עבור לתוכן העמוד
Menu

הכישלון של טילרסון

משרד החוץ האמריקני מסר בסוף השבוע שעבר הודעה קצרה כי המשבר עם קטאר יימשך עוד זמן וכי "יש ליישם את הסכם ריאד בכל הקשור למלחמה בטרור". בכך הודה למעשה בכישלון שליחות שר החוץ האמריקני, רקס טילרסון, אשר יצא בעקבות עמיתו, שר החוץ הבריטי ג'ונסון, לנסות ולקדם פיתרון למשבר בין קטאר למדינות ערב.

משרד החוץ האמריקני מסר בסוף השבוע שעבר הודעה קצרה כי המשבר עם קטאר יימשך עוד זמן וכי "יש ליישם את הסכם ריאד בכל הקשור למלחמה בטרור". בכך הודה למעשה בכישלון שליחות שר החוץ האמריקני, רקס טילרסון, אשר יצא בעקבות עמיתו, שר החוץ הבריטי ג'ונסון, לנסות ולקדם פיתרון למשבר בין קטאר למדינות ערב.

שליחותו של השר טילרסון נמשכה ארבעה ימים, הוא התחיל אותה בכווית, שהיא המתווכת העיקרית במשבר, ואח"כ גם נפגש בקטאר עם שליטה השיח' תמים בן חמד. משם יצא השר טילרסון לסעודיה, הוא נפגש עם המלך סלמאן בן עבד אלעזיז ואח"כ אף אורגנה לו פגישה עם שרי החוץ של "הרביעייה הערבית" שהם שמובילים את החרם על קטאר.

לשר החוץ טילרסון יש קשרים רבים במפרץ מתפקידיו במגזר הפרטי, אולם הדבר לא עזר לו לקדם שום פתרון למשבר, הוא גילה מהר מאוד ששני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם. קטאר סבורה שכל יום שחולף מבלי שהיא נכנעת לדרישות מדינות "הרביעייה הערבית" הוא לטובתה וכי אט אט ישחקו דרישותיהן. מדינת האמירויות הערביות המאוחדות, למשל, הודיעה כי היא מוכנה לוותר על דרישתה לסגור את ערוץ אלג'זירה בתנאי שייעשה בו שינוי רציני ותיפסק ההסתה.

את הקו הנוקשה של "הרביעייה הערבית" מובילות מצרים וסעודיה שנחושות להכניע את קטאר, ללמד אותה לקח ולגרום לה "להניף דגל לבן" למען יראו ויראו. שר החוץ טילרסון העביר לשליט קטאר נוסח מרוכך של דרישות "הרביעייה הערבית" אך גם הנוסח הזה נדחה על ידו. שליט קטאר מגלה רגישות לכל דרישה שממנה ישתמע כי נפגעה עצמאות ההחלטה של קטאר או ריבונותה. הבעיה הגדולה ביותר הינה חוסר האמון העצום בין קטאר ל"רביעייה הערבית" שגורם להמשך המשבר בין שני הצדדים.

גם בין שר החוץ טילרסון לבין "הרביעייה הערבית" התגלעה בעייה של חוסר אמון, מלכתחילה סברו מנהיגיה שהשר האמריקני מוטה לטובתה של קטאר כאשר הצהיר בתחילת המשבר כי הדרישות מקטאר אינן מציאותיות וקשה ליישמן. השר טילרסון הגביר את החשד בו כאשר במהלך שליחות התיווך שלו במפרץ חתם בדוחא על הסכם עם עמיתו הקטארי על מניעת מקורות מימון לטרור, הוא מיהר לשבח את קטאר כי היא המדינה הראשונה שמיישמת את הבנות ריאד בנושא המלחמה בטרור ובכך עורר את כעסה של "הרביעייה הערבית".

