עבור לתוכן העמוד
Menu

האם לסגור את ערוץ אל-גז'ירה?

בשיא המשבר בין קטאר למדינות ערב, החלו מדינות ערביות בסגירת משרדי אל-ג'זירה בבירותיהן, כחלק מהסנקציות נגד קטאר המממנת ומכווינה את שידורי הערוץ. כעת שוקלים לעשות כן גם בישראל

בימים אלה, בשיא של המשבר בין קטאר למדינות ערב על רקע תמיכתה בטרור והתקרבותה לאיראן, החלו מדינות ערביות כמו סעודיה וירדן בסגירת משרדי ערוץ אל-ג'זירה בבירותיהן כחלק מהסנקציות נגד ממשלת קטאר המממנת ומכווינה את שידורי הערוץ מדוחא.

גם בישראל שוקלים את האפשרות לסגור את משרדי הערוץ אשר גרם בעבר נזק תדמיתי למדינה,בעקבות הוראה של ראש הממשלה בנימין נתניהו החלה עבודת מטה במשרד החוץ, בשב"כ, במערכת הביטחון ובלשכת העיתונות הממשלתית. שר הביטחון אביגדור ליברמן אף התייחס לשידורי ערוץ אל-ג'זירה ואמר כי "זו תקשורת בנוסח גרמניה הנאצית".

איו זו הפעם הראשונה שבישראל בוחנים את האפשרות לסגור את משרדי ערוץ אל-ג'זירה, הנושא נבחן גם במהלך מלחמת לבנון השנייה כשהועלו טענות חריפות נגד הערוץ כי הוא מוסר בשידוריו מידע מודיעיני לחזבאללה על מקום הנפילה המדוייק של הרקטות שהוא שיגר לעבר ישראל.

הערוץ הכחיש בזמנו את כל הטענות כלפיו וגם כיום הוא מאיים לעתור לבג"צ אם יוחלט לסגור את משרדיו בישראל. מי שעוקב אחרי האופן שבו מסקר ערוץ אל-ג'זירה בשפה הערבית את המשבר של קטאר עם מדינות ערב בעצם ימים אלה, עלול לקבל את הרושם כי קטאר מובילה במערכה נגד מדינות ערב שהכריזו עליה חרם מדיני וכלכלי.

הרושם המתקבל מהשידורים הוא שקטאר זוכה לתמיכה בינלאומית וכי למרות שהיא יכולה להשיב למדינות ערב כגמולן היא נוהגת באחריות, איננה מסלימה את המצב ומאמינה בדיאלוג כדי לפתור את המשבר.

השידורים באל-ג'זירה הבליטו את ההצהרה של שר ההגנה האמריקני ג'יימס מאטיס כי "קטאר נלחמת בטרור" אך התעלמו לחלוטין מההצהרה הנחרצת של הנשיא טראמפ כי "קטאר מממנת היסטורית את הטרור וכי היא חייבת להפסיק את מימון הטרור לאלתר".

השידורים מתיחסים לסנקציות שהוטלו על קטאר כ"מצור" (חצאר- בערבית) ולא כ "חרם" שנועד כביכול להעניש את העם הקטארי תוך התעלמות מהעובדה שהסנקציות נועדו להשפיע על שליט קטאר השיח' תמים בן חמד אלת'אני להפסיק את ההתקרבות לאיראן בניגוד להחלטות המועצה לשיתוף פעולה של מדינות המפרץ ואת התמיכה בארגוני טרור.

ערוץ אל-ג'זירה קם בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 והפך לערוץ פופלארי ביותר בעולם הערבי, היה לו תפקיד מוביל בעיצוב דעת הקהל הערבית בעת כיבושה של עיראק ע"י צבא ארה"ב בשנת 2003 ובמהלך תקופת "האביב הערבי" ב2011 כששידוריו השפיעו על התפשטות התופעה לסוריה, לוב ותימן.

