עבור לתוכן העמוד
Menu

הסתיים המשבר עם ירדן?

ביום חמישי אמורים להיפגש בקהיר שרי החוץ של הליגה הערבית למה שמוגדר כינוס חירום לדיון בצעדיה של ישראל בירושלים ובמסגד אל-אקצא, אולם לפלסטינים אין שום ציפיות מהמפגש הזה, מבחינתם, הליגה הערבית מתה מזמן ומדינות ערב מתנהלות באדישות וברפיסות כלפי הבעיה הפלסטינית והנעשה בירושלים ובמסגד אל-אקצא כאילו שזו בעיה פלסטינית ולא בעיה ערבית-אסלאמית. עיני הפלסטינים היו […]

ביום חמישי אמורים להיפגש בקהיר שרי החוץ של הליגה הערבית למה שמוגדר כינוס חירום לדיון בצעדיה של ישראל בירושלים ובמסגד אל-אקצא, אולם לפלסטינים אין שום ציפיות מהמפגש הזה, מבחינתם, הליגה הערבית מתה מזמן ומדינות ערב מתנהלות באדישות וברפיסות כלפי הבעיה הפלסטינית והנעשה בירושלים ובמסגד אל-אקצא כאילו שזו בעיה פלסטינית ולא בעיה ערבית-אסלאמית.

עיני הפלסטינים היו נשואות ביומיים האחרונים לעבר הממלכה ההאשמית בתקווה שהמשבר המדיני שנוצר בין ישראל לירדן בגלל אירוע הירי במתחם שגרירות ישראל בעמאן יביא לכך שישראל תסיר את גלאי המתכות משערי הר הבית בתמורה למתן אישור ירדני לסגן הקב"ט הישראלי בשגרירות לשוב ארצה.

ואכן, הדבר קרה.

עבדאללה מלך ירדן הפך בתוקף הנסיבות לגורם המפתח העיקרי שיכול לאלץ את ישראל להסיר את גלאי המתכות,אולם כל עסקה שהוא יעשה עם ישראל בענין הר הבית מחייבת גם תיאום עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס כדי שהפלסטינים לא יטרפדו אותה כפי שטרפדו בעבר את הסכם הצבת המצלמות בהר הבית שהושג בין המלך עבדאללה לראש הממשלה נתניהו בתיווכו של שר החוץ האמריקני דאז ג'ון קרי.

גורמים בתנועת פת"ח אומרים כי ירושלים והר הבית הם מוקד הסכסוך עם ישראל וכי הם הצליחו לרסק, מאז פרוץ "אינתיפאדת הבודדים", את הטענות של ישראל כי יש לה ריבונות מלאה בהר הבית וכי היא יכולה לעשות במזרח ירושלים ככל העולה על רוחה.

הדור הצעיר הפלסטיני שב להוביל את אירועי האלימות בירושלים ואף הצליח לייצא את המחאה נגד ישראל לירדן. לדברי הגורמים בפת"ח, הדור הצעיר מושפע מהמסרים האסלאמים הקיצונים המגיעים אליו באמצעות הרשתות החברתיות, הוא איננו מוכן לקבל את השליטה הישראלית במזרח ירושלים ולמרות החיכוך שלו עם החברה הישראלית הוא איננו מוכן לעבור את תהליך הישראליזציה שעוברים ערביי ישראל.

הדור הצעיר הפלסטיני לקח את היוזמה לידיו כי איננו סומך על מדינות ערב ומדינות האסלאם, ואכן, פעילות המחאה שלו במזרח ירושלים והשטחים זלגו לירדן. בירדן היו במהלך השבוע האחרון הפגנות ענק של תמיכה במסגד אל-אקצא ותנועת "האחים המוסלמים" הסיתה באופן חופשי נגד ישראל. אין פלא שהצעיר הפלסטיני מוחמד אלג'וואודה ניסה לדקור את סגן הקב"ט בשגרירות ישראל בעמאן על רקע האירועים במסגד אל-אקצא.

גם יו"ר הפרלמנט הירדני עאטף טראוונה תקף את ישראל,הוא אפשר לחברי הפרלמנט לעמוד דקה דומיה לזכרם של 3 המחבלים שעשו את הפיגוע בשער האריות ואמר כי " השהידים משקים בדמם את האדמה הטהורה". מפלס המתיחות בין ירדן לישראל עלה ומשלחת של נציגים ישראלים רשמים שיצאה לירדן בשבוע שעבר לא הצליחה להפיג את המתיחות בין שתי המדינות. גורמים מדיניים בישראל תיארו את המתיחות עם ירדן כ"חסרת תקדים" מאז ניסיון ההתנקשות של המוסד בח'אלד משעל על אדמת ירדן בספטמבר 1997.

אולם, שליחותו של ראש השב"כ נדב ארגמן לירדן מטעם ראש הממשלה, הלחץ שהפעיל הנשיא טראמפ על המלך עבדאללה ושיחת הטלפון בין ראש הממשלה נתניהו למלך הירדני הצליחו להרגיע את המתיחות ולהביא לפתרון המשבר עם ירדן.

ראש השב"כ נפגש עם עמיתיו הירדנים ואיפשר להם להשתתף בתשאול ובשחזור של אירוע הירי של סגן הקב"ט בשגרירות לעבר הצעיר המחבל שדקר אותו במברג. הירדנים השתכנעו כי מדובר בניסיון פיגוע אך פרסמו הודעה רשמית כי הצעיר שנהרג תקף את המאבטח הישראלי על רקע ויכוח בינהם, צוות השגרירות הישראלית בירדן, הכולל את השגרירה עינת שלאיין וסגן הקב"ט שב ארצה בשלום.

המלך עבדאללה רשם לזכותו הישג חשוב בקרב העולם הערבי והמוסלמי, הוא הצליח לכופף את ישראל ולהביא להסרת גלאי המתכות משערי הר הבית, הוא ניהל בשלט רחוק את כל המשבר ממקום שהייתו בארצות הברית, דבר שמעיד על כך שהוא לא חשש מערעור היציבות בממלכה עקב האירועים במזרח ירושלים.

ישראל הסירה, בהתאם להחלטת הקבינט הביטחוני את גלאי המתכות משערי הר הבית שהוצבו בעקבות הפיגוע שעשו 3 מחבלים מאום אלפחם בשער האריות שכתוצאה ממנו נהרגו 2 שוטרים. במקום גלאי המתכות הוצבו מצלמות "חכמות" ומעקות ברזל בשערי הר הבית. עפ"י גורמים במשטרת ישראל מדובר במצלמות מתקדמות בעלות יכולות שיקוף וזיהוי פנים המצויידות במערכות תרמיות.

אולם, לא ברור עדיין אם המהלך הזה יביא להורדת המתיחות במזרח ירושלים ובשטחים. אמש היו עימותים אלימים בין צעירים פלסטינים לכוחות המשטרה בעיר העתיקה ובכמה שכונות במזרח ירושלים. ראש הווקף המוסלמי הודיעו כי הם מתנגדים להצבת המצלמות "החכמות" החדשות וכי מדובר בהפרה של הסטטוס קוו בהר הבית.

לטענתם, מדובר במצלמות תרמיות הפוגעות בכבודן של הנשים המוסלמיות ומאפשרות לראות את גופן. גם בבוקר שלאחר הסרת גלאי המתכות התפללו אלמוראבטון מחוץ למסגד אל-אקצא, הם המתינו להוראות האם להתחיל במאבק חדש נגד המצלמות "החכמות" או לעבור לסדר היום ולחזור לשגרה. הדבר יתברר בשעות הקרובות.