עבור לתוכן העמוד
Menu

מוחמד דחלאן חוזר לזירה הפוליטית הפלסטינית

גורמים המקורבים לדחלאן מסרו כי נפגש עם משלחת חמאס וראשי המודיעין המצרי וכי הפגישות היו חיוביות ונדונו בהן רעיונות לפתרון בעיות רצועת עזה. הדבר מעיד על הכרה של שני הצדדים במעמדו ובכוחו הפוליטי

בכיר חמאס, ד"ר אחמד יוסף, אישר כי בכיר תנועת פת"ח מוחמד דחלאן נפגש בסוף השבוע שעבר בקהיר עם משלחת חמאס בראשותו של יחיא סינוואר שהגיעה לדיונים בקהיר עם ראשי המודיעין המצרי עפ"י הזמנת מצרים על מכלול בעיותיה של רצועת עזה.

בדף הפייסבוק שלו כתב אחמד יוסף ב-11 ביוני את הדברים הבאים: " מחמד דחלאן חזר לזירה הפוליטית,דחלאן ומחמוד עבאס הינם שני שחקנים חשובים בזירה שאי אפשר להתנתק מהם". גורמים המקורבים למוחמד דחלאן מסרו כי הוא נפגש לשתי ישיבות עבודה עם משלחת חמאס וראשי המודיעין המצרי וכי הפגישות היו חיוביות ונדונו בהן רעיונות יצירתיים לפתרון בעיותיה של רצועת עזה.

בדיונים השתתף גם ראש המודיעין המצרי ח'אלד פווזי.

ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שמוחמד דחלאן נוטל חלק בפגישות רשמיות של המודיעין המצרי עם משלחת חמאס דבר שמהווה הכרה של שני הצדדים במעמדו ובכוחו הפוליטי של מוחמד דחלאן ברצועת עזה למרות שגורש ע"י מחמוד עבאס באמצעות מוסדות פת"ח מחברות בתנועה.

על מה שקרה בפגישות האלה סיפר ד"ר פאיז אבו שמאלה מקורבו של מוחמד דחלאן לסוכנות הידיעות "אמד" ב-11 ביוני, פרסום  הדברים עורר תגובות נלהבות ברשות החברתיות ברצועת עזה. לדבריו של פאיז אבו שמאלה, בפגישות גובש מזכר הבנות משולש שייחתם בקרוב בין מצרים, חמאס ומוחמד דחלאן שיש לו ערבויות ערביות וזרות.

המזכר עוסק בהסדרת המצב ברצועת עזה ואלו עיקריו:

א. הועדה לניהול ענייני רצועת עזה שהקימה תנועת חמאס לא תפורק, נושא הביטחון ומשרד הפנים יישארו במלואם בידי חמאס ומוחמד דחלאן יטפל בנושא מדיניות החוץ והשגת תקציבים ותמיכה פוליטית למצב החדש ברצועת עזה.

ב. תוקם ועדה משותפת של חמאס ומוחמד דחלאן שהיא תנהל את הצד הפלסטיני של מעבר רפיח,צוות מיוחד מטעמו של דחלאן יפקח על מעברי הגבול עם ישראל ויהיה אחראי מולה בכל הקשור לניהול חיי היום יום של תושבי הרצועה.

ג. מצרים התחייבה לפתוח באופן רציף את מעבר רפיח לתנועת אנשים וסחורות בהתאם להסכם משנת 2005.

ד. משכורות הפקידים ברצועת עזה ישולמו ממיסים שתגבה חמאס בכל חודש בסך 20 מיליון דולר כדי שלא יהיו תלויים ברש"פ.

ה. מצרים תחבר את רצועת עזה לרשת החשמל שלה ויוכנס סולר לרצועה לצורך הפעלת תחנת ייצור החשמל מבלי שיוטלו עליו מיסים.

ו. בקרוב תכונס ישיבה של המועצה המחוקקת ברצועת עזה בהשתתפות מוחמד דחלאן וחברי המועצה מטעם פת"ח הנאמנים לו, תיערך הצבעה בישיבה על הסרת הלגיטימיות של מחמוד עבאס כיו"ר הרש"פ.

ז. יוקצה סכום של 50 מיליון דולר להשגת פיוס חברתי ברצועה, על התהליך יפקח מוחמד דחלאן, הועדה שתעסוק בנושא תתחיל את פעילותה מייד עם חזרת משלחת חמאס לרצועה.

ד"ר אבו שמאלה אמר כי איננו פוסל את האפשרות כי מזכר ההבנות הינו צעד לקראת ניתוקה של הרצועה מהגדה ויהווה הכנה להסדר אזורי שרצועת עזה תהייה חלק ממנו. הוא דחה את האפשרות שביכולתו של מחמוד עבאס לשבש את ההבנות מכיוון שמצרים ומדינות ערביות נוספות תומכות בו. לדבריו, מזכר ההבנות שהושג דוחה את כל התרחישים לפיצוץ המצב ופרוץ מלחמה חדשה ברצועת עזה.

תנועת חמאס הכחישה כי נחתם הסכם הבנות בקהיר וכי בדיונים השתתף צד שלישי, אולם כאמור בכירים בחמאס מאשרים את השתתפות מוחמד דחלאן בדיונים. מחמד דחלאן לא הגיב על הדברים אך פרסם הודעה בדף הפייסבוק שלו רמז האומר כי "העתיד טומן בחובו את הבשורה לרצועה, הגדה וירושלים". עבד אלחמיד אלמצרי, מקורבו של מוחמד דחלאן מסר מקהיר כי המשא ומתן בין דחלאן לבין תנועת חמאס מתנהל בצורה חיובית וכי  יהיו בשורות בקרוב.

נראה כי תמונת המצב תתבהר ברגע שיסתיימו הדיונים בקהיר ומשלחת חמאס תחזור לרצועת עזה. דבר אחד ברור, מוחמד דחלאן ממשיך להינות מתמיכה מלאה של מצרים כיורשו העתידי של מחמוד עבאס והוא זוכה ממנה לרוח גבית מכיוון שהיא רואה בו את מי שיכול לשמור על האינטרסים שלה ברצועת עזה.

המהלך הזה מחזק מאוד את מוחמד דחלאן בקרב הירושה ברש"פ. הוא יאפשר לו לחזור למערכת קבלת ההחלטות ולזירה הפוליטית הפלסטינית דרך רצועת עזה וחמאס על אפו ועל חמתו של מחמוד עבאס. יו"ר הרש"פ יהיה המפסיד העיקרי אם המהלך הזה יתממש ונראה כי הוא יתקשה לבלום אותו וייאלץ להשלים עם העובדה כי השפעתו על רצועת עזה תנוטרל באופן משמעותי, מוחמד דחלאן יהפוך לנציג דה פקטו של תנועת פת"ח ברצועה הנוטל חלק עם חמאס בניהול ענייניה.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי במהלך הזה מצרים תבלום את חזרתה של חמאס לחיקה של איראן בעקבות המשבר עם קטאר. המנהיג החדש של חמאס אסמעיל הניה המתכנן לצאת לביקור באיראן בקרוב תלוי למעשה באישורה של מצרים לצאת לשם דרך מעבר רפיח. הסכם ההבנות החדש קושר את גורלה של רצועת עזה במצרים ואם הוא יתממש תלותה של הרצועה והנהגת חמאס במצרים יילך ויגבר.