עבור לתוכן העמוד
Menu

ראש הנחש של הטרור המצרי

הטרור במצרים נמשך ואיננו פוסק לרגע. פרסום רשימת הטרוריסטים שמארחת קטאר בשטחה לא עזר, נראה כי ארגוני הטרור שאליהם היא קשורה היא להגביר את פיגועי הטרור במצרים

הטרור במצרים נמשך ואיננו פוסק אף לרגע, בסוף השבוע שעבר נהרג קצין צבא מצרי ו 4 חיילים נפצעו כתוצאה ממטען חבלה שהופעל נגד כלי רכב צבאי שנסע בדרום קהיר. לפיגועים אחראים תנועת "האחים המוסלמים" וארגון דאע"ש אשר מזמן הרחיב את פעילותו מצפון סיני לתוך מצרים עצמה.

"הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, מדינות איחוד האמרויות הערביות ובחריין) הצליחה להביך את קטאר כאשר פרסמה ב-9 ביוני את רשימת הטרור שמארחת קטאר בשטחה והכוללת 59 פעילים ו-12 ארגונים המממנים טרור תחת הכיסוי של אגודות צדקה. הרשימה הזו הועברה לאינטרפול הבינלאומי וכל פעילי הטרור בקטאר הנושאים אזרחות מצרית הפכו למבוקשים וצפויים להיעצר בשדות התעופה ובנמלים של המדינות החברות בארגון ברגע שיצאו מגבולות קטאר.

מצרים ממשיכה להוביל מאחורי הקלעים את המאבק בקטאר וע"פי מקורות מצרים בימים הקרובים צפויה להתפרסם "רשימת הטרור השנייה", בשיתוף עם סעודיה, מאע"מ ובחריין, הכוללת 63 שמות של פעילי טרור נוספים שמצאו מקלט בקטאר ושל 18 ארגונים נוספים הפועלים בקטאר ומממנים טרור.

גם סעודיה ממשיכה לחשוף את קשרי הטרור של קטאר, העיתון "אלריאד" היוצא לאור בסעודיה דיווח ב-15 ביוני כי קטאר תומכת בדאע"ש, במליציות העיראקיות השיעיות הנקראות "אלחשד א-שעבי" , בחזבאללה, במורדים החות'ים בתימן ובקבוצות הטרור הסוני בלוב ובסומליה בנוסף לתמיכה בארגון "בוקו חראם" בצ'אד ובניגריה.

התמיכה מתבטאת במימון והעברת אמצעי לחימה באמצעות סחר בסמים והלבנת כספים. כמה עיתונים בסעודיה אף דיווחו כי קטאר מימנה חוליות של ארגון אל-קאעדה, זאת בהסתמך על תוצאות חקירתו של פעיל אלקאעדה בשם צאלח אלקעראווי שהיה עצור במחנה גוואנטנאמו וסיפר כי במהלך שהותו באיראן קיבל כסף מאישים קטארים כדי להעבירו לפעילי ארגון אלקאעדה.

אבל, מצרים טוענת כי קטאר קשורה ישירות לא רק לארגון "האחים המוסלמים" במצרים אלא גם לשלוחת דאע"ש בסיני ולשורת הפיגועים בנוצרים ובכנסיות הקופטיות במצרים בניסיון לפגוע במרקם החיים בין נוצרים למוסלמים במדינה ולערער את יציבות שלטונו הנשיא א-סיסי.

10 המחבלים המסוכנים ביותר

מצרים מנהלת בשלוש השנים האחרונות מצוד אחר 10 המחבלים המסוכנים ביותר מבחינתה שתכננו וביצעו פעולות טרור בשטחה ונמלטו משטח מצרים, חלק מהם מצא מקלט בקטאר ובטורקיה.

העיתון המצרי "אליום א-סאבע" פרסם ב-17 ביוני את רשימת 10 המחבלים המסוכנים ביותר עבור מצרים מתוך רשימה של 50 טרוריסטים שהצליחו להימלט מידי שלטונות החוק, חלקם מצאו מקלט בקטאר ובטורקיה.

סלמי סלימאן-שנקרא גם "סלמי אלמחאסנה", מפקד שלוחת דאע"ש בסיני המכונה אבו המאם אלאנצארי, החליף את תוופיק פרג' שהקים את הארגון תחת שמו הקודם "אנצאר בית אלמקדס".

