עבור לתוכן העמוד
Menu

חודש רמאדן סוער

חודש צום הרמאדאן הוא חודש סוער במיוחד השנה, יותר מבשנים עברו, בגלל המשבר של קטאר עם העולם הערבי ולאור העובדה שארגון דאע"ש הצליח להכות במתקפת טרור בליבה של איראן ולהביא את היחסים בינה לבין סעודיה לנקודת רתיחה חדשה שמאיימת להביא לגל של אלימות באזור.

חודש צום הרמאדן הוא חודש סוער במיוחד השנה, יותר מבשנים עברו, בגלל המשבר של קטאר עם העולם הערבי ולאור העובדה שארגון דאע"ש הצליח להכות במתקפת טרור בליבה של איראן ולהביא את היחסים בינה לבין סעודיה לנקודת רתיחה חדשה שמאיימת להביא לגל של אלימות באזור.

האיראנים אינם מתכוונים לעבור לסדר היום על מתקפת הטרור בטהרן בשבוע שעבר, בה נהרגו 17 אנשים ו-50 נפצעו. אומנם ארגון דאע"ש קיבל את האחריות למתקפה אך מבחינת האיראנים הארגון הזה הוא יציר כפיה של סעודיה בגיבוי ארה"ב ולכן היא מאיימת על סעודיה בנקמה.

התגובה האיראנית הייתה מהירה: שר המודיעין של איראן, סייד מחמוד עלאווי, הודיע ב-10 ביוני בראיון לטלוויזיה האיראנית כי איראן חיסלה את המפקד ו"המוח המתכנן" של מתקפת הטרור בטהרן. לדבריו, לאחר המתקפה הוא נמלט מחוץ לאיראן לעיר גבול ושם השיגה אותו ידם של שירותי הביטחון האיראנים בשיתוף פעולה עם ארגון מודיעין "ידידותי" שבשמו סירב לנקוב. השר האיראני גילה את היקף הפעילות של דאע"ש באיראן, הוא גילה כי מאז חודש מרץ האחרון נחשפו באיראן 45 התארגנויות חבלניות (של דאע"ש) וכי הדבר לא פורסם כדי לשמור על שקט בחברה האיראנית.

נראה כי דאע"ש נחוש לפגוע באיראן שנלחמת בו בסוריה ובעיראק ולהצית את האש בינה לבין סעודיה. יש לקחת את האיומים של אירן ברצינות רבה, יו"ר הפרלמנט האיראני עלי לאריג'ני הצהיר כי התגובה על מתקפת הטרור בטהרן תהייה "הרסנית" ואילו הגנרל חוסיין סלאמי, סגן מפקד "משמרות המהפכה" הודיע כי איראן העמידה את נושא הנקמה על המתקפה בטהרן בראש סולם העדיפויות שלה בצורה רצינית וכי המקום שבו תתבצע הנקמה יישאר "סודי".

הזעם של איראן על מתקפת הטרור בשטחה מתועל ליריבות שלה עם סעודיה והיא עושה יד אחת עם טורקיה כדי לתמוך בקטאר במשבר שלה מול העולם הסוני בניסיון לתקוע חיץ בינה לבין שאר מדינות המפרץ.

המשבר עם קטאר מתרחב

מאמצי התיווך של כווית במשבר בין קטאר למדינות ערב לא הצליחו עד כה. שליט קטאר השיח' תמים בן חמד דחה את הצעתו של הנשיא טראמפ לבוא לשיחות בוושינגטון כדי לפתור את המשבר. עפ"י מקורות במפרץ, שליט קטאר חושש מהפיכת חצר או הפיכה צבאית בזמן היעדרו. יש כנראה תסיסה במשפחה השלטת ועפ"י דיווח בעיתון המצרי "אח'באר אליום" 4 נסיכים במשפחה לוטשים את עיניהם לתפקיד השליט בקטאר.

