עבור לתוכן העמוד
Menu

ממה חושש מחמוד עבאס

הנשיא טראמפ מצליח להסתיר את רעיונות ההסדר המדיני שהוא מתכוון ליזום מישראל ומהרשות הפלסטינית. מחמוד עבאס חושש שבסופו של דבר "העסקה" של הנשיא טראמפ תותיר את הפלסטינים ללא מדינה בקווי 67. מועד ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל וברשות הפלסטינית מתקרב ועדיין אין לאף אחד בדרג המדיני הישראלי ובצמרת הרשות הפלסטינית שום מושג לאיזו "עסקה" חותר […]

הנשיא טראמפ מצליח להסתיר את רעיונות ההסדר המדיני שהוא מתכוון ליזום מישראל ומהרשות הפלסטינית. מחמוד עבאס חושש שבסופו של דבר "העסקה" של הנשיא טראמפ תותיר את הפלסטינים ללא מדינה בקווי 67.

מועד ביקורו של הנשיא טראמפ בישראל וברשות הפלסטינית מתקרב ועדיין אין לאף אחד בדרג המדיני הישראלי ובצמרת הרשות הפלסטינית שום מושג לאיזו "עסקה" חותר הנשיא טראמפ להגיע. כרגע, יש רק הרבה השערות וחששות אצל שני הצדדים.

ברשות הפלסטינית הביעו השבוע קורת רוח מהחלטתו של הנשיא טראמפ לדחות את מימוש הבטחת הבחירות שלו להעביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים בחצי שנה. גורמים ברשות הפלסטינית רואים בכך הישג דיפלומטי ערבי חשוב, מאמץ שותף שהחל בו עבדאללה מלך ירדן והצטרפו אליו נשיא מצרים א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס שהצליח בינתיים להעביר את רוע הגזירה מבחינתם.

מבחינת הפלסטינים, מדובר במפנה חשוב, שכן, למרות חולשתם המדינית, הם הצליחו להניא בינתיים את הנשיא טראמפ מכוונתו, ומכאן מתבקשת המסקנה כי אם יפעלו בתיאום מלא עם מדינות ערב הם יכולים להשיג הצלחות מדיניות נוספות. בצד קורת הרוח הזו, מחמוד עבאס מרוצה מההכרה של הנשיא טראמפ בלגיטימיות שלו כמנהיג העם הפלסטיני ומכבוד הגדול שהוא זכה בו בביקורו האחרון בבית הלבן.

אולם, למרות ההישגים האלה, מחמוד עבאס במצב של אי ודאות כיצד ינהג בהמשך הנשיא טראמפ, כלפי דרישותיו המדיניות, כשבראשן הדרישה לקבל את עקרון פתרון שתי המדינות, דהיינו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שמזרח ירושלים הינה בריתה.

עפ"י מקורות בכירים ברשות הפלסטינית, במהלך הפגישה בבית הלבן סקר מחמוד עבאס את תולדות המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים ואף הציג בפני הנשיא טראמפ מפות. המסר שלו היה שהמשך הרחבת והקמת התנחלויות מסכנות את הפתרון מכיוון שלא יוותר מספיק שטח למדינה הפלסטינית, שאמורה לקום בקווי 67.

הנשיא טראמפ לא הגיב באופן ספיציפי על הדברים, אולם עפ"י דיווח בעיתון "אלחיאת" מה-11 במאי הוא גילה הבנה לדבריו של עבאס בנושא. ברם, באותה הנשימה הוא גם גילה הבנה לדרישות הישראליות שהרשות הפלסטינית תפסיק לשלם משכורות למשפחות האסירים הביטחוניים וה"שהידים" ושתפסיק את ההסתה נגד ישראל בתוכניות הלימוד ובאמצעי התקשורת הפלסטינים.

אם אכן הדברים נכונים, הרי שלישראל יש גם כן הישג מדיני בכך שהצליחה לשכנע את הנשיא האמריקני כמה חשוב להפסיק את התופעות האלה שמעודדות את הטרור נגד מדינת ישראל ואינן מאפשרות לנהל משא ומתן עם  הרשות הפלסטינית.

