עבור לתוכן העמוד
Menu

הפיגוע בהר הבית בירושלים – תוצאה של ההסתה

הפיגוע בהר הבית, הוא תוצאה ישירה של ההסתה הפלסטינית, של התנועה האסלאמית בישראל, של הרש"פ ושל תנועת חמאס, אשר יצרו את הנרטיב השקרי כי "מסגד אל-אקצא בסכנה".

הפיגוע הנפשע במתחם הר הבית, סמוך לשער האריות בירושלים ב-14 ביולי הוא תוצאה ישירה של ההסתה הפלסטינית של התנועה האסלאמית בישראל, של הרשות הפלסטינית ושל תנועת חמאס, אשר יצרו וטיפחו את הנרטיב השקרי כי "מסגד אל-אקצא בסכנה".

נושא הפסקת ההסתה הפלסטינית הוא נושא מרכזי לאורך השנים במשא ומתן בין ישראל לרשות, מאז החתימה על הסכמי אוסלו. גם במגעים של ישראל עם ממשל טראמפ לחידוש המשא ומתן עולה הדרישה להפסקת ההסתה כדרישה מרכזית, אך עד כה אין פריצת דרך משמעותית בנושא.

השקט היחסי שישראל הצליחה להשיג בשנה וחצי האחרונה באזור הר הבית היה לצנינים בעיניהם של גורמי ההסתה הפלסטינים אשר החליטו לנצל את ההחלטה לאפשר מחדש ביקורים של שרים וחכ"ים בהר הבית, את ביקור הנשיא טראמפ בכותל המערבי, את הצהרתו של ג'יבריל רג'וב כי הכותל ישאר בריבונות ישראלית ואת הביקורים היומיים של ישראלים בהר הבית כדי לנסות ולהצית מחדש את "אינתיפאדת הבודדים" שהלכה ופחתה בהדרגה בירושלים.

למרות שאת הפיגוע בשער האריות בירושלים ביצעו 3 צעירים ערבים שהם אזרחים ישראלים מאום אל-פחם, הוא נתפס ע"י הפלסטינים כחלק מ"אינתיפאדת הבודדים" שהחלה באוקטובר 2015. עפ"י נתונים שפרסמו הפלסטינים בשבוע שעבר, לפני הפיגוע בשער האריות, עד היום נהרגו ב"אינתיפאדת הבודדים" 333 פלסטינים.

ארגוני הטרור מתייחסים לפיגוע בשער האריות כ"פיגוע איכותי" בגלל הצלחתו. הוא תוכנן מראש בקפידה, נעשה בו שימוש בנשק חם והיציאה לפיגוע הייתה ממסגד אל-אקצא בהר הבית, כדי להעניק לו הצדקה וציביון של "מלחמת דת". במיוחד בולטת ההסתה של השיח' ראיד סלאח, המנהיג של הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל וגם של סגנו השיח' כמאל אל-ח'טיב. ישראל הוציאה מחוץ לחוק את התנועה האסלאמית אולם פעילות ההסתה שלה נמשכת.

פעילות הטרור הזו של ערבים ישראלים, כמו הפיגוע בפאב "הסימטא" ברחוב דיזנגוף ב-בינואר 2016, בו נרצחו שני אזרחים ישראלים ונפצעו שבעה אחרים ע"י המחבל נשאת מלחם מאום אל-פחם, והפיגוע בשער האריות בסוף השבוע שעבר, נעשתה במאפייני פעילות של דאע"ש באמצעות "זאבים בודדים" או "חוליות רדומות". אין שום בעיה להשיג נשק חם תמורת כסף ב"שוק השחור" של עבריינים מקרב ערביי ישראל. גם תופעת הנשק הבלתי חוקי בקרב ערביי ישראל היא נפוצה מאוד ומשטרת ישראל מתקשה מאוד בטיפול בתופעה למרות הפצרות פרנסי המגזר הערבי.