בסוף תקופת שלטונו של הנשיא מובארכ במצרים התסיס ערוץ אל-ג'זירה בשידוריו את הרחוב המצרי נגד משטר מובארכ שאסר על שידוריו. הערוץ פרח מחדש כשנבחר מוחמד מורסי,  איש תנועת "האחים המוסלמים", לנשיא מצרים ב-2012. לאחר שהנשיא מורסי הודח בידי שר ההגנה שלו עבד אלפתאח א-סיסי החל ערוץ אל-ג'זירה לנגח את המשטר המצרי החדש באופן עקבי ובלתי פוסק הנמשך עד עצם היום הזה.

בעצם ימים אלה מנסה הערוץ באמצעות שידוריו ללבות סכסוך בין מצרים לסעודיה על רקע  ההסכם על הגבולות הימיים והעברת האיים טיראן וסנאפיר לריבונות סעודית. הקו של ערוץ אל-ג'זירה ברור, תמיכה באגנדה של "האחים המוסלמים", חמאס וחזבאללה. אין משבר בעולם הערבי שהערוץ מחמיץ את ההזדמנות ללבות בו את האש בהתאם לאידיאולגיה של "האחים המוסלמים" למוטט את המשטרים הערביים ולהתסיס את הרחוב נגדם.

מי שחשף בין היתר את האסטרטגיה של ערוץ אל-ג'זירה היה נג'יב אלנעימי, שר המשפטים לשעבר של קטאר שהתפטר מהממשלה בגלל מעשי שחיתות. בראיון שהעניק לעיתון המצרי "אלווטן" ב15 בנובמבר 2016  הוא סיפר כי אנשי "האחים המוסלמים" שנמלטו ממצרים אחרי עליית הנשיא א-סיסי לשלטון הצליחו להשתלט באופן מלא על ערוץ אל-ג'זירה.

"ערוץ אל-ג'זירה משקר ומפברק ומפר את הקריטריונים הבינלאומים בניהול התקשורת ובניהול השידור החי והמוניטין שלו מזיק לאמינות של קטאר ביחס למצרים" אמר אלנעימי. ערוץ אל-ג'זירה מציג את עצמו כערוץ מקצועי ונייטרלי אבל אף אחד בעולם הערבי לא קונה את הטיעון הזה. הערוץ איבד מזמן את הבכורה שהייתה לו ואת אמינותו, מרבית הצופים בעולם הערבי ובשטחים עברו לצפות בשידור ערוץ "אלערבייה" שממומן ע"י סעודיה, מנהיגת העולם הסוני,או בשידורי ערוץ "אלמיאדין" הלבנוני המזוהה כתומך בחזבאללה.

אסור לשכוח גם כי לתופעת הרשתות החברתיות יש חשיבות רבה היום בהעברת האינפורמציה בקרב בני הדור הצעיר בעולם הערבי וכי חשיבות הצפיה בשידורי הטלוויזה הולכת ופוחתת לטובת הגלישה באינטרנט. לכן, נשאלת השאלה, האם ישראל צריכה לסגור דווקא כעת את משרדי אל-ג'זירה בארץ כשהערוץ כבר איבד הרבה מאמינותו בעולם הערבי. סגירת המשרדים בישראל לא תקטין את ההסתה נגד ישראל בשידורי הערוץ והיא עלולה להפוך אותו לאנדרדוג בעולם הערבי ולהעלות את הפופולאריות שלו.

ישראל היא הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ובניגוד לטורקיה ומדינות ערב אסור לה לפגוע בחופש העיתונות והביטוי גם של אמצעי תקשורת זרים המשדרים משטחה, זה אחד הדברים החשובים שמייחד אותה ומבדיל אותה משכנותיה. אין זה סוד כי לישראל יש ערוצים דיפלומטים לחוגי השלטון בקטאר,לכן, האם לא עדיף שתפנה בערוצים האלה כדי לטפל בהסתה נגדה בשידורי אל-ג'זירה? בסופו של דבר כולם כבר יודעים כי הערוץ הינו השופר הרשמי של שליט קטאר השיח' תמים בן חמד ושהוא היחידי שיכול לרסנו.