עבור לתוכן העמוד
Menu

דאעש מחפש הישגים בכל החזיתות

מתקפת הטרור של דאע"ש בסופ"ש נחשבת להצלחה גדולה של הארגון לאחר תקופה ארוכה של שקט יחסי בצפון סיני. מטרתה הייתה לגרום למקסימום אבדות בקרב חיילי צבא מצרים.

ארגון דאעש נטל בסוף השבוע את האחריות על מתקפת הטרור על ריכוז של כוחות הצבא המצרי באזור אלברת' דרומית לרפיח בצפון סיני. בהודעה שפרסם הוא טען כי הרג ופצע 60 חיילים מצרים בנקודת ריכוז צבאית דרומית לרפיח והרס 3 ג'יפים צבאיים מסוג "האמר" של הצבא המצרי.עוד נמסר בהודעה כי בפיגוע השתתפו 6 מתאבדים אשר אחד מהם פוצץ כלי רכב ממולכד על בניין של הצבא המצרי.

לעומת זאת, הצבא המצרי טוען כי בהתקפת הטרור נהרגו רק 12 חיילים מצרים ו14 חיילים נוספים נפצעו וכי הוא הרג 40 טרוריסטים והרס 6 כלי רכב שהשתתפו בפיגוע.

מתקפת הטרור של דאע"ש נחשבת להצלחה גדולה של הארגון במצרים לאחר תקופה ארוכה של שקט יחסי בצפון סיני בעקבות הצלחת הצבא המצרי להוריד את היקף פעילות הטרור של דאע"ש בין היתר בגלל העובדה שהשבטים הבדואים הסתכסכו עם דאע"ש והחלו לתמוך בצבא מצרים ואף להשתתף לצדו בפעולות הלחימה נגד ארגון הטרור.

באזור אלברת' מדרום לרפיח, הקים הצבא המצרי על שטח שולט, נקודת ריכוז צבאית שממנה ניתן לצאת לפעילות סיור וביטחון שוטף ואף למבצעים מיוחדים בהסתמך על מידע מודיעיני. את נקודת הריכוז החזיק גדוד 103 של הכוחות המיוחדים של צבא מצרים, מפקדו בדרגת קולונל, אחמד מנסי, נהרג במתקפת דאע"ש, דבר שהארגון מתפאר בו ומציגו כהישג גדול.

אזור אלברת' קרוב לאזור מעבר כרם שלום על גבול ישראל עם רצועת עזה והוא בתחום השליטה של השבט הבדואי תראבין שהצטרף לצבא המצרי במלחמתו בדאע"ש. השבטים הבדואים בצפון סיני פרסמו הודעת תמיכה בצבא המצרי וציינו בה כי הם נלחמים לצדו כדי למנוע מהפיכת חצי האי סיני לאמירות של דאע"ש. יום לפני מתקפת הטרור נהרג קצין בדואי בשם סאמי אבו לאפי משבט תראבין במהלך מרדף של הצבא המצרי אחרי פעילי דאע"ש בצפון סיני.

מתקפת הטרור של דאע"ש בצפון סיני היא המתקפה השניה בגודלה מאז חודש יולי 2015 לאחר שהוא נכשל בניסיונו להשתלט על אזורים בצפון סיני. צבא מצרים הצליח להפחית באמצעות מבצע צבאי גדול הנקרא "חק אלשהיד" את פעילות הטרור של דאע"ש בצפון סיני, הוא שינה את פריסתו בשטח והפך אותה לניידת כדי שהחיילים לא יהפכו למטרות נייחות למחבלי דאע"ש, השיג מודיעין טוב יותר והסתייע בשבטים הבדואים לצורך הלחימה, בזכות זאת הוא הצליח להשתלט על צירי התנועה העיקריים בצפון סיני.

דאע"ש מפגין נוכחות

מאפייני מתקפת הטרור על חיילי הצבא המצרי באלברת' שונים ממתקפות אחרות של הארגון, נראה כי המתקפה לא נועדה להשתלט על שטח אלא לגרום למקסימום אבדות בנפש בקרב חיילי צבא מצרים.

לכן, היא כללה עשרות מחבלים של דאע"ש שהסתייעו ב12 כלי רכב, 3 מהם ממולכדים. לאחר שמחבל מתאבד הצליח להפתיע את החיילים המצרים ופוצץ את מכוניתו על מבנה שבו שהו חיילים במקום, נכנסו מחבלי דאע"ש אליו והחלו לירות לכל עבר.

צבא מצרים הצליח להדוף בסופו של דבר את התקפת הפתע בעזרת סיוע אווירי ממסוקים, אך גורמי ביטחון מצרים מתארים את ההתקפה כ "מתקפת התאבדות המונית" שנועדה לזרוע הרס וחורבן בקרב חיילי הצבא המצרי. עפ"י גורמי הביטחון במצרים, מתקפת הטרור של דאע"ש באה בעיקר להוכיח כי ארגון דאע"ש "חי ובועט" בצפון סיני ובמצרים עצמה בעקבות ההצלחות של הצבא המצרי במלחמה בטרור.

גורמי הביטחון של מצרים עצרו בחודשים האחרונים עשרות חוליות טרור וחיסלו באפן פיזי חלק מפעיליהם,בין היתר נתפסו חוליות הטרור שעשו את פיגוע הטרור בכנסיות הקופטיות בקהיר, טנטא ואלכסנדריה ואת פיגוע הטרור באוטובוס שהוביל נוצרים קופטים דרומית לקהיר.

