עבור לתוכן העמוד
Menu

מי חיסל את בכיר חמאס מאזן פוקהא?

ההנהגה החדשה של חמאס מנצלת את פרשת רצח בכיר חמאס מאזן פוקהא למסע יחסי ציבור להאדרת שמה. עד כה לא פרסמה חמאס שום ראיות חותכות כי ישראל עומדת מאחורי הרצח. פרשת חיסולו של בכיר חמאס מאזן פוקהא, משוחרר "עסקת שליט" בביתו בעיר עזה פוענחה כבר לפני כחודש ימים ע"י מנגנוני הביטחון של חמאס ואף נמסרה […]

ההנהגה החדשה של חמאס מנצלת את פרשת רצח בכיר חמאס מאזן פוקהא למסע יחסי ציבור להאדרת שמה. עד כה לא פרסמה חמאס שום ראיות חותכות כי ישראל עומדת מאחורי הרצח.

פרשת חיסולו של בכיר חמאס מאזן פוקהא, משוחרר "עסקת שליט" בביתו בעיר עזה פוענחה כבר לפני כחודש ימים ע"י מנגנוני הביטחון של חמאס ואף נמסרה על כך הודעה קצרה לאמצעי התקשורת, כי הרוצח נלכד ומצוי בידי מנגנוני הביטחון של חמאס. אולם נראה כי ההנהגה החדשה של חמאס רוצה "לסחוט את הלימון" הזה, עד הטיפה האחרונה.

בצעד דרמטי כינס אסמעיל הניה, המנהיג החדש של חמאס, מסיבת עיתונאים מיוחדת ב-11 אפריל בביתו של הנרצח בעזה כשלצדו ניצבים יחיא סינוואר, מנהיג החמאס בעזה, רעייתו של הנרצח ובכירים נוספים בתנועה.

על העיתונאים שנכחו באירוע נאסר לשאול שאלות וההודעה של אסמעיל הניה על לכידת הרוצח לא חידשה שום פרטים שלא היו ידועים קודם לכן, הניה הבטיח כי בימים הקרובים ימסור משרד הפנים של חמאס פרטים נוספים על הרצח ומבצעיו.

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח ברצועה, ההנהגה החדשה של חמאס מנסה למנף את פרשת הרצח של מאזן פוקהא למסע יחסי ציבור שלה בתום הבחירות הפנימיות בתנועה במטרה להפגין את "יעילותה" ושליטתה הביטחונית ההדוקה ברצועה.  זו הסיבה שאמצעי התקשורת של חמאס פצחו במסע של שבחים ושירי הלל למנגנוני הביטחון של חמאס על שהצליחו ללכוד בתוך זמן קצר את רוצחו של מאזן פוקהא, למשימה הזו גוייסו מיטב הדוברים והפרשנים של תנועת חמאס.

חמאס אף הצליחה לגייס למסע יחסי הציבור שלה את הגנרל בדימוס מוצבאח צקר, פעיל תנועת פת"ח, שייסד ב1994  את מנגנון הביטחון המסכל ברצועת עזה עפ"י הוראתו של יאסר ערפאת. בראיון לאתר "אלריסאלה" של חמאס אמר הגנרל צקר כי "פענוח הרצח הוא תקדים חשוב והישג איכותי של חמאס בתחום הביטחוני".

מיהו אשרף אבו לילה?

את זהותו המדוייקת של הרוצח חשפו בני משפחתו של מאזן פוקהא מהעיירה טובאס שבאזור ג'נין בגדה בדף הפייסבוק שלהם. הם מסרו כי הרוצח הינו אשרף אבו לילה, תושב מחנה הפליטים נוצייראת במרכז ברצועת עזה. חמאס מצדה לא הכחישה את הדברים. עפ"י גורמים ברצועת עזה, אשרף אבו לילה שימש כאחד המפקדים בזרוע הצבאית של חמאס ברצועה. בני משפחתו של הרוצח עובדים אף הם בשירות חמאס. אחיו, איימן אבו לילה, הינו פעיל בזרוע הצבאית ובני משפחה אחרים עובדים במנגנון האזרחי של חמאס ברצועה.

