עבור לתוכן העמוד
Menu

הטרור הפלסטיני והמשא ומתן

השאלה היא כיצד מתכוונים שני הצדדים לחדש את המשא ומתן בינהם בחסות ממשל טראמפ בזמן שהטרור הפלסטיני חי ובועט והוא עלול לסכן בכל רגע נתון את המשא ומתן באמצעות פיגועים.

הפיגוע בשער שכם בסוף השבוע שעבר, בו נרצחה שוטרת משמר הגבול הדס מלכא ז"ל, קרה במפתיע, למרות השיתוף הביטחוני ההדוק בין ישראל למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית. הפלסטינים רואים בפיגוע הזה המשך ישיר ל"אינתיפאדת הסכינים" שפרצה באוקטובר 2015. עפ"י הנתונים הפלסטינים, מספר ההרוגים בצד הפלסטיני הגיע נכון ל-19.6.2017 ל-325 איש.

החולייה שביצעה את הפיגוע היא התארגנות מקומית מהכפר דיר אבו משעל, שבה חברים 3 צעירים, שהצליחו להסתנן לירושלים כשוהים בלתי חוקיים (שב"חים) תמורת תשלום לנהג שהסיע אותם והבריחם לתוך ירושלים בדרכים עוקפות. גורמי הביטחון של ישראל ושל הרשות הפלסטינית מסכימים כי אין מדובר בחוליה של דאע"ש למרות ההודעה שפרסם הארגון.

מה שמדאיג הוא סירובה של הרשות הפלסטינית ובראשה מחמוד עבאס לגנות את הפיגוע, במקום זאת יצאה הרשות הפלסטינית במתקפה חזיתית על ממשלת ישראל כשהיא חורטת הפעם על דגלה את הטענה כי ישראל נוקטת "ענישה קולקטיבית" כלפי הפלסטינים.

ארגון פת"ח פרסם הודעה שבה כינה את מבצעי הפיגוע כ"חפים מפשע שהוצאו להורג על לא עוול בכפם".

הצעדים שנקטה ישראל אחרי הפיגוע התחייבו מבחינה ביטחונית, היא סגרה את אזור הפיגוע בשער שכם ואת רחוב סולטאן סולימאן במזרח ירושלים, הטילה סגר על הכפר דיר אבו משעל שממנו יצאו הרוצחים ומתאם הפעולות בשטחים הודיע על ביטול אישורי הביקורים שניתנו ל250 אלף איש לרגל חג הרמאדאן.

החשש הישראל הוא מפני "פיגועי השראה", מחשש שהצלחת הפיגוע תביא לכך שצעירים פלסטינים נוספים ינסו לחקות אותו. כנראה שהציפיה של ישראל מיו"ר הרשות הפלסטינית שהינו גם יו"ר תנועת פת"ח, לתת דוגמא אישית ולגנות את הפיגוע היא ציפייה נאיבית מדי.

מחמוד עבאס מקשיח דווקא עכשיו עמדות לקראת חידוש הפעילות המדינית של הממשל  הצפוי אחרי חג עיד אלפיטר. הקלות היחסית שבה חדרו שלושת המחבלים לישראל למרות שלא היו להם אישורי כניסה, מצביעה על פרצות ועל מחדל מודיעיני של שירותי הביטחון הפלסטינים ושל השב"כ הישראלי אשר לא הצליחו לעלות בזמן על עקבותיהם של המחבלים ולסכל את הפיגוע.

השאלה היא כיצד מתכוונים שני הצדדים לחדש את המשא ומתן בינהם בחסות ממשל טראמפ בזמן שהטרור הפלסטיני חי ובועט והוא עלול לסכן בכל רגע נתון את המשא ומתן באמצעות פיגועים.

המצופה ממחמוד עבאס הוא לעשות את הדבר המינימלי ולגנות את הפיגוע, אך הוא מסרב לעשות זאת. על יו"ר הרשות הפלסטינית מופעל גם לחץ ישראלי ואמריקני להפסיק את תשלום הקצבאות למשפחות האסירים הביטחוניים שהורשעו בבית משפט ולמשפחות "השהידים", בטענה כי הדבר מעודד את הטרור. מחמוד עבאס מתמרן אך עפ"י גורמים בכירים בפת"ח אין בכוונתו להיענות ללחץ האמריקני-ישראלי בנושא הזה.

בשטחים מתרוצצת שמועה כי מחמוד עבאס מתכוון לבטל את מטה האסירים הביטחוניים ולהכפיפו למשרד הפנים הפלסטיני, בתואנה של חיסכון תקציבי, כדי להקל את הלחצים עליו מצד ממשל טראמפ. אך אין בינתיים אישור לשמועה הזו ממקור מוסמך ברשות הפלסטינית. הסימנים האלה אינם סימנים טובים לגבי ההמשך ואפשרות חידוש המשא ומתן בין שני הצדדים.

נאצר א-לחאם, ראש סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" ומקורבו של מחמוד עבאס, העריך לפני כמה ימים במאמר שפרסם, כי אחרי חג עיד אלפיטר צפוי עימות בין הנשיא טראמפ לבין מחמוד עבאס, על רקע סירובו הצפוי של עבאס לוותר על "הקווים האדומים" והעקרונות הפלסטינים.

נראה כי עבאס נערך מעתה לקראת הלחץ האמריקני הצפוי ומקשיח עמדות מול ישראל, כדי להתחיל את העימות הצפוי עם הממשל מתוך עמדה של חוזקה ולא של חולשה. ג'ראד קושנר, חתנו ויועצו המיוחד של הנשיא טראמפ יגיע השבוע לישראל בלווית היועץ ג'ייסון גרינבלט לפגישה עם ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

המטרה היא לדון באפשרות חידוש המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים ולקראת יציאה של משלחות נפרדות של ישראל והפלסטינים, 5 בכירים מכל צד, לשיחות בוושינגטון עם נציגי הממשל.

באש"פ מנמיכים ציפיות, חבר הועד הפועל של הארגון אחמד מג'דלאני אמר ב-17 ביוני כי ממשל טראמפ עדיין לא גיבש את התפיסה שלו כיצד להתקדם לקראת חידוש המו"מ המדיני וכי חידושו ללא קביעת המטרות הוא "מעין חלום וניסיון להטעות את דעת הקהל הפלסטינית".

הפיגוע בשער שכם מסבך עוד יותר את היחסים בין ישראל לרשות הפלסטינית ופוגע באפשרות חידוש המשא ומתן, במיוחד נוכח עמדת הרשות הפלסטינית וסירובה לגנותו. הממשל ממתין לסיום צום חג הרמאדאן כדי לחדש את תנופת המגעים המדיניים אך כבר עתה ברור כי מחמוד עבאס איננו פועל כנדרש להרגעת האווירה הציבורית בשטח וגינוי האלימות.

ישראל צריכה לשקול את צעדיה בזהירות ולנקוט רק בצעדי הביטחון הדרושים למניעת טרור כדי שלא תואשם ב"ענישה קולקטיבית". מחמוד עבאס מנסה לברוח מאחריות ומכין קו מיליטנטי לקראת חידוש המשא ומתן, צריך להשאיר את הכדור במגרשו של עבאס ולא לאפשר לו להעביר את הכדור למגרשה של ישראל.

עליו מוטלת החובה והאחריות עפ"י הסכמי אוסלו להילחם בטרור, לגנות אלימות ולמנוע הסתה וממשל טראמפ צריך לראות בבירור כי הוא איננו ממלא את התחייבותו לגנות את פיגועי הטרור וממשיך בהסתה נגד ישראל באמצעות ארגון פת"ח שהוא עומד בראשו.