עבור לתוכן העמוד
Menu

המשבר עם קטאר מסלים

פרשנים בעולם הערבי מעריכים שמשבר קטאר יימשך תקופה ארוכה ואף יסלים. קטאר  סמכה על תיווך כווית והעריכה כי ירכך את המשבר, אך לא צפתה את נחישות "הרביעייה הערבית"

שרי החוץ של "הרביעיה הערבית"(מצרים, סעודיה, מאע"מ ובחריין) התכנסו ב-5 ביולי בקהיר לדון בתשובה שהעבירה להן קטאר,באמצעות כווית שמתווכת במשבר, על מסמך 13 הדרישות ממנה. לפני הפגישה התקיימה פגישה חשובה של ראשי שירותי המודיעין של אותן מדינות כדי לגבש תמונת מודיעין מגובשת על הנעשה בקטאר מבחינת הנוכחות הצבאית של איראן וטורקיה בנסיכות, הלכי הרוח ברחוב הקטארי והתרחישים האפשריים לפעולה צבאית חיצונית או הפיכה.

בתום פגישת שרי החוץ של "הרביעיה הערבית" הם פרסמו הודעה רשמית המביעה צער על תשובתה השלילית של קטאר אשר שיקפה "חוסר רצינות" מצדה, נקבע כי ההתיעצויות בין מדינות "הרביעיה הערבית" ימשכו ותתקיים פגישה נוספת במנאמה בירת בחריין.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי המשבר עם קטאר יימשך תקופה ארוכה ויילך ויסלים, קטאר  סמכה על התיווך של כווית והעריכה כי הוא ירכך את המשבר אך לא צפתה את הנחישות של "הרביעיה הערבית" שלא לחזור על הטעויות שהיו במשבר הקודם עמה ב-2014, גם אז התחייבה קטאר לשורה של צעדים להפסקת התמיכה בטרור והפסקת ההתערבות בעניינים הפנימיים של מצרים ומדינות המפרץ אך לא עמדה בהם.

שר החוץ המצרי סאמח שוכרי אמר לערוץ הטלוויזיה ONE כי תשובת קטאר לא נתנה שום ניצוץ של תקווה וכי נקבעו התוכניות כיצד לנהוג עם קטאר בעתיד, היא לא שינתה את מדיניותה וגם מדינות ערב המחרימות אותה לא שינו את מדיניותן.

כווית נכשלה בתיווך

הודעת שרי החוץ של "הרביעיה הערבית" משקפת בראש ובראשונה כי כווית, שנקטה עמדה נייטרלית מתחילת המשבר ביחד עם עומאן וניסתה לתווך בו, נכשלה כישלון חרוץ. ההודעה משקפת גם את הנחישות של "הרביעיה הערבית" להמשיך את המאבק במדיניותו של שליט קטאר בנושא איראן והתמיכה בארגוני הטרור.

"הרביעיה הערבית" נוהגת בזהירות ואיננה ממהרת להכריז על סנקציות חדשות נגד קטאר, היא משאירה מרווח זמן עד למפגש הבא בבחריין, שעדיין לא נקבע דרג ההשתתפות בו, כדי לאפשר פעולות תיווך נוספות, עם זאת ההערכה היא שהצעד הראשון החדש נגד קטאר שעליו יוחלט במפגש בבחריין יהיה הקפאת חברותה במועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ.

גם האופציה הצבאית מרחפת בחלל האוויר, שר החוץ של מאע"מ, השיח' עבדאללה בן זאיד אמר במסיבת העיתונאים כי "הרביעיה הערבית" לא תפנה לקהילה הבינלאומית כדי שתפעל נגד קטאר אך היא תפעל בהתאם לחוק הבינלאומי כדי לשמור על האינטרסים שלה- האם רמז על פעולה צבאית?

עד מתי יימשך המשבר?

קשה להעריך עד מתי יימשך המשבר והאם קטאר תיכנע בסופו של דבר לדרישות "הרביעיה הערבית", נראה כי יהיו סנקציות מדיניות וכלכליות חדשות נגד קטאר ועל השולחן של "הרביעיה הערבית" מונחת גם האופציה של פעולה צבאית להדחת שליט קטאר או תמיכה בהפיכה שתבוא מתוך הצבא הקטארי בשיתוף עם חלקים של המשפחה השלטת.

העיתונות המצרית הרשמית מכינה את דעת הקהל להסלמה, היא מתארת זעם רב במצרים ורצון של העם המצרי לנקום את מותם של מאות אזרחים שנהרגו כתוצאה מתמיכת קטאר בארגוני הטרור בתוך מצרים. שליט קטאר השיח' תמים בן חמאד מתואר במילים "נסיך הדם והטרור".

השר לענייני מדינה של מאע"מ, אנוואר קרקאש, רואה את הפגישה בקהיר כתחילת מסלול קשה "שיעקור את הדימיונות של קטאר" כי הדברים יסתדרו, לדבריו ,הצעדים הבאים יגבירו את בידודה של קטאר וכי מדובר במשבר שיימשך ויפגע במעמדה של קטאר ובמוניטין שלה.

הרבה מהצעדים שמתכננת "הרביעיה הערבית" נגד קטאר תלוי במידת התמיכה שהיא תקבל מהנשיא טראמפ. בינתיים נראה כי הנשיא האמריקני דבק באסטרטגיה שגיבש כלפי איראן והמלחמה בטרור כפי שבאה לידי ביטוי בועידת ריאד.

בניגוד לעמדת שרי ההגנה והחוץ שלו, נראה כי הנשיא טראמפ רוצה להפוך את קטאר לדוגמא לגבי המדיניות שלו במזה"ת והחזון שהציג בועידת ריאד. הנשיא טראמפ התקשר אתמול לנשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי והדגיש את הצורך של כל מדינות האזור לעמוד בהתחייבויותיהן בועידת ריאד בדבר הפסקת מימון הטרור והמלחמה בקיצוניות.

עם זאת הוא קרא לכל הצדדים לנהל משא ומתן כדי לפתור את המשבר עם קטאר. הנשיא טראמפ אינו נותן "אור ירוק" ל"רביעיה הערבית" לנקוט פעולה צבאית נגד קטאר אך למעשה מאפשר לה להמשיך בסנקציות המדיניות והכלכליות כדי לכופף את קטאר.

גורמים מצרים אומרים כי מדובר בתמיכה חשובה של נשיא ארה"ב, לו היה רוצה למרוח את הדברים היה משגר לאזור למסע דילוגים את שר החוץ רקס טילרסון כדי שיביא להסדר מדיני מהיר עם קטאר. לכן, נראה כי הנשיא טראמפ רוצה לחנך את קטאר ולגרום לה "ליישר קו" עם מדיניותו באמצעות הסנקציות של "הרביעיה הערבית".