עבור לתוכן העמוד
Menu

שביתת הרעב וביקור טראמפ

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים נכנסת לחודש השני שלה. עפ"י מטה השביתה של האסירים הביטחוניים אין מגעים בין שלטונות שב"ס להנהגת השביתה. האסירים הביטחוניים השובתים רעב מתעקשים על כך שהמגעים חייבים להיעשות עם מנהיג השביתה מרוואן ברגותי אלא ששב"ס מתנגד לנהל עמו משא ומתן ואף מנסה לעקוף אותו. אחמד סעאדאת, מנהיג ארגון החזית העממית, מתכנן […]

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים נכנסת לחודש השני שלה. עפ"י מטה השביתה של האסירים הביטחוניים אין מגעים בין שלטונות שב"ס להנהגת השביתה. האסירים הביטחוניים השובתים רעב מתעקשים על כך שהמגעים חייבים להיעשות עם מנהיג השביתה מרוואן ברגותי אלא ששב"ס מתנגד לנהל עמו משא ומתן ואף מנסה לעקוף אותו.

אחמד סעאדאת, מנהיג ארגון החזית העממית, מתכנן הרצח של השר רחבעם זאבי (גנדי) שהצטרף אף הוא לשביתת הרעב, סיפר באמצעות עורך דינו כי שירות בתי הסוהר ניסה לנהל עמו משא ומתן על סיום השביתה, אך הוא סירב, כיוון שמדובר בניסיון של "הפרד ומשול" וניסיון להכניס טריז ישראלי בהנהגת האסירים השובתים רעב. עוד הוא סיפר כי סירב לדרישת שב"ס כי יצפה בסרטון שבו נראה מרוואן ברגותי מפר את שביתת הרעב ואוכל בתאו.

האסטרטגיה של מרוואן ברגותי בניהול השביתה היא כי מדובר בניצחון בטוח, לפני שהתחיל את שביתת הרעב הוא אמר למקורביו כי "מדובר במערכה שאי אפשר להפסיד בה" וכי בסופו של דבר ישראל תצטרך לוותר ולהיענות לפחות לחלק מדרישות האסירים הביטחוניים.

ברגותי בונה על אלמנט הסבלנות והזמן, ככל שתימשך שביתת  הרעב ומצבם הבריאותי של האסירים הביטחוניים יתדרדר כך תגבר הזהות הציבור הפלסטיני בשטחים עמם, די בכך שאסיר ביטחוני אחד יהיה בסכנת חיים אמיתית או ימות בכלא כדי שהשטח יתעורר. לכן, בקצב הזה, סביר להניח כי שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים תמשך  גם במהלך ביקורו של טראמפ בישראל ובתחומי הרשות הפלסטינית ב-23 בחודש.

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח, מרוואן ברגותי ינסה באמצעות תומכיו להניע את הרחוב הפלסטיני לפעולות מחאה בזמן ביקורו של הנשיא טראמפ, זו תהייה הזדמנות מצויינת עבורו לקבל כותרות באמצעי התקשורת הבינלאומיים אשר יגיעו לאזור לסקר את ביקור הנשיא האמריקני.

בינתיים יש למרוואן ברגותי הישג שאי אפשר להתעלם ממנו, באמצעות שביתת הרעב הוא הצליח למצב את עצמו מחדש, מבחינה תקשורתית ומבחינת דעת הקהל הפלסטינית, כמנהיג שטח אותנטי הנאבק מתוך כותלי הכלא למען זכויות האסירים הביטחוניים אך גם כדי לחזור ולתפוס את מקומו בצמרת פת"ח בדרך  לקרב הירושה על כסאו של מחמוד עבאס.

עד לפני כחודש, הייתה סכנה כי מרוואן ברגותי ייעלם מהתודעה הציבורית הפלסטינית, מחמוד עבאס הדיח אותו למעשה מכל תפקיד הנהגתי בצמרת פת"ח למרות שהוא זכה במקום הראשון בפריימריז של פת"ח שהתקיימו בועידה השביעית בסוף חודש נובמבר  2016 ברמאללה.