סוכנות הידיעות הפלסטינית "אמד" מסרה ב-13 במאי כי אשרף אבו לילה התגייס ב-2001 לחמאס והיה מקורב לביאן אבו נאר, אחד ממפקדי הזרוע הצבאית של חמאס, ב-2006 מונה לתפקיד מפקד מחלקה וב-2007 הרג  10 פעילים של  פת"ח ועינה קשות אחרים במהלך ההשתלטות בכוח של חמאס על רצועת עזה. הוא הואשם גם ברצח אזרח נוצרי בשם ראמי עיאד, אך שוחרר בעקבות לחצים פנימיים של הארגון.

אבו לילה עבד במנגנון הביטחון הפנימי של חמאס עד 2009  ולאחר שהואשם בעבירות שחיתות ומוסר הועבר להג"א ברצועה שם כעד עד 2011. ב-2012 עבר אבו לילה לעבוד בגדוד הביטחון הלאומי של חמאס וב-2013  הועבר לשירות בתי הסוהר. הוא פוטר מן השירות באשמת סיוע לשלושה אסירים של פת"ח להימלט מבית הכלא בתמורה לכסף ואז נעצר לכמה חודשים.

אח"כ הצטרף אבו לילה לארגון הסלפי "ג'יש אל-אסלאם" בראשותו של מומתאז דורמוש. ב-2015 הקים מגרש למכירת מכוניות משומשות וב-2016 התחיל להנמיך את פרופיל פעילותו ועסק במחתרת עד יום הרצח של מאזן אלפוקהא.

אסמעיל הניה, מנהיג חמאס, הודיע כי הרוצח יוצא להורג וכי הוא פעל בשליחותו של השב"כ הישראלי. גורמים בחמאס מסרו כי יחד עמו נעצרו עוד כמה חברי חולייה שסייעו לו במעשה וכי כולם מסרו הודאות מפורטות ואף שחזרו את הרצח.

דוברי חמאס מבטיחים לבצע פיגועי נקם בישראל אשר לטענתם אחראית לרצח, ישראל מכחישה, שר הביטחון אביגדור ליברמן הביע את הערכתו לפני כחודש כי מאזן פוקהא נרצח על רקע סכסוכים פנימיים בתוך תנועת חמאס.

מחלוקות וסכסוכים בזרוע הצבאית של חמאס אינם דבר נדיר, עשרות פעילים של הזרוע הצבאית פרשו ממנה והצטרפו לארגונים הסלפים הג'יהאדיסטים ברצועה או לשורות שלוחת דאע"ש בצפון סיני.

גם חיסולים פנימיים היו כבר בזרוע הצבאית,עפ"י מקורות ברצועת עזה, יחיא סינוואר המפקד של הזרוע הצבאית אחראי לחיסולו של פעיל בכיר בשם מוחמד א-שיתווי שהיה מפקד גדוד של חמאס במהלך מבצע "צוק איתן".

בני משפחתו של א-שתיווי טענו כי הוא חוסל בגלל נאמנותו לח'אלד משעל יו"ר הלשכה המדינית דאז ועל רקע היריבות בין יחיא סינוואר לח'אלד משעל. גורמים בפת"ח ברצועה טוענים כי גם למאזן פוקהא היו מחלוקות בתוך הזרוע הצבאית, למשל מחלוקת עם צאלח אלעארורי, חבר הלשכה המדינית, על רקע הפעלת "חוליות רדומות" של חמאס בגדה.

אלעארורי הפעיל בזמנו את החוליות האלה מטורקיה, אך נאלץ לעזוב ולעבור לדוחא בגלל הלחץ הכבד שהפעילה ישראל על טורקיה במסגרת הסכם הפיוס בין שתי המדינות. הנהגת חמאס החדשה עדיין לא סיימה למצות את הסיפור של רצח מאזן פוקהא כדי להאדיר ולפאר את שמה וגם כדי להסית נגד ישראל כאילו שהיא אחראית לחיסול.

הסיפור של מאזן פוקהא משרת היטב את נרטיב "ההתנגדות" של חמאס לישראל ואת "הניצחון" של מנגנוני הביטחון של התנועה על השב"כ הישראלי. רוצחו של מאזן פוקהא יוצא להורג בקרוב וסביר להניח שגם האירוע ינוצל עד תום באמצעות אמצעי התקשורת בעזה למטרות התעמולה של חמאס.