עבור לתוכן העמוד
Menu

משבר קטאר: האמיר בא לחגיגה של סעודיה ואמר כי הכלה מכוערת והחתן טיפש

האמיר תמאם לא התאים עצמו לשינוי הרוח במשטר האמריקאי, מה שהביא עליו את החרם הנוכחי. הדברים כבר הרחיקו לכת, ונראה כי כל עוד לא יודח האמיר ויוחלף באמיר ידידותי לסעודיה, הצעדים נגד קטאר לא ייפסקו.

משבר קטאר בעצם היה מכסה של קומקום, שקפץ אחרי שרתח בכל שנות אובמה. נשיא ארה"ב לשעבר תמך בקטאר אשר פעלה במרץ להפיל את מדינות המתונות על מנת להביא את האחים המוסלמים, בעלי בריתו של אובמה, לשלטון.

ברגע שאובמה הלך, החלה הספירה לאחור, ביחוד כאשר טראמפ החזיר את הברית ההיסטורית בין ארה"ב לבית סעוד. אבל, מה שגרם ל"פיוז לקפוץ" הייתה התנהגותו הזחוחה והמתגרה של האמיר תמים, אשר עדיין לא קלט שהרוח שינתה כיוון. הוא בא לחגיגה הגדולה שהסעודים עשו לכבוד טראמפ ותהה מה ההיגיון לבנות על טראמפ, "שעוד מעט יודח", וגם ערער על ההיגיון בקביעה כי איראן היא פטרונית הטרור, בעוד שדווקא התנהגותה אחראית והיא לוחמת בטרור, ומקורו אחר, לא בה. בכך הוא רמז כי מקור הטרור הוא סעודיה עצמה, המדינה הסלפית הגדולה.

זה היה כמו לבוא לחתונה ולומר שהכלה מכוערת והחתן טיפש.

ואכן, ברגע שטראמפ עזב אל האזור, התחילו המהלכים שבאו לשיאם השבוע.

קטאר נכנסה למעשה למצור כמו עזה. הפתח היחיד שנשאר לה הוא לאיראן, ואכן אנו כבר רואים התקרבות דרמטית ביניהן. אבל, יש לשים במיוחד לטורקיה, בעלת בריתה של קטאר בהנהגת האחים המוסלמים. ארדוואן היה אמור לבוא לבגדאד לפגישה משולשת עם ממשלת עיראק השיעית ועם נציגים איראנים, ויש לחשוש שבמקביל להתקרבות בין קטאר לאיראן תהיה התקרבות בין טורקיה לאיראן.

ומה עמדת ארה"ב? שר החוץ טילרמן הביע הסתייגות מן המהלכים הערביים, כי הבסיס הגדול של ארה"ב באזור נמצא בעידיד, שבקטאר. זעזועים באמירות מסכנים את הבסיס. אבל, הדברים כבר הרחיקו לכת, וכפי שאנו רואים עכשיו—נראה כי כל עוד לא יודח האמיר ויוחלף באמיר ידידותי לסעודיה, הצעדים נגד קטאר לא ייפסקו.