עבור לתוכן העמוד
Menu

המודל החדש לניהול רצועת עזה

חזרתו של סמיר משהראווי לעזה הינה הסנונית הראשונה ביישום ההבנות שהושגו בציר החדש מצרים- מאע"מ-דחלאן-חמאס לקראת הצעדתה של רצועת עזה לשלב חדש, ללא מחמוד עבאס.

בימים הקרובים יחזור לרצועת עזה בכיר פת"ח סמיר משהראווי, יד ימינו של מוחמד דחלאן, בהתאם להבנות שהושגו בשיחות בקהיר בין משלחת חמאס לנציגי דחלאן בחסות המודיעין המצרי.

חזרתו של סמיר משהראווי לעזה הינה הסנונית הראשונה ביישום ההבנות שהושגו בציר החדש מצרים- מאע"מ-דחלאן-חמאס לקראת הצעדתה של רצועת עזה לשלב חדש ביחסים עם מצרים ועם מוחמד דחלאן שאמור לקרב אותה למצרים וליצור מערכת פיוס פנימית ברצועה בין פת"ח לחמאס ללא השתתפותו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

אם המהלך הזה יצליח, מצרים תקבל סיוע משמעותי מחמאס במלחמתה נגד ארגון דאע"ש בצפון סיני ורגיעה ברצועת עזה הנחשבת ל"חצר האחורית" של מצרים שיש לה חלק חשוב בתפיסת הביטחון הלאומי המצרי.

גם ישראל יכולה להרוויח מהמהלך, הוא עשוי להרחיק לזמן בלתי ידוע את האפשרות של סבב לחימה נוסף בין צה"ל לחמאס ברצועת עזה ולתת שקט ביטחוני לתושבי הדרום.

סמיר משהראווי אמור להכין את התשתית לקראת חזרתם של מוחמד דחלאן ונאמניו לרצועה לאחר גלות כפויה שנמשכה 10 שנים בעקבות השתלטות חמאס בכוח על הרצועה ב2007.

עפ"י גורמים בפת"ח, משהראווי יפעיל את הגוף הנקרא "הועדה הלאומית לערבות חברתית" שנועד להביא תמיכה וסיוע כספי לרצועת עזה. למוחמד דחלאן יש בסיס תמיכה חזק ונרחב ברצועת עזה, למרות שבאופן רשמי הוא סולק משורות פת"ח בעקבות הסכסוך האישי שלו עם מחמוד עבאס, הוא מכנה את עצמו כראש "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פת"ח.

יריבו של מוחמד דחלאן בקרב שורות פת"ח ברצועה הינו אחמד חילס, מקורבו של מחמוד עבאס וחבר הועדה המרכזית של פת"ח. לא ברור כיצד ינהג הזרם בתנועת פת"ח ברצועה, הנאמן למחמוד עבאס ושמקבל ממנו משכורות, כלפי נאמניו של מוחמד דחלאן האמורים לשוב לרצועה ממדינות ערב, ייתכן ויהיו התנגשויות אלימות בינהם, אך ברצועת עזה מעריכים כי ככל שיחלוף הזמן יצליח מוחמד דחלאן, הנהנה מתמיכת חמאס, להשתלט על כל תנועת פת"ח ברצועה ורבים מנאמני מחמוד עבאס יערקו ויצטרפו אליו.

המודל החדש לניהול עזה

ההבנות שהושגו בקהיר בין משלחת חמאס בראשותו של יחיא סינוואר לבין נציגיו של מוחמד דחלאן, יצרו מודל חדש לניהול רצועת עזה שאמור להוות מודל לאחדות לאומית וחלוקת העוגה השלטונית, אם הוא יצליח אפשר יהיה להתקדם לקראת עריכת בחירות מוניציפאליות ובחירות לאגודות הסטודנטים והאגודות המקצועיות(רופאים, עורכי דין, מהנדסים וכו') ברצועת עזה.

המודל יאפשר גם את הפעלת המועצה המחוקקת הפלסטינית(פרלמנט) ברצועה, עפ"י ההבנות שהושגו בקהיר, 15 חברי פרלמנט מטעם פת"ח הנחשבים לנאמניו של מוחמד דחלאן יורשו להשתתף בדיוני המועצה המחוקקת בעזה דבר שיפיח רוח חדשה בחיים הפליטיים ברצועה שבה חיים  כשני מיליון פלסטינים.

כיצד הדבר יתבצע בפועל?

