עבור לתוכן העמוד
Menu

לקראת הפיכה בקטאר?

המשבר בין קטאר למדינות ערב תקוע, ארה"ב מתאמת את פעילות התיווך במשבר עם כווית אך אין עדיין שום פתרון באופק. מקורות במפרץ טוענים כי אין ציפיות גבוהות ששליט קטאר, השיח' תמים בן חמד ייענה לדרישות ממנו ולכן אין מנוס מהחלפתו, מי שלא מדבר על הנושא בינתיים הוא מחמוד עבאס, לו קשרים ותקוות לעתיד לגבי פרישה בנסיכות הקטנה.

המשבר בין קטאר למדינות ערב תקוע, ארה"ב מתאמת את פעילות התיווך במשבר עם כווית אך אין עדיין שום פתרון באופק. מדינות ערב הטילו מצור על קטאר כדי למנוע את התקרבותה לאיראן ואת תמיכתה בפעילי וארגוני טרור, אך מקורות במפרץ טוענים כי אין ציפיות גבוהות ששליט קטאר, השיח' תמים בן חמד ייענה לדרישות ממנו ולכן אין מנוס מהחלפתו, כדי שניתן יהיה לשנות את המדיניות ולקיים ללא בעיות את משחקי הגביע העולמי בדוחא בשנת 2022.

התרחישים לגבי המשבר עם קטאר נעים בין הסלמה חמורה במתיחות ועד  לפשרה שעשויה קטאר לעשות שבמסגרתה היא תגיש ויתורים קטנים אך לא תנתק את קשריה עם איראן ועם תנועת "האחים המוסלמים". תרחיש נוסף הוא שהלחץ המדיני והמצור הכלכלי המופעלים על קטאר יביאו להופעת אופזיציה חזקה בזירה הפוליטית הקטארית שתחליף את שליט קטאר.

ברהן קוזו, חבר בפרלמנט של טורקיה וחבר במפלגת "הצדק והפיתוח" גילה ב-12 ביוני כי אילו נענה שליט קטאר להזמנתו של הנשיא טראמפ לבוא לשיחות בוושינגטון כדי לפתור את המשבר הייתה מתרחשת נגדו הפיכה בקטאר בזמן היעדרו מן הנסיכות.

גורמים באופוזיציה הקטארית טוענים כי יש זעם רב בקרב אזרחי קטאר על השליט השיח' תמים בן חמד על תמיכתו ב"אחים המוסלמים" ומתן חסות לפעילי וארגוני טרור ויש קריאות להחלפת השלטון. יש גם ניסיונות לארגן הפגנה גדולה בהשתתפות כל הסקטורים בקטאר בדרישה להדיח את שליט קטאר מתפקידו, אך מנגנוני הביטחון של  השלטון עצרו בימים האחרונים 200 צעירים ברחבי קטאר כדי למנוע את ההפגנה.

האמיר הקטארי פועל לדכא ביד ברזל כל התנגדות שלטון במיוחד בתקופה הזו.

תמים בן חמד – אמיר קטאר

ביקורת על הגעת כוחות זרים לקטאר

שני נושאים מסעירים את האופוזיציה הקטארית, הראשון הוא המצור הכלכלי החסר תקדים שהטילו מדינות ערב על קטאר, דבר שפגע בה מאוד ולא ברור כלל מתי הוא יוסר, והשני, העובדה ששליט קטאר אפשר דריסת רגל צבאית לכוחות זרים בנסיכות.

מדובר ביחידות של "משמרות המהפכה" האיראניים וכוחות צבא מטורקיה שהגיעו כדי לאבטח את ארמונו של שליט קטאר מפני הפיכה צבאית. העיתון המצרי "אליום א-סאבע" דיווח ב-11 ביוני על קרע בצבא קטאר. כמה קצינים בכירים הודיעו על פרישה מן הצבא במחאה על כך ששליט קטאר אישר הכנסת כוחות זרים לנסיכות.

