עבור לתוכן העמוד
Menu

עסקאות טראמפ במזרח התיכון

הנשיא האמריקני שיגיע לביקור באזור בשבוע הבא מתכנן "עסקאות". השאלה היא האם זוכרים כולם שגם עזה קשור לסיפור הפלסטיני, והאם תשומת לבו תוסת לעיסקה בסעודיה?

טראמפ ורצועת עזה

הנשיא טראמפ שומר את הקלפים צמוד לחזהו בכל הקשור ל"עסקה" שהוא רוצה להחיל על ישראל והפלסטינים כדי להביא להסדר מדיני שיסיים את הסכסוך. ההשערות לגבי מהות "העסקה" נעות בין אוטונומיה מורחבת, למדינה פלסטינית זמנית, או מדינה בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים – עם חילופי שטחים שישאירו בידי ישראל את גושי ההתנחלויות הגדולים בגדה. אולם נדמה לרגע כי הממשל האמריקני החדש, ישראל והרשות הפלסטינית שכחו לגמרי את גורלה של רצועת עזה בכל הקשור ל"עסקה" שהנשיא טראמפ מגבש לסיום הסכסוך.

ברצועת עזה חיים שני מיליון פלסטינים. עפ"י הסכמי אוסלו היא אמורה להיות מחוברת לגדה באמצעות "מעבר בטוח" כיחידה גיאוגרפית אחת, שלה אמור להימצא הפתרון המדיני. מאז 2007 שולטת ברצועה תנועת חמאס, שהפכה את הרצועה לישות מדינית עצמאית, מעין אמירות אסלאמית המכונה "חמסטאן". לישות זו אלפי רקטות המכוונות לעבר ישראל שיכולות לפגוע במרכזי האוכלוסיה שלה היא ממשיכה לבנות את הכוח הצבאי שלה, לחפור מנהרות אסטרטגיות ולהצטייד בנשק.

תנועת חמאס הפכה לכוח אזורי חשוב, שאי אפשר להתעלם ממנו בכל הסדר מדיני. תנועת חמאס גיבשה באחרונה מסמך מדיני חדש שבו היא מוכנה לקבל מדינה פלסטינית בקווי 67, מבלי לוותר על "פלסטין" מ"הים עד הנהר", ואותתה לנשיא טראמפ כי הוא מוכנה לדיאלוג עם הממשל החדש.

מדובר בתנועת טרור השוללת את קיומה של ישראל והמוגדרת גם בארה"ב כארגון טרור. הנשיא טראמפ התעלם מהפניה של חמאס כאילו איננה קיימת, מבחינתו, מחמוד עבאס מייצג את כל הפלסטינים כולל את אלה החיים ברצועת עזה תחת שלטון חמאס.

אסמאעיל הנייה ויחיא סנוואר
יחיא סנוואר ואסמאעיל הנייה – אי אפשר להתעלם מחמאס

הנהגת חמאס בטוחה שהצעדים שנוקט מחמוד עבאס בשבועות האחרונים נגד רצועת עזה והאיומים שהוא משמיע על "צעדים חסרי תקדים" שהוא ינקוט בעתיד הינם חלק מקונספירציה אמריקנית-ישראלית שנועדה לנתק את רצועת עזה מהגדה בדרך להסדר מדיני שלא יכלול את רצועת עזה.

מחמוד עבאס טען בהופעה בפני השגרירים הערביים בוושינגטון כי אופציית הפיוס בין הרשות הפלסטינית לחמאס איננה קיימת באופן מעשי וכי צריך להיערך מחדש למצב שנוצר.

הצעדים שבהם הוא נקט עד כה כמו הקיצוץ במשכורות פקידי הרשות הפלסטינית בעזה, אי העברת תרופות לרצועה, חוסר נכונות לשלם את מס הבלו על הסולר עבור תחנת החשמל בעזה ועוד, מתפרשים על ידי חמאס כצעדים שנועדו להכניע אותה וכתחילת ההתנתקות של הרשות הפלסטינית מרצועת עזה שמקבלת כל שנה 52 אחוזים מתקציב הרשות הפלסטינית.

