עבור לתוכן העמוד
Menu

התרגיל של מחמוד עבאס

האם הרשות הפלסטינית באמת הפסיקה לשלם למחבלים? כן, לחלקם, אבל לא מהמניעים שישראל וארה"ב היו רוצים לראות. קראו עוד על הסיבות שמאחורי הפסקת התשלום החלקית.

התרגיל של עבאס: עשרות אסירים ביטחוניים משוחררים ברצועת עזה ובהם גם אסירים ביטחוניים תושבי הגדה שגורשו ע"י ישראל לרצועה, הופתעו השבוע לגלות כי הרשות הפלסטינית לא העבירה את ההקצבות החודשיות שלהם לחשבונות הבנקים כפי שהיא מחוייבת עפ"י החוק הפלסטיני.

בדיקה מדוקדקת יותר העלתה כי מדובר בסה"כ ב-277 אנשים שהינם פעילים של תנועת חמאס, בהם גם יחיא סינוואר, המנהיג החדש של רצועת עזה, ומשוחררי "עסקת שליט" האחרים. כל אלה מצטרפים למאות אסירים ביטחוניים אחרים מתנועת פת"ח, שהרשות הפלסטינית הפסיקה לשלם את משכורותיהם, בגלל שהינם תומכיו של מוחמד דחלאן, יריבו הפוליטי המר של מחמוד עבאס.

גורמים בחמאס טענו כי הרשות הפלסטינית הפסיקה גם את תשלום המשכורות ל-47  חברי פרלמנט מטעם חמאס, המתגוררים בתחומי הגדה. ממשרד האוצר הפלסטיני נטען כי מדובר בטעות וכי הדבר יתוקן.

המהלך הזה של מחמוד עבאס נתפס ברחוב הפלסטיני כניסיון למלא אחר דרישות הנשיא טראמפ וישראל מהרשות הפלסטינית בדבר הפסקה מיידית של התמיכה הכספית של הרשות הפלסטינית באסירים הביטחוניים ובמשפחות "השהידים" והפצועים שמהווה פרס לטרור.

אסירים ביטחוניים שפנו לעיסא קראקע, העומד בראש מטה האסירים הביטחוניים, כדי לברר מה קרה למשכורותיהם שלא הגיעו לחשבונות הבנק שלהם, נענו כי מדובר ב"הנחיות מגבוה".

אולם, יש לשים לב כי הפסקת תשלום המשכורות שנעשתה עד כה בוצעה  בראש ובראשונה כדי לשרת את האינטרסים של מחמוד עבאס והיא מכוונת נגד מתנגדיו הפוליטיים בחמאס ובפת"ח. הוא מנצל את הדבר כדי להשתמש בכך מול ארה"ב וישראל ולהראות כי הוא כביכול נענה לחלק מדרישותיהן.

בינתיים הרשות הפלסטינית ממשיכה לשלם משכורות לאלפי אסירים ביטחוניים מכל הפלגים הפלסטינים ולמשפחות "השהידים" והפצועים.

מחמוד עבאס ניסה להסתיר מהציבור הפלסטיני את העובדה שהנשיא טראמפ דרש ממנו להפסיק את התשלומים לאסירים הביטחוניים ולמשפחות "השהידים" אולם הדבר הודלף לאמצעי התקשורת ע"י גורמים אמריקנים מבלי שהצליח למנוע זאת.

גורמים בכירים בפת"ח מסרו כי מחמוד עבאס הסביר לנשיא טראמפ כי איננו יכול להיענות לדרישתו מכיוון שהפסקת התשלומים למשפחות האסירים הביטחוניים ו"השהידים" נחשבת למעשה "אנטי לאומי" ותביא לפרוץ "אינתיפאדה עממית" שתערער את יציבות שלטונו.

אולם, על פי גורמים בתנועת פת"ח, מחמוד עבאס מחפש דרך להפחית את הלחץ האמריקני-ישראלי עליו ולהימנע מעימות חזיתי עם ממשל טראמפ. עפ"י הגורמים האלה, הרעיון החדש של מחמוד עבאס נשמר בסודיות מלאה והוא שוקל להגדיר את משפחות האסירים הביטחוניים ו"השהידים" כ"משפחות נזקקות" שנדרשות לסיוע הומניטארי וחברתי והוא מחפש גוף אזרחי העוסק בפעילות רווחה שיממן את תשלום המשכורות החודשי לאותן משפחות. הכסף יועבר אליו בדרכים עקיפות מאש"פ.

אלא שגם רעיון הפיכת משפחות האסירים הביטחוניים ו"השהידים" ל"משפחות נזקקות" יזיק למחמוד עבאס ברחוב הפלסטיני, כיוון שהם נחשבים ל"גיבורים לאומיים" ולא לנזקקי סעד. אולם מחמוד עבאס מעריך שהוא יוכל להכיל את הביקורת הזו ולנסות להחזיק את המקל משני קצותיו. מחד גיסא להמשיך בתשלום המשכורות החודשיות, אך מאידך גיסא להימנע מעימות עם ממשל טראמפ.

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים מחשקת את מחמוד עבאס. עפ"י גורמים המקורבים למרוואן ברגותי, הוא מתכנן שלב חדש במאבק נגד מחמוד עבאס והפעם דרישה להכיר בכל האסירים הביטחוניים בבתי הכלא כ "שבויי מלחמה", עליהם חלים חוקי אמנת ג'נבה.

עבאס חושש כי כל התקפלות בפני הלחצים האמריקנים-ישראלים בעניין התמיכה הכספית באסירים הביטחוניים, תנוצל נגדו על ידי מרוואן ברגותי. לכן מינה מחמוד עבאס את האסיר הביטחוני הותיק של פת"ח, כרים יונס מהכפר ערערה, לחבר הועדה המרכזית של פת"ח והאחראי על תיק האסירים מטעם פת"ח כדי לנסות ולסכל את תוכניותיו של מרוואן ברגותי. כרים יונס מרצה בכלא הישראלי עונש מאסר עולם על רצח החייל הישראלי אברהם ברומברג בשנות ה-80.

תשלום משכורות למחבלים ע"י הרשות הפלסטינית הוא גורם מעודד את המשך פעילות הטרור נגד ישראל, לכן ישראל צריכה לדרוש ברגע שיחודש המשא ומתן בינה לבין הפלסטינים את הפסקת התופעה לאלתר ולהציבו כאחד התנאים לשחרור אסירים ביטחוניים מתנועת פת"ח כפי שדורש מחמוד עבאס. במקביל יש להמשיך לפעול בקרב חוגי הממשל והקונגרס כדי להגביר את הלחץ על מחמוד עבאס, רק לחץ מתמשך עשוי להביא לתוצאות חיוביות.