עפ"י הדיווח, מינה שליט קטאר את הגנרל הטורקי טייב אורל, מפקד הכוחות הטורקים בקטאר, לתפקיד חשוב ורגיש במשרד ההגנה של קטאר. החשש בצמרת הצבא הוא שהנוכחות של הכוחות הזרים בנסיכות מהווה תקדים מסוכן שיאפשר להם בהמשך להשתלט בכוח על הנסיכות.

הכעס בציבור הקטארי הוא על השלטון שמדיניותו הביאה לבידודה של קטאר שלא לצורך והכנסתה למצור מיותר.  קשה להעריך אם האופזיציה הקטארית ביחד עם קצינים בכירים שפרשו מהצבא מסוגלים להניע הפיכה צבאית נגד שליט קטאר, או שהלחץ הציבורי יביא לכך שהמשפחה השלטת תיזום חילופי שלטון, עפ"י דיווחים בעיתונות המצרית ישנם 4 נסיכים שרוצים לרשת את השליט תמים בן חמד.

החלפתו של שליט קטאר תביא ללא ספק להסרת המצור מעליה, שליט חדש יגבש מדיניות שונה כלפי איראן וכלפי ארגוני הטרור ויש להניח כי הוא יישר קו עם המדיניות של שאר מדינות המפרץ. בצד האפשרות  להחלפת השלטון בקטאר בדרך של "הפיכה שקטה" קיימת גם האופציה הצבאית. האופוזציה הקטארית קוראת לסעודיה ומדינות המפרץ להתערב לאלתר מבחינה צבאית  במדינה כדי למנוע השתלטות עליה ע"י יחידות הצבא של איראן וטורקיה.

פרשנים בעולם הערבי לא פוסלים תרחיש דומה לתרחיש שבו השתלט שליט עיראק סדאם חוסיין על כווית באוגוסט 1990. להערכתם ניתן להשתלט על מוקדי השלטון בדוחא באמצעות כוח של שתי חטיבות של כוחות מיוחדים שיגיעו מסעודיה וממאע"מ בחיפוי אווירי של מצרים ולאחר קבלת "אור ירוק" מארה"ב.

ממשל טראמפ מעדיף למצוא פתרון דיפלומטי למשבר, הנשא טראמפ נכון לשנות את המדינות המסורתית של קטאר בתמיכה בטרור כפי שהוא הבהיר בפומבי ובנחרצות בסוף השבוע שעבר.

אם שליט קטאר לא יתרצה וימשיך להתעקש אפשר שהנשיא טראמפ ייתן "אור ירוק" לפלישה צבאית לקטאר או יעודד הפיכת חצר. אי אפשר לפסול את שני התרחישים האלה  וככל שחולף הזמן הם הופכים ליותר סבירים.

מחמוד עבאס (אבו מאזן)

השתיקה של מחמוד עבאס במשבר עם קטאר

ראש המודיעין הכללי הפלסטיני, הגנרל מאג'ד פרג' השתתף ב-12 ביוני בארוחת שבירת הצום בשכם וניצל את המעמד לומר דברים על ההתפתחויות המדיניות האחרונות באזור. הגנרל פרג' תקף בחריפות את איראן  והדגיש כי הרשות הפלסטינית מתייצבת  לצד מדינות ערב הסוניות, "העם הפלסטיני במפרץ ובמדינות ערב איננו צריך להיות הצאן לטבח, אנחנו עם הערבים מכיוון שהם הכתובת שלנו באזור הערבי".

גורמים בתנועת פת"ח שנכחו באירוע אמרו כי הגנרל פרג' ניסה לרמוז בדבריו ולהסביר מדוע הרשות הפלסטינית שומרת על שתיקה רועמת בכל הקשור למשבר של קטאר עם מדינות ערב ואיננה מתייצבת בגלוי לצד "הרביעייה הערבית" (סעודיה. מצרים,מאע"מ ובחריין) המובילות את המאבק נגד קטאר בגלל תמיכתה בטרור.