כמו כן, מערכת המשפט המצרית מטילה עונשים כבדים על פעילי דאע"ש בהם גם עונשי מוות. לכן, גורמי הביטחון של מצרים מתארים את מתקפת הטרור הזו כ "פרפורי גסיסה" של דאע"ש בצפון סיני, אפשר והתיאור הזה נועד להעלות את המורל בעקבות הצלחת מתקפת הטרור האחרונה, לצבא המצרי יש הישגים במלחמה בטרור בצפון סיני אך הוא עדיין רחוק מלהביס את ארגון דאע"ש.

צריך לראות גם את מתקפת הטרור של דאע"ש בהקשר האזורי שלה,העולם כולו עוסק בהרחבה בשאלה האם מנהיג דאע"ש אבו בכר אלבגדאדי אכן חוסל בסוריה בהפצצה של חיל  האוויר הרוסי, יש על כך ידיעות סותרות, ארגון דאע"ש הובס וגורש ממוסול שבעיראק וגם איבד שטחים גדולים בסוריה, בעצם ימים אלה התחיל המצור של הצבא הסורי וגורמים שונים על העיר א-רקה שבסוריה הנחשבת לבירת דאע"ש.

ארגון דאע"ש גם נחל תבוסות ע"י הצבא הלאומי הלובי בלוב. לכן, דאע"ש מחפש כותרות שיראו כי הוא עדיין חזק ויש לו מאחזים בצפון סיני והא איננו ממהר להיכנע ולהיעלם מן המפה במזה"ת. אין ספק שמתקפת הטרור על הצבא המצרי באזור אלברת' בצפון סיני היא הישג מבחינתו והוא הצליח להשיג כותרות באמצעי התקשורת ברחבי העולם בעקבות המתקפה.

מי תכנן את מתקפת הטרור?

אמצעי התקשורת הרשמית במצרים מצמידים את מתקפת הטרור בסיני למשבר עם קטאר ורומזים כי ייתכן שקטאר קשורה למתקפה. העיתון "אלאהראם" שופר  השלטון המצרי פרסם ב-8 ביולי ציטוטים מפי מומחים צבאיים שהעריכו כי מתקפת הטרור בוצעה בהוראה של המדינות התומכות בטרור.

"הפיגוע הוא הסלמה מצידה של קטאר לאחר הודעת הרביעיה הערבית על סנקציות חדשות נגדה" אמר לעיתון הגנרל בדימוס נצר סאלם יועץ באקדמיה הצבאית ע"ש גמאל עבד אלנאצר. קטאר תומכת בדאע"ש וגורמי הביטחון המצרים טוענים כבר תקופה ארוכה כי פעילי "האחים המוסלמים" בקטאר הם שהפעילו את פיגוע הטרור של דאע"ש נגד הנוצרים הקופטים במצרים. עיתון "א-שרק אלאווסט" ציטט ב-8 ביולי את הגנרל המצרי בדימוס מחמוד ח'לפ שטען כי מדינה ערבית שילמה כסף לגורמים קיצונים ברצועת עזה כדי לערער את היציבות במצרים.

חלק ממחבלי דאע"ש מגיעים מרצועת עזה

אי אפשר לנתק את מתקפת הטרור של דאע"ש בצפון סיני מהמגעים שמקיים המודיעין המצרי עם הנהגת חמאס בעזה, על אבטחת הגבול עם רצועת עזה והפסקת הסיוע של חמאס לשלוחת דאע"ש בסיני. אתרי אינטרנט מצרים פרסמו תמונות ושמות של 4 מהמחבלים שהשתתפו במתקפת הטרור על הצבא המצרי באלברת'- הם זוהו כתושבי רצועת עזה ששירתו בזרוע הצבאית של חמאס ואח"כ ערקו ממנה והצטרפו לארגון "ג'יש אלאסלאם" הנאמן לארגון דאע"ש.

אחמד זמלוט ראש מנהלת סיני לפיתוח כלכלי אמר ב-8 ביולי לעיתון "א-שרק אלאווסט" כי יש גורמים של דאע"ש שהסתננו מרצועת עזה לסיני בשבועות האחרונים וחוסלו ע"י השבטים הבדואים. בעקבות מתקפת הטרור בצפון סיני, הודיע הגנרל תוופיק אבו נעים מפקד הביטחון הלאומי ברצועה כי חמאס הגבירה את פעילות הביטחון לאורך גבול הרצועה עם מצרים.

פעילים של חמאס דאגו לפתוח בית אבלים ברצועת עזה להזדהות עם מצרים על מותם של חיילי הצבא המצרי במתקפת הטרור של דאע"ש. לבית הגיע מנהיג חמאס אסמעיל הניה וראשי הארגונים בעזה כדי להביע תנחומים. חמאס יוצאת מגדרה לעשות הכל כדי שלא תואשם בכך שלא מנעה יציאת מחבלים מהרצועה לסיני כדי לחבור לארגון דאע"ש לצורך מתקפת הטרור על צבא מצרים.

אפשר להעריך כי מצרים תקפיד על קוצו של יוד בכל הקשור להבנות שלה עם חמאס על המלחמה בדאע"ש. עפ"י גורמים פלסטינים, ראשי המודיעין המצרי היקשו במפגש האחרון בקהיר עם יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, בשאלה כיצד הגיע נשק כבד לידי דאע"ש בסיני שגורם לאבדות בקרב הצבא המצרי, המצרים חושדים כי הנשק הגיע מרצועת עזה דרך המנהרות ולא דרך הגבול עם לוב.

מצרים דורשת מחמאס להתחייב למנוע מעבר של נשק ופעילים סלפים קיצוניים מרצועת עזה לשורות דאע"ש בסיני כדי לתגבר את כוחו של הארגון. חמאס התחייבה לעשות זאת ונצטרך להמתין ולראות אם היא עומדת בהבטחתה.