מקורות ברשות טוענים כי מדובר בצעדים הפיכים וכי מחמוד עבאס אינו רוצה להתנתק מהרצועה, אלא להחזיר את השליטה עליה לידי הרשות הפלסטינית, כדי שניתן יהיה להציג עמדה פלסטינית אחידה במשא ומתן עם ישראל. בתנועת חמאס דוחים את ההסברים האלה. גורמים בחמאס אומרים כי עבאס חזר לרמאללה מפגישתו עם הנשיא טראמפ עם הנחיות אמריקניות ברורות לחסל את רצועת עזה ולכן הודיע כי "איננו מוכן יותר לממן את רצועת עזה".

שר התחבורה ישראל כץ אמור להציג בפני הנשיא טראמפ במהלך ביקורו בישראל בשבוע הבא את תוכניתו להקמת אי מלאכותי סמוך לחופי עזה, כדי שיהווה חלק מהפתרון כלכלי והמדיני לרצועה. עד כה לא שמענו שום התייחסות של הנשיא טראמפ או יועציו לגבי רצועת עזה והאם תהייה חלק מ"העסקה" להסדר מדיני של טראמפ.

סביר מאוד להניח שנושא הרצועה, ובמיוחד מצבה ההומניטארי הקשה, יעלה בפגישות של הנשיא טראמפ עם ראש הממשלה נתניהו ועם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. מעבר למחלוקות הקשות והעמוקות בין ישראל לרשות על אופי הפתרון המדיני, צריך לזכור כי גם גורלה של רצועת עזה מהווה מכשול גדול בדרך להסדר מדיני בין ישראל לפלסטינים.  ביכולתה של תנועת חמאס להכשיל כל הסדר מדיני וכל תוכנית מדינית שהממשל מכין "לסיום הסכסוך".

לכן, המהלכים שנוקט מחמוד עבאס נגד רצועת עזה הם מסוכנים מאוד, הוא לא יוכל להכניע את תנועת חמאס וכדי לייצר אופציה להסדר מדיני הוא חייב להגיע לפיוס לאומי עם תנועת חמאס ולשוב ולקבל ממנה את הסכמתה כי הוא מייצג את כל הפלסטינים במשא ומתן עם ישראל, כולל אלה החיים ברצועת עזה. גם הנשיא טראמפ צריך לקחת בחשבון את הדברים האלה, לא ניתן  להגיע ל"עסקה" בין ישראל והפלסטינים מבלי לפתור את סוגיית רצועת עזה.

 "העסקה" של טראמפ עם סעודיה

מסתבר ש"העסקה" שהנשיא טראמפ רוצה לעשות בין ישראל לפלסטינים איננה ההעסקה היחידה שהוא רוצה לעשות במזרח התיכון, למרות בחירתו לנשיא ארה"ב הוא ממשיך לחשוב גם כאיש עסקים. גורם בכיר בבית הלבן מסר לסוכנות הידיעות "רוייטרס" כי כבר בתחנתו הראשונה  בביקורו במזרח התיכון, שתהייה בסעודיה, צפויה להיחתם שורה של עסקות נשק לסעודיה בסכום עתק של למעלה מ-100 מיליארד דולר בשלב הראשון וכי העסקה בכללותה תעלה על 300 מיליארד דולר, במהלך 10 השנים הקרובות.

טראמפ – מגיע למזה"ת לעשות עסקים

מטרת העסקות לחזק את יכולות ההגנה של סעודיה אל מול האיומים שבפניהם היא עומדת. העסקות כוללת מערכות נשק אמריקניות הגנתיות בתחום ההגנה האווירית, ספינות וחוזי אחזקה. בהדלפה ל"רוייטרס" הודגש כי העסקות האלה לא יפגעו בישראל וכי יישמר יתרונה האיכותי. אכן הנשיא טראמפ בהחלט מודאג ממצב ביטחונה של סעודיה, שהינה מנהיגת העולם הסוני, מול התפשטותה של איראן השיעית, כשהסכם הגרעין שחתם עמה הנשיא אובאמה משמש לה כרוח גבית במזרח התיכון. סעודיה גם עומדת בראש הקואליציה הערבית הנלחמת בתימן נגד המורדים החות'ים השיעים, שהינם שלוחיה של איראן.

