עבור לתוכן העמוד
Menu

הנאום של הנייה

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הניה נשא את נאומו הראשון כמנהיג החדש. הנאום פירט את סדרי העדיפויות של ההנהגה החדשה תוך הדגשת העימות עם ישראל.

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה נשא ב-5 ביולי את נאומו הראשון כמנהיג החדש של התנועה לאחר שהחליף באמצעות בחירות פנימיות את ח'אלד משעל. הנאום היה בפני קהל רב ובהם בכירים מתנועת חמאס ומפלגים אחרים שבאו למלון משתל בעיר עזה לשמוע אותו והוא שודר בכמה ערוצי טלוויזיה ערביים ובשידור חי בפייסבוק.

הנאום פירט את סדרי העדיפויות של ההנהגה החדשה של חמאס לשלבים הבאים תוך הדגשה שבראשם עומד המשך העימות עם ישראל, אסמעיל הניה הקפיד להציג את חמאס כתנועת שחרור לאומית פלסטינית עצמאית שאין לה שום קשר לתנועת "האחים המוסלמים".

כדאי לשים לב לכמה נקודת חדשות בסדר העדיפויות של חמאס כפי שבאו לידי ביטוי בנאומו של אסמעיל הניה. גולת הכותרת של הנאום הייתה הצעדים להקלת המצור מעל הרצועה ושיפור היחסים בין חמאס למצרים.

הסרת המצור מעל רצועת עזה

אסמעיל הניה הבהיר כי מבחינת חמאס הגיע הזמן להסיר את המצור מעל רצועת עזה, הוא הטיל את האחריות הישירה למצור על ישראל אך האשים את הרשות הפלסטינית כי הסנקציות שלה נגד תושבי עזה "פגעו במרקם הלאומי הפלסטיני".

הניה הסביר כי נוצר צורך שהנהגת חמאס תפעל כדי להציל את רצועת עזה ותספק את תנאי המחייה המכובדים לתושביה בתחומי החשמל, התרופות,הטיפול הרפואי, המשכורות, הנסיעות לחו"ל והטיפול הרפואי.

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס אמר כי ביקורי המשלחות של חמאס במצרים נועדו לפתור את הבעיות של הרצועה והם הביאו לתוצאות "שיקלו את העול של המצור והצעדים הבלתי אנושיים שננקטו נגד רצועת עזה".

יחסי חמאס עם מצרים

אסמעיל הניה שיבח  את עזרתה של מצרים בהקלת המצור מעל הרצועה, הוא הודיע כי חמאס פתחה דף חדש עם מצרים וכי בתקופה האחרונה יש התפתחות ישירה ביחסים בינהן.

יחסי חמאס עם מוחמד דחלאן

אסמעיל הניה נמנע מלהזכיר מפורשות את שמו של מוחמד דחלאן במהלך נאומו אך אמר שבקהיר הושגו הסכמות פלסטיניות-פלסטיניות שישפיעו באורח חיובי על הרצועה ויהוו הכנה לפיוס לאומי כולל. חמאס מציגה את הפיוס עם מוחמד דחלאן ברצועה כשלב מכין שיקל בהמשך על פיוס מלא גם עם תנועת פת"ח בגדה.

בנאומו של אסמיל הניה היו נקודות נוספות הקשורות לישראל ולנושאים אזוריים שהן תוצאה ישירה של המסמך המדיני החדש שפרסמה באחרונה תנועת חמאס.

המאבק בישראל

אסמעיל הניה לא הזכיר בנאומו כל אפשרות לסבב לחימה נוסף של חמאס ברצועת עזה, להיפך, הוא רמז כי זירת המאבק בישראל תעבור לגדה ואמר:

"הגדה תמשיך להיות מרכז המאבק והכתובת לאינתיפאדה וההתנגדות בכל צורותיה, אף אחד לא יעצור זאת, האויב ישלם מחיר יקר על הכיבוש."

הוא הבהיר כי מבחינת חמאס הבעיה העיקרית בגדה היא התיאום הביטחוני בין הרשות הפלסטינית לישראל.

