עבור לתוכן העמוד
Menu

מכבש הלחץ האמריקני

שתי המרוויחות העיקריות מביקורו של הנשיא טראמפ במזרח התיכון היו סעודיה וישראל, כך נראים פני הדברים אצל הפרשנים הערבים המנתחים את תוצאות הביקור. סעודיה שיקמה את היחסים עם הממשל החדש ותקבל ממנו הגנה מפני איראן ואילו ישראל זכתה בסיוע ביטחוני של 75 מיליון דולרים וביקור היסטורי של נשיא אמריקני בכותל המערבי ובחיזוק מעמדה של ירושלים. […]

שתי המרוויחות העיקריות מביקורו של הנשיא טראמפ במזרח התיכון היו סעודיה וישראל, כך נראים פני הדברים אצל הפרשנים הערבים המנתחים את תוצאות הביקור. סעודיה שיקמה את היחסים עם הממשל החדש ותקבל ממנו הגנה מפני איראן ואילו ישראל זכתה בסיוע ביטחוני של 75 מיליון דולרים וביקור היסטורי של נשיא אמריקני בכותל המערבי ובחיזוק מעמדה של ירושלים.

הפסימיות שורה בצמרת ההנהגה הפלסטינית בעקבות הפגישה של מחמוד עבאס עם הנשיא טראמפ בבית לחם. אחד מחברי הועדה המרכזית של פת"ח אמר לאתר "אל-רסאלה" ב-24 במאי כי הפגישה הסתיימה ללא תוצאות וכי מחמוד עבאס מתוסכל מהמצב.

הנשיא טראמפ לא הניח עד כה שום יוזמה חדשה לחידוש השיחות בין ישראל לפלסטינים ואין שום פריצת דרך מלבד הצהרות נשיאותיות בעד השלום. עבאס יכנס את מוסדות פת"ח כדי לדון במצב, גם את הוועדה המרכזית וגם את המועצה המהפכנית, כדי לדווח על תוצאות הביקור ולהתייעץ עם חבריהן.

כבר עתה יש סימני חרטה אצל ההנהגה הפלסטינית על כך שמחמוד עבאס הסכים לחדש את המשא ומתן עם ישראל ללא תנאים מוקדמים. הוא מרגיש כי נפל בפח האהבה שהרעיף עליו הנשיא טראמפ, אשר העניק לו כבוד רב, הכיר בלגיטימיות שלו כנציגם של הפלסטינים אך לא נתן לו שום תמורה מדינית.

שר החוץ רקס טילרסון חשף בדברים שאמר לתקשורת האמריקנית כי הנשיא טראמפ הפעיל לחץ כבד על ישראל והפלסטינים לחזור למשא ומתן ועודד אותם להתפשר. עפ"י דברי טילרסון, נראה כי הממשל החדש מאמץ את הגישה כי פתרון הבעיה הפלסטינית הינו המפתח לשקט ורגיעה במזה"ת. הוא הבהיר כי השגת שלום בין שני הצדדים תסייע לפתור בעיות כבדות אחרות באזור.

הגישה הזו צריכה להדאיג מאוד את ישראל מכיוון שמשקל הכובד והלחץ האמריקני אמור לעבור אליה. הגישה הזו מתעלמת לחלוטין מהסכסוך האלים ורווי הדמים בין הסונה לשיעה במזרח התיכון, שהוא מקור הצרות העיקרי בעולם הערבי, ומתעלם גם מתופעת "האביב הערבי" שטלטלה את המזה"ת ומוטטה את המשטרים המסורתיים.

אולם, גם מחמוד עבאס מודאג מאוד, השליח האמריקני ג'ייסון גרינבלט שב  אומנם לאזור כדי להמשיך את השיחות עם הצדדים וכדי ליצור את מסגרת המשא ומתן, אך ברש"פ חוששים מגל גדול של בניה בהתנחלויות בעקבות לחץ של הימין על ראש ממשלה נתניהו.

חגיגות הענק בישראל לציון מלאת 50 שנה לשחרור ירושלים עברו ללא שום מילת מביקורת מצד הממשל החדש וגם ביקורו של הנשיא טראמפ בכותל המערבי התקיים בסמיכות זמנים לתאריך הזה.

מה שמטריד את הפלסטינים מאוד היא העובדה שהנשיא טראמפ צייר את מדינת ישראל כמדינה החפצה בשלום ולא כ"מדינת כיבוש", לעומת זאת, תנועת חמאס זכתה מצדו להגדרה כ"ארגון טרור". בכך הוא שלל את הלגיטימיות של הפלסטינים לפעול נגד ישראל בזירת האו"ם, בבית הדין הפלילי בהאג ובמוסדות הבינלאומיים ולהציג את ישראל כ"מדינת אפטהייד".

מחמוד עבאס מעריך בסבירות גבוהה כי הוא ייאלץ לוותר עתה על האסטרטגיה שלו "לבינאום הסכסוך". הוא לא יוכל יותר "להכניס את ישראל לפינה", לא יהיו שום ועידות בינלאומיות שיהוו מנוף לחץ על ישראל, דווקא להיפך, נראה כי הנשיא טראמפ עשוי לאמץ את הגישה הישראלית לכינוס ועידה אזורית שתשיק ותלווה את המשא ומתן הישיר בין ישראל לפלסטינים.

הנשיא טארמפ הקפיד במהלך ביקורו במזה"ת שלא להזכיר את פתרון "שתי המדינות" ואת "קווי 67", גם זה סימן מדאיג עבור ההנהגה הפלסטינית. חאתם עבד אלקאדר, חבר המועצה המהפכנית של פת"ח אמר השבוע כי לפלסטינים אין שום סיבה לאופטימיות מביקורו של הנשיא טראמפ מכיוון שאין לנשיא האמריקני שום תפיסה מדינית ברורה בקשר לעקרונות ותנאי הפתרון של הבעיה הפלסטינית.

לדבריו, "השלום הכלכלי" וההקלות הכלכליות לפלסטינים לא יפתרו את הבעיה. המקסימום שהנשיא טראמפ יוזם איננו אפילו המינימום שהפלסטינים יכולים לקבל. אולם, אסור לטעות, הלחץ האמריקני על ישראל אמור להגיע בקרוב, לא רק בסוגיית חידוש המשא ומתן ללא תנאים מוקדמים, אלא גם בנושאי המהות, עפ"י גורמים אמריקנים הנשיא טראמפ ירצה לראות מפה שעליה תסמן ישראל את תפיסתה לגבי גבולות הקבע וסימון שטחים שניתן להעבירם בהקדם לאחריות הרש"פ.

מכבש הלחץ האמריקני איננו עומד לפסוח על ישראל, בסיבוב הנוכחי אפשר לרשום תוצאה של אחת אפס לטובת ישראל לאחר ביקורו של טראמפ, אולם דבריו של שר החוץ טילרסון צריכים לשמש אות אזהרה לבאות, הלחץ האמריקני הכבד על ישראל בוא יבוא.