הווקף המוסלמי בהר הבית כפוף ישירות לירדן שיש לה מעמד מיוחד במקום בתוקף הסכם השלום שלה עם ישראל שבו היא מוגדרת כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בהר הבית למוסלמים ולנוצרים. אולם, לגורמי הביטחון של ישראל יש חשדות ששומרי הווקף משתפים פעולה עם גורמי טרור ואיפשרו גם בעבר הכנסת אבנים ובקבוקי תבערה למתחם הר הבית. כעת נבדק החשד כי שלושה משומרי הווקף קשורים בסיוע לפיגוע בשער האריות. אם החשדות יתאמתו יש לנקוט במלוא החומרה כלפי מי שהפרו את החוק.

כצפוי, תנועת חמאס ניסתה לנצל את סגירת הר הבית לצורך בדיקות ביטחוניות כדי להסית נגד ישראל. התנועה פרסמה קריאה לפגוע באנשי כוחות הביטחון של ישראל בירושלים ובמתנחלים וגם להפגין מול שגרירויות ישראל בעולם. חמאס ניסתה להסית ולהלהיט את הרוחות בנסיון להביא ל "מלחמת דת", לכן ישראל צריכה להיזהר מאוד במהלכיה ולפתוח מהר ככל האפשר את מסגד אל-אקצא למתפללים מוסלמים. במדינות ערב ובטורקיה החלו כבר הפגנות נגד ישראל בדרישה לפתוח את מסגד אל-אקצא לתפילה.

ישראל הבהירה בסוף השבוע שעבר כי אין בכוונתה לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית, ההבהרה הזו היא חשובה והיא צריכה גם לנהוג זהירות רבה ולתאם עם ירדן את סידורי הביטחון החדשים שהיא מתכננת להנהיג בהר הבית בעקבות הפיגוע.

הצבת שערים מגנטים בכל תשעת שערי הכניסה להר הבית עלולה להתגלות כבעייתית. קשה יהיה לבדוק עשרות אלפי מתפללים מוסלמים, במיוחד בתפילות יום השישי. הפלסטינים התנגדו לכך בעבר בתקיפות וישראל נסוגה מהרעיון והסתפקה בהצבת שער מגנטי אחד בלבד בכניסה ממעלה המוגרבים להר הבית דרכו נכנסים מבקרים יהודים למתחם.

סביר להניח שהפלסטינים יעוררו מהומות כלפי סידורים ביטחוניים חדשים בהר הבית וינצלו אותם להסתה נגד ישראל כי היא מנצלת את הפיגוע האחרון כדי לשנות את סידורי התפילה במקום כפי שעשתה במערת המכפלה בחברון לאחר הטבח של ברוך גולדשטיין בפברואר 1994.

מסגד אל-אקצא הוא "קו אדום" מבחינת הפלסטינים וכל דבר שיתפרש כשינוי הסטטוס קוו עלול לעורר גל של אלימות. למהלך כזה השלכות מסוכנות מאוד לא רק בזירה הפלסטינית, אלא גם ברמה האזורית, האסלאמית והבינלאומית. ישראל זוכה בינתיים לגיבוי מלא של ממשל טראמפ, היא צריכה לנצל את הגיבוי הזה כדי להגביר את הלחץ על יו"ר הרשות הפלסטינית לפעול במרץ נגד ההסתה. במקביל היא צריכה לפעול בעצמה בהתאם לחוק נגד ההסתה של מנהיגי התנועה האסלאמית וחלק מחברי הכנסת הערביים.

הפיגוע בנשק חם שיצא משטח הר הבית עלול לשמש מודל לחיקוי מצד הדור הצעיר הפלסטיני. כבר עכשיו אפשר להצביע על תחילת מגמה של התארגנות חוליות מקומיות, ללא שיוך ארגוני, לביצוע פיגועים בירושלים בשלישיות כפי שהיה בפיגוע בשער שכם בירושלים ב-16 ביוני שבו נרצחה לוחמת מג"ב הדס מלכא ז"ל. גורמי הביטחון צריכים לקחת את הדבר בחשבון ולשנות את מערכי האבטחה ופריסת הכוחות במזרח ירושלים בהתאם.