אבל, אי אפשר להתעלם מחשיבות העסקות האלה עבור הכלכלה האמריקנית. מי שסבר כי הנשיא טראמפ בחר בסעודיה כתחנתו הראשונה בביקורו באזור רק בגלל חשיבותה הדתית לאסלאם (בה נמצאות הערים מכה ומדינה) יכול לראות כיצד הנשיא טראמפ מתנהל גם כאיש עסקים, הדואג לכלכלת ארצות הברית ולאינטרסים של תעשיית הנשק האמריקנית.

המסר בעסקות הנשק האלה כפול: מסר אחד לסעודיה ולמדינות המפרץ האומר כי "אין ארוחות חינם", ארה"ב מוכנה לשמור עליכן מפני איראן אולם יש לזה מחיר גבוה והיחסים הידידותיים צריכים להיות הדדים; המסר השני, לישראל ולידידיה בקונגרס, אומר כי ממשל טראמפ מחוייב לביטחון ישראל ולשמירה על יתרונה האיכותי בכל עסקת נשק שיעשה במזרח התיכון עם מדינות ערב.

מי שהניח את הבסיס לעסקות הנשק האלה היה שר ההגנה הסעודי מוחמד בן סלמאן שהיה בין המנהיגים הערבים הראשונים שהנשיא טראמפ פגש מייד עם כניסתו לבית הלבן. סעודיה יודעת בדיוק מהו המחיר הגבוה שהיא נדרשת לשלם, אבל היה חשוב לה מאוד לייסד יחסים טובים כבר מההתחלה עם הממשל האמריקני החדש ולמחוק את הזכרונות הרעים מממשל אובאמה אשר העדיף את איראן על פניה ועל פניהן של מדינות המפרץ.

לא ברור מהיכן תגייס סעודיה הסובלת ממצוקה כספית ומגרעון שנתי של 84 מיליארד דולר את הסכומים האלה, אבל כנראה שהסעודים יצליחו להסתדר, מה שחשוב להם יותר הינו היציבות השלטונית של בית המלוכה והיחסים ההדוקים עם הממשל האמריקני החדש המהווה "תעודת הביטוח" שלהם מול איראן. בישראל עוקבים בעניין רב אחרי עסקות הנשק הצפויות עם סעודיה וזה כנראה יהיה גם אחד הנושאים שיעלה בשיחות בין הדרג המדיני בישראל לבין הנשיא טראמפ בביקורו בירושלים.

כדאי לשים לב ל"עסקה" הזו של הנשיא טראמפ עם סעודיה המשלבת את העקרונות שקבע, עקרון "אמריקה תחילה" ביחד עם המדיניות החדשה שלו במזרח התיכון שמטרתה להקים ציר ערבי סוני חדש שיבלום את התפשטותה של איראן. ב"עסקה" הזו עם סעודיה היא השיג שתי מטרות חשובות ויייתכן בהחלט שגם "העסקה" שהוא רוצה לעשות בין ישראל לפלסטינים תהייה עסקה יצירתית שכמה צדדים ירוויחו ממנה.

הנשיא טראמפ משחק בינתיים בזהירות רבה בכל הקלפים שברשותו, גם בקלף של העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים,אמש כבר "גלגל" שר החוץ רקס טילרסון את הכדור הלוהט הזה לפתחה של ירושלים. הנשיא טראמפ עושה הכל כדי לנסות ולהגיע למקסימום הישגים במהלך ביקורו במזרח התיכון, לא רק מול סעודיה אלא גם מול ישראל והפלסטינים.