עכשיו הוא חזר בגדול לתודעה הציבורית הפלסטינית, מקורביו בתנועת פת"ח אומרים כי גם הנשיא טראמפ ייאלץ להיחשף אליו בסופו של דבר מכיוון שמחמוד עבאס לא יוכל לספק את הסחורה שהנשיא טראמפ רוצה במסגרת "העסקה" שהוא מתכנן לישראל ולפלסטינים.

לדבריהם, בניגוד למחמוד עבאס המושחת שנתפס כעושה דברה של ישראל,  מרוואן ברגותי נהנה מלגיטימיות לאומית רחבה בקרב הציבור הפלסטיני , גם בקרב תנועת חמאס, והוא זה שיהיה הכתובת הבאה בכל תרחיש של תהילך מדיני באזור.

למרות שלשביתת הרעב של האסירים הביטחוניים אין הישגים עד כה היא העניקה "רוח גבית" וחיזקה את מעמדו של מרוואן ברגותי בדעת הקהל הפלסטינית והוא איננו יורד מן הכותרות. גורמים בפת"ח אומרים כי ככל ששביתת הרעב נמשכת, "גימיק הטורטית" שאכל מרוואן ברגותי בתאו הולך ונשחק ונראה כי הוא מעניין יותר את הציבור הישראלי מאשר את הציבור הפלסטיני.

הפגנות התמיכה בשטחים בשביתת הרעב והפעילויות השונות למען האסירים הביטחוניים מחלחלות אט אט לתודעה של הציבור הפלסטיני והופכות לחלק מההוויה היומיומית, דבר שאי אפשר להתעלם ממנו ושעלול להיות לו פוטנציאל נפיץ בהמשך.

נראה כי מרוואן ברגותי קיבל החלטה לצאת בגלוי נגד הרשות הפלסטינית למרות שהוא נתון בבידוד, במהלך הזה הוא מנסה לקנות את אהדת הרחוב הפלסטיני שאיננו אוהב בלשון המעטה את מחמוד עבאס ולמצב את עצמו כיורשו העתידי של מחמוד עבאס.

פדווא ברגותי, רעייתו של מרוואן, האשימה בראיון לאתר "אלח'ליג' און ליין"ב-16 במאי כי יש גורמים ברשות הפלסטינית ובתנועת פת"ח שמנסים להכשיל את שביתת הרעב והם אף נוקטים במהלכים מדינים כדי להביא לסיום השביתה לפני ביקור הנשיא טראמפ באזור.

עפי" מקורביו של ברגותי, ראשי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית ניסו "לעשות עסקה" ונפגשו עם בכירים בשב"כ הישראלי כדי למצוא פשרה שתסיים את שביתת הרעב אך נכשלו. לטענתם, הגנרל מאג'ד פרג', נאמנו של מחמוד עבאס וראש המודיעין הכללי הפלסטיני, ניסה לשכנע את נציגי הצלב האדום שלא להיפגש עם מרוואן ברגותי בכלאו, אך גם הוא נכשל.

בסופו של דבר, שביתת  הרעב של האסירים הביטחוניים הופכת, ככל שהיא נמשכת, ל"פצצת זמן" ביטחונית שעלולה להתפוצץ בפניה של ישראל, לכן האינטרס הישראלי צריך להיות להביא לסיומה מהר ככל האפשר ולמצוא את הדרך כדי לאפשר למרוואן ברגותי "לרדת מן העץ".

ברגע שתסתיים השביתה בהסכם כלשהוא, היא ומרוואן ברגותי ייעלמו אט אט מהתודעה הציבורית הפלסטינית ויפסיקו לאיים על הרגיעה הביטחונית בגדה, לישראל אסור להתערב במאבקי הכוחות בצמרת הרשות הפלסטינית, בכל מקרה מבחינות רבות, מחמוד עבאס נחשב כבר ל"סוס מת" בצמרת פת"ח ובדעת הקהל הפלסטינית, ההנהגה הישראלית צריכה להתחיל ולהתרגל לרעיון כי בקרוב תהייה הנהגה חדשה לרשות הפלסטינית.