עפ"י גורמים ברשות הפלסטינית, מחמוד עבאס יכול לפעול כדי להראות שהוא פועל למנוע את ההסתה נגד ישראל, הוא כבר עשה את מהלכים כאלה בעבר מול ראשי ממשלה בישראל ונשיאים אמריקנים. אולם ההיענות לדרישה להפסיק את התשלום למשפחות האסירים הביטחוניים ו"השהידים" הינה מבחינתו "קו אדום", שאם יחצה אותו הוא יאבד מייד את הלגיטימיות שלו בחברה הפלסטינית ויוכרז כבוגד.

גם הנשיא טראמפ יודע ומבין זאת, אבל מחמוד עבאס חושש שהנשיא האמריקני ינצל את הנקודה הזו כדי לכפות עליו ויתור בנושא ההתנחלויות. הוא חושש הנשיא טראמפ יאמר לו: "אני מבין שמדובר ב"קו אדום" עבורך, אבל אתה צריך להבין שהפסקת הבניה בהתנחלויות הינה " קו אדום" עבור נתניהו, הוא איננו יכול להסכים למהלך כזה שיפרק את הקואליציה שלו לכן אתה חייב להתפשר ולהסכים לכל הפחות להקפאה חלקית של הבניה כדי להותיר לראש ממשלת ישראל מרחב תמרון פוליטי". מבחינה פלסטינית, מימוש התרחיש הזה פירושו תבוסה עבור מחמוד עבאס, להסכים לחידוש המשא ומתן עם ישראל בעוד ההתנחלויות נמשכות הוא מכה מדינית קשה.

ברשות הפלסטינית יש חשש גם מפגשי הפסגה של הנשיא טראמפ בסעודיה ב-23 בחודש, בהם ייפגש עם 17 מנהיגים ערבים ואסלאמיים. בין היתר מתכוון הנשיא טראמפ לגייס חלק מהם כדי להקים "מסגרת אזורית ערבית" שתלווה את חידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.

מבחינתו של מחמוד עבאס מדובר בהישג לישראל, ישראל תקבל מעין "ועידה אזורית" ונורמליזציה עם כמה מדינות ערביות לפני שהושג הסדר כלשהו בינה לבין הפלסטינים. התרחישים האלה מדאיגים מאוד את מחמוד עבאס מכיוון שהנשיא טראמפ הינו במהותו איש עסקים בלתי צפוי שמעוניין לסגור "עסקה" עפ"י המתכונת העסקית של פשרה ועיקרון WIN WIN.

בסביבתו של מחמוד עבאס מעריכים כי בסופו של דבר הנשיא טראמפ לא יכפה על ישראל פיתרון שהיא מתנגדת לו, ממשלת נתניהו מתנגדת להקמת מדינה פלסטינית עצמאית ונסיגה לקווי 67 ולכן בסופו של דבר כל הסדר שיתמוך בו הנשיא טראמפ משמעו כי הפלסטינים יקבלו בו פחות ממדינה בקווי 67.

בעבר פורסמו ידיעות באמצעי התקשורת הערביים ממקורות אמריקנים כי הנשיא טראמפ תומך בהקמת מדינה פלסטינית זמנית על 60% בלבד משטח הגדה, ללא בקעת הירדן ומזרח ירושלים. זהו למעשה השלב השני של תוכנית "מפת הדרכים". זוהי בשורה רעה מאוד עבור מחמוד עבאס אשר מתלבט לגבי המשך המגעים המדיניים עם הממשל החדש.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח, מחמוד עבאס מצוי בדילמה קשה, אם יסרב להתקדם עפ"י הרעיונות של הממשל החדש הוא מסתכן בסנקציות אמריקניות, הפסקת הסיוע הכלכלי, העברה אפשרית של השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, הקמת הנהגה חלופית ועוד.

מבחינת הפלסטינים, זה הוא המבחן המנהיגותי של מחמוד עבאס, האם הוא יצליח להתיר את הפלונטר הזה, כשהחמאס ובכירים בפת"ח נושפים בעורפו כדי לרשת אותו? האם יצליח להפוך את הקערה על פיה ולטרפד את התוכניות של ממשל טראמפ מבלי שיואשם בהכשלת המשא ומתן?

התשובות לכך ינתנו רק במרוצת הזמן. בינתיים, נראה כי אין למחמוד עבאס סיבות לחייך.