עבור לתוכן העמוד
Menu

דחיקת רגלי קטאר מרצועת עזה

תנועת חמאס תצטרך להחליט האם היא רוצה להמשיך בקשריה עם קטאר או לעבור לציר החדש מצרים-מאע"מ-דחלאן, שיכול לתרום לה ולרצועת עזה הרבה יותר ממה שקטאר יכולה לתרום.

המשבר בין קטאר למדינות ערב עומד כנראה להימשך זמן רב, כל מאמצי התיווך נכשלו עד כה, כווית ניסתה לתווך ואחריה ניסו לעסוק בפעולת התיווך גם שרי החוץ של גרמניה, בריטניה, ארה"ב וצרפת, כולם נחלו כישלון חרוץ.

בימים הקרובים אמור לבקר במדינות המפרץ גם נשיא טורקיה, ארדואן, כדי לנסות ולקדם פתרון למשבר. אולם, טורקיה נחשבת לבת ברית של קטאר וסביר להניח ש"הרביעייה הערבית" לא תאפשר לנשיא ארדואן להשיג שום הישג מדיני. גם אם ימצא פתרון למשבר עם קטאר, הוא לא יפתור את מצב האיבה העזה בין משטרו של הנשיא א-סיסי לקטאר.

לנשיא מצרים חשבון ארוך עם שליט קטאר, השיח' תמים בן חמד, אשר חותר מהיום הראשון לחילופי השלטון במצרים, ביחד עם מנהיגי "האחים המוסלמים" שאותם הוא מארח בדוחא, להפיל את שלטונו של א-סיסי, תוך שימוש בשופר השלטון שהינו ערוץ אלג'זירה כדי להכפיש ולהסית נגד מצרים.

עפ"י גורמים פלסטינים בכירים, רצועת עזה עומדת להפוך בחודשים הקרובים לזירת עימות חדשה בין מצרים לקטאר. מצרים קיבלה החלטה אסטרטגית בכל הקשור להתקרבות מחדש לרצועת עזה ושיתוף פעולה עם חמאס כדי להגביר את השפעתה על מה שנחשב ל"חצר האחורית" שלה ולמרכיב חשוב בתפיסת הביטחון הלאומי המצרי, לכן היא לא תסכים לשום "דריסת רגל" של קטאר ברצועת עזה והשפעה שלה על המתרחש.

קטאר היא גם שנואת נפשו של מוחמד דחלאן, בן בריתה של מצרים אשר נחוש גם הוא, מייד לאחר חזרתו לרצועת עזה, לסייע למצרים בדחיקת רגליה של קטאר מרצועת עזה.

עמדת חמאס כלפי קטאר

קטאר היא תומכת גדולה של תנועת חמאס, היא מארחת את הנהגתה בדוחא וגם תורמת לה כסף רב. מיד לאחר מבצע "צוק איתן", תרמה קטאר סכומי כסף גדולים בהיקף של מאות מיליוני דולרים לשיקומה של רצועת עזה, קטאר הקימה פרוייקט מגורים חדש ברצועה הנקרא "חמד" על שם שליטה ואשר נחשב לגולת הכותרת של מעורבותה ברצועה.

אולם, הנהגת חמאס תידרש להחליט בקרוב בעקבות הדף החדש ביחסיה עם מצרים לאן פניה בכל הקשור להמשך הנוכחות של קטאר ברצועה. גורמים בעזה אומרים כי מצרים דורשת למעשה מהנהגת חמאס לקבל החלטה, לנהוג עפ"י האינטרסים שלה ולהתנתק מקטאר כפי שהתנתקה משלוחת דאע"ש  בצפון סיני למען שיפור יחסיה עם מצרים, פתיחת מעבר רפיח והקלת המצור.

מצרים הודיעה לחמאס כי היא מתכוונת גם להגדיל את היקף שיתוף הפעולה המסחרי עם רצועת עזה באופן משמעותי של כמה מיליארדי דולרים בשנה, דבר שישפיע באופן חיובי על הכלכלה של שני הצדדים.

מוחמד דחלאן מצידו הבטיח ליחיא סינוואר, המנהיג החדש של רצועת עזה, כי ישיג את תמיכתה הכספית של מדינת האמורויות הערביות המאוחדת, כדי שתחליף את התמיכה הכספית של קטאר ברצועת עזה. דחלאן הבטיח גם כי איחוד האמירויות  תקים תחנת חשמל סולרית חדשה ברצועת עזה וגם בית חולים חדש.

עפ"י גורמים פלסטינים ברצועה, המשימה הראשונה של מצרים ושל מוחמד דחלאן תהייה להפסיק את פעילותו העניפה של מוחמד אלעמאדי, נציג קטאר ברמאללה, אשר יש לו קשר הדוק להנהגת חמאס ברצועה וגם לישראל. הנציג הקטארי גם מתווך מדי פעם בין ישראל לחמאס בנושא חיי היום יום של רצועת עזה והוא נע באופן חופשי על הציר רמאללה-עזה.

המודיעין המצרי התחיל בימים האחרונים במגעים עם כל הפלגים הפלסטינים ברצועת עזה כדי להסביר להם את המציאות החדשה שעומדת לקרות ברצועה בעקבות ההבנות האחרונות בין מצרים לחמאס ולמוחמד דחלאן. משלחת של ארגון הג'יהאד האסלאמי כבר ביקרה במצרים ומשלחת של ארגון החזית העממית תצא בקרוב לקהיר. מצרים רוצה לעבוד ביחד עם כל הפלגים ברצועה כדי לבסס היטב את השפעתה ולהגביר את מעורבותה.

תנועת חמאס תצטרך להחליט האם היא רוצה להמשיך בקשריה ההדוקים עם קטאר או לעבוד עם הציר החדש מצרים-איחוד האמירויות-דחלאן שיכול לתרום לה ולרצועת עזה הרבה יותר ממה שקטאר יכולה לתרום.  מצרים לא תמתין זמן רב לתשובתה, מעבר רפיח עומד להיפתח באופן קבוע בעוד חודשיים, התשובה צריכה להגיע לפני כן.