עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר יחסי ישראל ירדן הולך ומחריף

קצב האירועים בנושא הר הבית מעמיד בסכנה את הסכם השלום ההיסטורי שנחתם בין ישראל לירדן ב-1994. המלך עבדאללה חושש מזעם הרחוב ומפיגועים נגד מטרות ישראליות בממלכה

הקצב שבו מתרחשים האירועים בנושא הר הבית מעמיד בסכנה את הסכם השלום ההיסטורי שנחתם בין ישראל לירדן ב-1994 המכונה בירדן "הסכם ואדי ערבה". בסוף השבוע הייתה הפגנה של מאות אזרחים ירדנים בסמוך לבניין שגרירות ישראל בעמאן בדרישה לסגור את השגרירות ובמחאה על מדיניות ממשלתו של האני מולקי בנושא.

55 חברי פרלמנט ירדנים דורשים בעצומה שחתמו לגרש את שגרירת ישראל בירדן, לסגור את בניין שגרירות ישראל בעמאן ולהחזיר את השגריר הירדני מתל אביב. עבדאללה מלך ירדן נאלץ לקטוע את חופשת הקיץ שלו בארה"ב ולחזור לעמאן כדי לטפל באופן אישי במצב הביטחוני והפוליטי הפנימי. הוא הבין שיציבות הממלכה ההאשמית בסכנה בגלל אירועי הר הבית וגל המחאה על שחרור של קצין הביטחון הישראלי שהרג שני אזרחים ירדנים.

המלך עבדאללה שיגר את ראש לשכתו, ד"ר פאיז טראוונה, לבית האבלים של מוחמד אלג'ואוודה, הצעיר הדוקר שנהרג מירי קצין הביטחון הישראלי, ומייד עם חזרתו לירדן הלך בעצמו אל בית האבלים כדי להביע תנחומים. בביקור התנחומים אמר המלך הירדני לאביו של הצעיר: "בנך הוא בני, לא אפקיר אותו". אח"כ ביקר המלך ביקור תנחומים בביתו של הרופא בשאר חמארנה, האזרח הירדני השני שנהרג בתקרת הירי. עפ"י מקורות ירדנים, המלך ביקש מהמשפחה שלא לקבל שום פיצוי כספי מישראל לפני שהחקירה תסתיים.

משרד החוץ הישראלי הודיע בסוף השבוע שעבר כי נפתחה חקירה רשמית של תקרית הירי בשגרירות ישראל בירדן בתיאום עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וכי ירדן תעודכן לגבי ממצאי הבדיקה. המשבר הנוכחי ביחסי ישראל ירדן הוא חריף מאוד מכיוון שהוא יצר גל מחאה פנימי המסכן את מעמדו של המלך עבדאללה בתחומי הממלכה ומחזק את האפשרות שהמלך ינקוט צעדים נגד ישראל, כדי להכיל את המשבר ולשמור על שלטונו.

גל המחאה העממי מופנה אל הממשלה בירדן, אך הכול יודעים כי המלך הוא זה שנתן את ההוראה לאפשר לשגרירת ישראל בירדן עינת שלאיין ולקצין הביטחון הישראלי לשוב בשלום לישראל. התמונות שפורסמו בישראל של ראש הממשלה נתניהו מחבק את קצין הביטחון של השגרירות עוררו זעם בל יתואר בירדן ובעולם הערבי והיו בבחינת שפיכת שמן על התבערה הגדולה שפרצה בירדן בעקבות תקרית הירי שבמהלכה נהרגו שני אזרחים ירדנים מהירי של קצין הביטחון הישראלי.

החיבוק המתוקשר של ראש הממשלה נתניהו עם קצין הביטחון של השגרירות נועד לצרכים פוליטיים פנימיים אך בירדן הוא מתפרש כהשפלה לאומית והפרת ריבונותה ע"י ישראל. המלך עבדאללה יצא בביקורת קשה על ראש הממשלה נתניהו ועפ"י דיווחים בתקשורת הירדנית, השגרירה עינת שלאיין לא תוכל לחזור לירדן עד שקצין הביטחון היורה יועמד לדין.

הזעם העממי בירדן גבר בחודשים האחרונים בעקבות החתימה על הסכם הגז, ביקור הנשיא טראמפ בכותל המערבי וצעדי ישראל במזרח ירושלים ובהר הבית. עפ"י גורמים ירדנים, מתחת לפני השטח יש כבר תקופה ארוכה מתיחות בין ישראל לירדן על רקע סירובה של ישראל לשחרר 23 אסירים ביטחוניים ירדנים האסורים בישראל ולמסור מידע על גורלם של 30 נעדרים ירדנים אחרים.

