלת מישראל חשמל בחינם. על פי ההסכם ישראל אומנם מנכה את חובות החשמל מגביית המיסים, אבל מחזירה לרשות את הסכומים האלה בסעיפים אחרים…. ראש עיריית שכם נפל בגלל הפסקות חשמל. אם תבטל ישראל את הסכם החשמל חינם, עלול גם אבו מאזן לבוא למצב של סיכון כסאו.

ובעיקר – חמאס. בימים אלה עושה ישראל מעצרים נרחבים בקרב פעילי חמאס ובכיריו, מהלך שהתחיל בתיאום עם הרשות הפלסטינית. חמאס ואבו מאזן נמצאים בעימות החריף ביותר מאז זרק חמאס את ראשי פתח מן הגגות בעזה. אבו מאזן רוצה להפיל את שלטון חמאס, וחמאס מתכנן תגובה בגדה. אם המהלך נגד חמאס יקרטע בגלל הפסקת התיאום הביטחוני עלול חמאס לנקום באבו מאזן ובכיריו. אבו מאזן ער לזה. וכבר ביטל כמה צעדים שתכנן נגד חמאס, אבל חמאס דחתה את איתותיו.