שרי החוץ של הליגה הערבית טוענים כי החתימה של קטאר על ההסכם איננה מספקת ואיננה עונה על המינימום הנדרש ממנה. לטענתם, חתימתה על ההסכם עם ארה"ב נועדה להטעות אותם ולכן הם עומדים על דרישותיהם המקוריות ממנה. שר החוץ טילרסון נתפס כמי שתכנן ביחד עם קטאר את המהלך הזה כדי לרכך את "הרביעייה  הערבית" ולמעשה הוא רק הרגיז אותה והשיג את התוצאה ההפוכה.

בזמן ביקורו של שר החוץ טילרסון במפרץ, הגיע כוח צבאי נוסף של צבא טורקיה לקטאר. הרושם שנוצר הוא שקטאר עצמה איננה מאמינה במציאת פתרון דיפלומטי למשבר וכי היא מתגברת את הנוכחות הצבאית של טורקיה בדוחא תוך כדי המשא ומתן לקראת אפשרות של עימות צבאי. גורמים בקטאר טוענים כי שר החוץ טילרסון קבע בביקור ביחד עם שליט כווית "מפת דרכים" שעל פיה תמשיך כווית במשימת התיווך.

טילרסון שב לארה"ב  ואת חלל התיווך ימלא שר החוץ הצרפתי שהגיע בסוף השבוע למפרץ לנסות ולהצליח היכן שנכשלו עמיתיו הבריטי והאמריקני. במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו הקטארי בדוחא הודיע שר החוץ הצרפתי כי קטאר מוכנה להתחיל במשא ומתן עם "הרביעייה הערבית" בתנאי שהדבר לא יפגע בריבונותה, לא ניתן לצפות להרבה משליחותו, אם קטאר הייתה רוצה להתפשר היא הייתה נותנת לשר החוץ טילרסון את ההישג הזה.

ניסיונות התיווך של ארה"ב ומדינות אירופה קונים זמן ומונעים בינתיים מ"הרביעייה הערבית" מלהטיל סנקציות כלכליות חדשות על קטאר, אבל אסור לטעות, המשבר רק הולך ומחריף ו"הרביעייה הערבית" לא תמתין עוד זמן רב עד שתנקוט מהלכים חדשים נגד קטאר, היא למעשה נטלה את המושכות לידיה וניטרלה לגמריי את הליגה הערבית.

נראה כי המשבר אמור להימשך עוד זמן רב, אנוואר קרקאש שר המדינה לעניייני חוץ של מדינת האמירויות הערביות המאוחדות, אמר בסוף השבוע שעבר כי הפיתרון המדיני רחוק וכי לא יהיה פיתרון מהיר למשבר. במקביל, קטאר נערכת לאפשרות של הסלמה צבאית ומהדקת את קשריה עם טורקיה,עפ"י גורמים טורקים גם הנשיא ארדואן מבקש להגיע למפרץ כדי לנסות ולתווך במשבר. גם הוא לא נחשב ל "מתווך הוגן" בעיניה של "הרביעייה הערבית", לכן, ככל שמתארך המשבר ולא נמצא לו פתרון מדיני גוברת האפשרות להסלמה צבאית גם אם כל הצדדים אינם מעוניינים בכך.

אולם, הנשיא טראמפ מבין היטב את המציאות החדשה שנוצרה ואת כישלון שליחותו של שר החוץ טילרסון ונראה כי איננו מתכוון להרפות את הלחץ מקטאר,בסוף השבוע שעבר הוא אמר כי "ארה"ב מוכנה להעביר את הבסיס הצבאי שלה מקטאר למדינה אחרת אם ניאלץ לעשות זאת", כשהוא רומז לקטאר כי איננו מתכוון לוותר על הדרישות ממנה, "יש עוד 10 מדינות שמוכנות לבנות עבורנו בסיס צבאי" הוא הוסיף,"ביקשנו מקטאר להפסיק את המימון לטרור ואנו מצפים שהיא תעשה זאת" הבהיר הנשיא האמריקני.