השאם עשמאווי-קצין לשעבר בצבא המצרי, אחד המחבלים המסוכנים ביותר ו"המוח המתכנן" של הפיגועים של דאע"ש במצרים, ביניהם ניסיון ההתנקשות בשר הפנים לשעבר הגנרל מחמד אברהים ופיגועים נגד כוחות הביטחון המצרים.

שאדי אל מניעי-אחד מראשי שלוחת דאע"ש בסיני, היה עצור בכלא המצרי והשתתף בכמה פיגועי טרור בסיני.

עמרו אברהים-מפקד חוליות של ארגון דאע"ש במצרים, אחראי לפיגועים נגד הנוצרים הקופטים ולפיגועים בכנסיות בקהיר, טנטא ואלכסנדריה.

"מהאב א-סייד"– רופא במקצועו, אחראי דאע"ש באזור קהיר, מפעיל החוליות לפיגועים בכנסיות של הנוצרים הקופטים.

יחיא מוסא-דובר משרד הבריאות לשעבר בתקופת הנשיא מורסי, נמלט לטורקיה, חבר בתנועת "האחים המוסלמים" ומפעיל חוליית ההתנקשות בחיי התובע הכללי המצרי השאם ברכאת.

השיח' יוסף קרדאווי-המנהיג הרוחני של "האחים המוסלמים" וראש "האיחוד העולמי של חכמי הדת המוסלמים". נמלט ממצרים לקטאר. מכונה "המופתי של הטרור" בגלל פרסום פסקי הלכה המתירים פיגועי התאבדות. עוסק בהסתה נגד משטרו של הנשיא א-סיסי וגורמי הביטחון של מצרים.

מחמוד עזת- המנהיג בפועל של תנועת "האחים המוסלמים" אחרי מאסרו במצרים של מנהיג התנועה מוחמד בדיע.

נמלט ממצרים ומקום הסתתרותו אינו ידוע. אחראי לכל הפיגועים במצרים באמצעות הזרוע הצבאית של "האחים המוסלמים".

השיח' ווג'די ע'ניים– ממנהיגי "האחים המוסלמים", נמלט ממצרים לקטאר, מטיף ופוסק הלכתי אשר פרסם פסקי הלכה רבים המתירים פיגועים באנשי הצבא והמשטרה של מצרים, מכונה "מופתי אלתכפיר".

עצאם עבד אלמאג'ד– מראשי "האחים המוסלמים", נמלט ממצרים לקטאר, אחד מהנאשמים באחריות לרצח נשיא מצרים לשעבר אנוואר סאדאת ב-1981.

פרסום הרשימה נועד להראות לציבור במצרים ולעולם הערבי כי המודיעין המצרי יודע היטב את זהות ראשי הטרור הפועלים נגד משטרו של הנשיא א-סיסי.

גורמי הביטחון של מצרים טוענים כי קיים שיתוף פעולה משולש בתחום הטרור בין תנועת "האחים המוסלמים", שלוחת דאע"ש בסיני ותנועת חמאס בפיקוחה של קטאר כדי להפיל את הנשיא א-סיסי.

חלקה של תנועת חמאס בטרור מוצנע ע"י מצרים מאז פרץ המשבר עם קטאר בגלל רצונה של מצרים לשפר את היחסים עמה כדי לשפר את המלחמה נגד דאע"ש בסיני, רק בשבוע שעבר חזרה משלחת של חמאס בראשות יחיא סינוואר משיחות עם ראשי המודיעין המצרי בקהיר שם נדון שיתוף פעולה אפשרי נגד דאע"ש.

מצרים עוברת כעת תקופה מתוחה לאחר שהפרלמנט המצרי אישר את העברת הריבונות לסעודיה על האיים טיראן וסנאפיר. קטאר, באמצעות אמצעי התקשורת שלה ובראשם ערוץ אלג'זירה, ותנועת "האחים המוסלמים" עסוקות בליבוי היצרים ברחוב המצרי נגד ההחלטה בניסיון לערער את יציבות שלטונו של הנשיא א-סיסי שאותו הם מאשימים ב"בגידה" במצרים תוך הגברת הפיגועים נגד סמלי השלטון. המשבר עם קטאר מסלים, היא איננה מגלה כרגע סימני התקפלות ונראה כי הנטייה של ארגוני הטרור שאליהם היא קשורה היא להגביר את פיגועי הטרור במצרים.