גם האופציה הצבאית עדיין על השולחן,הנשיא טראמפ שיגר בסוף השבוע שעבר אזהרה פומבית חריפה לשליט קטאר, הוא אמר כי היא מממנת היסטורית את הטרור וקרא לה להפסיק מייד את התמיכה בטרור ואת מימונו.

בכך הביע תמיכה מלאה בעמדת "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, מאע"מ ובחריין) המובילות את הסנקציות על קטאר. המשבר עם קטאר מתרחב, אין מדובר רק במשבר בין קטאר למדינות המפרץ ומצרים, לצד המדינות המחרימות את קטאר ניתן למצוא מדינות ערביות נוספות כמו לוב, תימן וירדן ואף מדינות מאפריקה שהצטרפו לחרם כמו צ'אד, סנגל וניגריה.

איראן התחילה לספק מוצרי מזון באופן יומי לקטאר באמצעות רכבת אווירית, טורקיה משגרת כוחות צבא לקטאר כסימן לתמיכה ומוכנה לקלוט כמה מבכירי "האחים המוסלמים" השוהים בדוחא. ההערכה במפרץ היא כי קטאר תוכל לעמוד במצור עליה כמה חודשים ורק לאחר מכן היא תהייה מוכנה להתפשר.

בימים הקרובים צפויה להתכנס המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ לדיון במשבר, האווירה במועצה היא עויינת לקטאר וייתכן שיתקבלו החלטות נוספות נגדה. באוויר מרחפת גם האפשרות לכנס את הליגה הערבית בקהיר ולבטל את החברות של קטאר בליגה כדי להפעיל עליה לחץ נוסף.

לאן פני הדברים?

קטאר סומכת על גורם הזמן, היא לא רוצה לוותר והיא מושכת זמן ומנסה להקים ברית עם איראן בניסיון להתחמק מלשלם את מחיר תמיכתה בטרור. סביר להניח שקטאר תנסה להרחיב את הפרצות בקואליציה נגדה, למשל כווית ועומאן אינן משתתפות בחרם עליה מסיבותיהן הן, גם סודאן לא הצטרפה לחרם למרות יחסיה הטובים עם מצרים והיא מעדיפה פתרון מדיני למשבר.

מצרים היא בינתיים המרוויחה הגדולה מהמשבר עם קטאר והנשיא א-סיסי מתאם בשקט את המהלכים מאחורי הקלעים עם הנשיא טראמפ ועם מלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז. עם זאת, יש חששות במצרים ובארגוני המודיעין במערב שקטאר תבקש מארגוני הטרור שבהם היא תומכת להגביר את מתקפות הטרור במדינות ערב וגם במדינות המערב שתומכות בסנקציות נגדה.

למרות שזה נשמע לא הגיוני, המדיניות של קטאר תמיד הייתה ליצור אנדרלמוסיה בכל מקום אפשרי במזה"ת ולהרוויח מהניגודים והסתירות בכל משבר, מעין בחישה מתמדת בכל ביצה אפשרית. הכל במסגרת האסטרטגיה של "האחים המוסלמים" לערער את היציבות של המשטרים הערביים בכל דרך. לכן, גורמי הביטחון במצרים חוששים מפיגועי טרור נוספים נגד הנוצרים הקופטים במצרים במהלך חודש הרמאדאן. פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי קטאר ואיראן ינסו לחבל ב"עומרה" העלייה לרגל "הקטנה" למכה במהלך חודש רמאדאן.

נשיא טורקיה ארדואן קרא לסיים את המשבר עם קטאר עד חג עיד אלפיטר המסיים את חודש רמאדאן,שרי החוץ של ארה"ב ורוסיה שוחחו בטלפון והסכימו על פתרון למשבר באמצעות משא ומתן, על השולחן מונחות 10 דרישות של "הרביעיה הערבית" מקטאר כדי לסיים את המשבר אולם היא לא מוכנה להתקפל.

בהערכה זהירה אפשר לומר כי הסימנים כרגע אינם מבשרים טובות ואנו דווקא צפויים להסלמה במשבר ולא לפתרונו.