לדבריהם, מאג'ד פרג' רצה להזכיר בדברים שאמר כיצד אלפי הפלסטינים שחיו ועבדו בכווית שילמו מחיר גבוה ב1990 ונרדפו וגורשו ממנה בגלל תמיכתם בפלישה של סדאם חוסיין  לכווית. האירוע הטראומתי הזה עבור הפלסטינים לא ישכח במהרה ולכן הם אינם ממהרים לנקוט עמדה בכל הקשור לסכסוכים הפנימיים בין מדינות המפרץ במיוחד נוכח העובדה שיש כיום פלסטינים שחיים ועובדים בקטאר.

אולם, ברחוב הפלסטיני לא קונים את ההסבר הזה של ראש המודיעין הכללי הפלסטיני. הדעה הרווחת היא כי הסיבה לשתיקת הרשות הפלסטינית נובעת ממניעים אישיים של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. מסתבר כי הכלל "בפוליטיקה הכל אישי" חל גם כל הפוליטיקה במזרח התיכון ובמיוחד על הרשות הפלסטינית. למחמוד עבאס יש קשר ארוך ומתמשך עם קטאר. בתחילת דרכו עבד מחמוד עבאס כאחראי על ענייני הפקידים במשרד החוץ של קטאר.

השגריר הקטארי מוחמד אלעמאדי אמר בסוף השבוע שעבר לעיתונאים ברצועת עזה כי למחמוד עבאס ובני משפחתו שמתגוררים בקטאר יש אזרחות קטארית. למעשה,  האימפריה הכלכלית של מחמוד עבאס ושני בניו יאסר וטארק ממוקמת בקטאר.

אתר האינטרנט "אל-ריסאלה" דיווח ב-12 ביוני כי החברה הגדולה ביותר מבין החברות של מחמוד עבאס הנקראת "אלדוחא" עשתה עסקים במיליוני דולרים בתחומים שונים עם קטאר וקיבלה מכרזים מחברות של שרים ושגרירים בדוחא בהיקף של כמה מיליוני דולרים.

עפ"י הדיווח, אחת העסקאות נעשתה לפני 7 שנים עם אישיות רמת דרג בקטאר. לשיקולים האלה יש להוסיף שיקול נוסף והא התמיכה השנתית של קטאר בתקציב הרשות הפלסטינית. מחמוד עבאס איננו רוצה לאבד את התמיכה הזו שמסייעת בשמירה על יציבות שלטונו.

קטאר עומדת בהתחייבותיה הכספיות כלפי הרשות הפלסטינית, בניגוד לסעודיה אשר עיכבה בשנה שעברה את העברת תמיכתה הכספית לרשות הפלסטינית בגלל סירובו של מחמוד עבאס להחזיר את יריבו הפוליטי מוחמד דחלאן לשורות פת"ח ולסמנו כיורשו העתידי.

גורמים בפת"ח אומרים כי כל ביקורת של מחמוד עבאס על מדיניות קטאר אפילו ברמז תגרור אותה להגביר את התמיכה בחמאס, שלא לציין את הפגיעה הגדולה שעלולה להיות בעסקים הפרטיים של יו"ר הרשות הפלסטינית ובניו בקטאר.

מחמוד עבאס מעדיף לשמור על שתיקה, זו הדרך הטובה ביותר מבחינתו לשמור כביכול על "נייטרליות" ולא להיפגע למרות שהיה חייב עפ"י ההגיון להצטרף ולתמוך במדיניות של הנשיא טראמפ ו "הרביעיה הערבית" נגד התמיכה של קטאר בטרור ומימונו בהתאם להחלטות "ועידת ריאד".

צריך לזכור גם כי מחמוד עבאס מתכנן לפרוש בבוא הזמן מהנהגת הרשות הפלסטינית ולעבור ולהתגורר בקטאר עם בני משפחתו. האם יעלה על הדעת שהוא ימתח ביקורת על המדינה שאמורה לארח אותו בשטחה עד סוף ימיו ולשמור על מעמדו כ "ראש מדינה" לשעבר?

כבר אמרנו, "בפוליטיקה הכל אישי".