המלך עבדאללה יחפש עכשיו דרכים להכיל את זעם הרחוב הירדני כלפי ישראל, אחת האפשרויות שנשקלת ע"י המלך היא לנקוט צעדים מעשיים מעבר להתבטאויות חריפות שלו ושל שר החוץ הירדני איימן ספדי נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. על הפרק עומדת האפשרות להחזיר לירדן את שגריר ירדן בתל אביב ולהודיע על הקפאת היחסים הדיפלומטיים עם ישראל על רקע האירועים האחרונים.

למלך עבדאללה יחסים הדוקים עם הממשל האמריקני ויחסים אישיים הדוקים עם הנשיא טראמפ והוא יוכל לשכנע אותם בדבר הנחיצות לנקוט במהלכים כאלה כדי להכיל את זעם הרחוב ולשמור על יציבות שלטונו. בירדן גוברת הדרישה להעמיד לדין את האחראים שאפשרו לצוות השגרירות הישראלי לעזוב את ירדן לישראל, האצבע המאשימה איננה מופנית ישירות אל המלך עבדאללה אך אי אפשר לשלול את האפשרות שבסופו של דבר יימצא שעיר לעזאזל כלשהו, שעליו תוטל האשמה כדי לנסות ולשכך את הזעם ברחוב.

הכבוד הלאומי הירדני נפגע כתוצאה מהתנהלות ממשלת ישראל בפרשה והציפייה והדרישה של הרחוב הירדני היא כי המלך עבדאללה יחזיר לירדן את כבודה האבוד, בישראל מעריכים גורמים מדיניים כי המלך לא יפגע ביחסים הביטחוניים הדיסקרטיים בין ישראל לירדן מכיוון שהם משרתים את האינטרסים שלו אך הוא בהחלט עלול לנקוט צעדים חריפים כלפי ישראל במישור ההצהרתי והמדיני.

יש לזכור כי גם המלך חוסיין, אביו של המלך עבדאללה שחתם על הסכם השלום עם ישראל, לא היסס לאיים בזמנו על ישראל לבטל את הסכם השלום עמה אם לא תמסור לידיו את סם הנגד לרעל שהחדירו סוכני המוסד למנהיג חמאס ח'אלד משעל בעמאן, בספטמבר 1997. חוסיין גם התעקש על כך שישראל תשחרר מהכלא את השיח' אחמד יאסין ואת כל האסירים  הביטחוניים הירדנים המוחזקים בישראל.

עפ"י גורמים ירדנים, המלך עבדאללה חושש לא רק מהאפשרות שזעם הרחוב יערער את היציבות השלטונית אלא גם מפני האפשרות כי הוא יביא לגל של פיגועים נגד מטרות ישראליות בירדן כמו בסגל הדיפלומטי בשגרירות הישראלית בעמאן או פגיעה בתיירים ישראלים ואפילו גם לניסיונות חדירה משטח ירדן לישראל כדי לבצע פיגועי נקם.

לישראל ולירדן יש גבול משותף ארוך מאוד מהצפון עד לדרום והוא נהנה משקט רב במשך תקופה ארוכה, המשבר הנוכחי החריף עלול להפר את השקט הזה.

מה צריכה ישראל לעשות כעת?

ראשית, לעצור את כל ההתבטאויות של פוליטיקאים בכירים בנושא ירדן באמצעי התקשורת, במיוחד את ההתבטאויות הקושרות לכך שהמלך עבדאללה תלוי מבחינה ביטחונית בישראל והיא ששומרת על שלטונו, כל אלה מציגות את המלך הירדני כמשתף פעולה עם ישראל.

לעדכן ולשתף בצינורות הדיפלומטים את ירדן באופן שוטף לגבי כל המהלכים הקשורים בהר הבית, כזכור עפ"י הסכם השלום בין שתי המדינות, ירדן היא האפוטרופוס הרשמי של המקומות הקדושים בהר הבית. לאפשר לחוקרים ירדנים לחקור בישראל את קצין הביטחון שנאלץ לפתוח באש בשגרירות ולפצות את משפחת האזרח הירדני השני שנהרג במהלך אירוע הירי בשגרירות. ובנוסף לכך, על הדרג המדיני לשקול לשחרר אסירים ביטחוניים ירדניים המוחזקים בישראל כמחווה למלך ירדן לרגל חג הקורבן (עיד אלאדחא) בעוד כחודשיים, מהלך כזה עשוי להפחית את המתיחות בין שתי המדינות.