עפ"י דברים שאמר בכיר חמאס ד"ר אחמד יוסף ב-3 ביוני לערוץ הטלוויזיה הירדני "אלע'ד" הועדה לניהול ענייני רצועת עזה שהקימה תנועת חמאס תפורק ותורכב מחדש תוך מתן ייצוג לכל הפלגים הפלסטינים ול"זרם הרפורמיסטי" בתנועת פת"ח שבראשו עומד מוחמד דחלאן.

תנועת חמאס תמשיך לשמור על כוחה הצבאי ועל הזרוע הצבאית שלה ותהייה לה את האחריות הכוללת לנושא הביטחוני ברצועת עזה, כולל אחריות ישירה על משרד הפנים,  ואילו מוחמד דחלאן ינהל את העניינים השוטפים של חיי היום יום ברצועה, הוא ישמש גם כשר החוץ שלה, יעסוק בגיוס כספים ויהיה האחראי הישיר על מעברי הגבול והקשר עם ישראל.

תנועת חמאס רוצה לנצל את קרבתו של מוחמד דחלאן לצמרת ההנהגה המצרית כדי להקל את המצור מעל רצועת עזה ואת קשריו במדינות ערב לגיוס השקעות וכספים לסיוע למצוקה הכלכלית, מהבחינה הזו מוחמד דחלאן הינו "חבל ההצלה"  של חמאס בשל קשריו הדוקים עם מאע"מ ומדינות נוספות במפרץ.

המשימה הראשונה של מוחמד דחלאן הינה לפתור את משבר החשמל ברצועה, הוא כבר התחיל לטפל בנושא והצליח להשיג אספקת סולר תעשייתי מצרי סדירה לתחנת ייצור החשמל ברצועה, חמאס התחייבה בפני מצרים לשלם עבור הסולר הזה באופן חודשי.

היעד הבא הינו הפעלה סדירה של מעבר רפיח, מצרים השקיעה בחודשים האחרונים סכום של 5 מיליון דולר לשיפוץ מעבר רפיח כדי שיאפשר מעבר גדול יותר של אנשים וסחורות. המעבר אמור להיפתח בעוד כחודשיים לקראת חג הקורבן (עיד אלאדחא) באופן רציף ל 12 שעות ביום, אם לא יהיו עיכובים בלתי צפויים, והוא יקל באופן משמעותי את המצור על הרצועה.

בדיונים בקהיר נדונו גם פרוייקטים נוספים שמוחמד דחלאן אמור לגייס את הכסף עבורם ממדינות ערב ומגורמים בינלאומיים, כמו הקמת נמל ימי והקמת בית חולים חדש  ברצועה. גם נושא הגז הטבעי הנמצא מול חופי עזה נדון, כולל האפשרות להפיקו ולשווקו, ההערכות הראשוניות מדברות על פוטנציאל של 8 מיליארד דולר.

למרות המודל השלטוני החדש, תנועת חמאס לא ויתרה על האופציה הצבאית והמודל החדש מבטיח כי היא תוכל לשמר במקביל את יכולותיה הצבאיות כולל בניית מנהרות וייצור רקטות. המודל השלטוני החדש מהווה תחליף לממשלה הפלסטינית ברמאללה בראשותו של ראמי חמדאללה אשר לא מצליחה לנהל את רצועת עזה מרחוק בגלל המכשולים שמציבה בפניה תנועת חמאס.

נראה כי תנועת חמאס מעדיפה את תהליך הפיוס עם מוחמד דחלאן לאחר נתק של 10 שנים של שנאה וחשדנות הדדית על פני פיוס עם מחמוד עבאס. גורמים בחמאס אומרים כי הנהגת חמאס איבדה את האמון במחמוד עבאס אשר ממשיך לנקוט סנקציות נגד הרצועה בניסיון להפעיל לחץ על חמאס להיענות לדרישותיו.

הסנקציה האחרונה שלו השבוע הייתה הוצאה כפויה לפנסיה מוקדמת של 6145 פקידים ברצועת עזה. למרות שמחמוד עבאס נכשל בהערכת המצב שלו כלפי כוחו של מוחמד דחלאן ומגמותיה של ההנהגה החדשה של חמאס הוא ממשיך בסנקציות נגד תושבי הרצועה כדברי האמרה"אם לא הולך בכוח- השתמש ביותר כוח".

הפרשן חמזה אבו שנב המקורב לתנועת חמאס שיקף בדברים שאמר ב-4 ביולי את ההערכה בצמרת חמאס:

"מחמוד עבאס עלול לשלם את מחיר ההערכה המוטעית שלו וייאלץ לפרוש מהחיים הפוליטיים באופן לא ראוי".