הכותל המערבי

הניה הדגיש בנאומו כי הכותל המערבי(חאיט אלבוראק-בערבית) הוא חלק ממסגד אלאקצא ואי אפשר לוותר עליו בשום מצב.

ירושלים ומסגד אלאקצא

הניה אמר כי ירושלים היא מרכז הסכסוך וחמאס תגן על הערביות של ירושלים והאסלאמיות שלה ותילחם בכל הניסיונות לייהד את ירושלים, לרוקן אותה מתושביה ערביים ולשנות את האופי הדמוגרפי שלה.

הוא הבטיח כ מסגד אלאקצא יישאר אסלאמי וכי לישראל לא תהייה דריסת רגל בו.

היחס של חמאס לרשות הפלסטינית

אסמעיל הניה הבהיר כי הרשות הפלסטינית חייבת להפסיק את הסנקציות נגד רצועת עזה, הוא העביר את הכדור למגרשו של מחמוד עבאס וקרא לו לעשות צעדים ממשיים ולקבוע מועד לבחירות מקומיות,לפרלמנט ולנשיאות. הניה נקט במהלך הזה כדי להציג את יו"ר הרשות הפלסטינית כסרבן מכיוון שברור כי הוא איננו יכול להסכים למהלך הזה, למעשה, אסמעיל הניה רמז כי הוא מעדיף להרחיב את השותפות של חמאס עם הזרם הרפורמיסטי בפת"ח בראשות מוחמד דחלאן.

הניה הבהיר כי רק לאחר הקמת ממשלת אחדות לאומית ניתן יהיה לפרק את הועדה שהקימה חמאס לניהול ענייני רצועת עזה. הוא הדגיש את החשיבות בסיום הפיצול והשגת אחדות לאומית והודיע לראשונה כי חמאס תחזק את הקשר עם ארגוני הג'יהאד האסלאמי והחזית העממית.

התהליך המדיני

אסמעיל הניה הבהיר כי ממשל טראמפ ממשיך בתוכניות ביחד עם ישראל לחסל את הבעיה הפלסטינית ולכן חמאס מתכוונת לטרפד את התוכניות של ממשל טראמפ בנושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני ואמר: " כל התוכניות האמריקניות לא יעברו,לעם הפלסטיני יש חסינות בפני התוכניות האלה שמתואמות עם הציונים שמתייחסים ל "התנגדות" כטרור".

אסמעיל הניה שיגר מסר בנאומו למדינות אירופה כי "חמאס מוכנה לדיאלוג עם כולם", הוא שיבח את הסיוע של קטאר ושליטה לרצועת עזה בכל שנות המצור ובמקביל לשבחים לקטאר וטורקיה הוא חלק שבחים גם למצרים, לסעודיה ולאיראן.

דבריו משקפים את רצונה של חמאס "לרקוד על כל החתונות" ולשמור על יחסים טובים גם עם המחנה הסוני בראשות סעודיה וגם עם המחנה השיעי בראשות איראן ולא לחזור על טעותו של קודמו בתפקיד ח'אלד משעל שהסתכסך עם איראן ב 2012 על רקע מלחמת האזרחים בסוריה.

נאומו של אסמעיל הניה נועד לחזק את אמונם של תומכי חמאס בהנהגה החדשה בראשותו ובראשות יחיא סינוואר לאחר המכה הקשה ליוקרתה בעקבות חיסולו בעזה של בכיר חמאס מאזן פוקהא. הכיוון החדש של הנהגת חמאס הוא לחזק את מעמדה באמצעות הקלת המצור מעל רצועת עזה, שיפור היחסים עם מצרים והידברות עם כל הגורמים האזוריים כדי להשיג סיוע לרצועת עזה.

דבריו של אסמעיל הניה מבהירים כי  תנועת חמאס לא ויתרה על העימות עם ישראל, היא ממשיכה להתעצם מבחינה צבאית ולשמור על כוחה אך היא איננה מעוניינת כרגע בסבב לחימה נוסף שישבש את תוכניותיה להקלה במצור ושיפור היחסים עם מצרים.