עבור לתוכן העמוד
Menu

השקרים של קטאר

האמירות הקטנה והעשירה ששמה קטאר הצליחה במהלך השבוע האחרון להסתבך עם כמה מדינות ערביות וגם עם ממשל טראמפ ונראה כי יקשה עליה להשתחרר בתקופה הקרובה מהמצור המדיני הגובר עליה. ההחרפה במצבה של קטאר החלה מהצהרות שפורסמו בסוכנות הידיעות הרשמית שלה שיוחסו לשליט קטאר, השיח' תמים בן חמד אלת'אני, בקשר לאיראן, חמאס וכמה מדינות ערביות. בין […]

האמירות הקטנה והעשירה ששמה קטאר הצליחה במהלך השבוע האחרון להסתבך עם כמה מדינות ערביות וגם עם ממשל טראמפ ונראה כי יקשה עליה להשתחרר בתקופה הקרובה מהמצור המדיני הגובר עליה. ההחרפה במצבה של קטאר החלה מהצהרות שפורסמו בסוכנות הידיעות הרשמית שלה שיוחסו לשליט קטאר, השיח' תמים בן חמד אלת'אני, בקשר לאיראן, חמאס וכמה מדינות ערביות.

בין היתר אמר שליט קטאר כי "אי אפשר להתעלם ממשקלה של איראן באזור", כי "חמאס היא הנציגה הלגיטימית של העם הפלסטיני" וכי ל"מצרים, מדינות איחוד האמירויות ובחריין עמדות עויינות כלפי קטאר".

ההצהרות האלה עוררו סערה בעולם הערבי ואמצעי התקשורת של מצרים, סעודיה, האמירויות ובחריין פתחו במתקפה תקשורתית על קטאר והאשימו אותה בתמיכה בטרור. קטאר מצדה הכחישה כי הדברים נאמרו ע"י שליטה, היא טענה כי האקרים פרצו לאתר סוכנות הידיעות הרשמית שלה ושתלו את הדברים בפי שליט קטאר.

אולם, ההסלמה נמשכה, קטאר השיבה להתקפות עליה באמצעות שופר התעמולה שהיא מחזיקה ומממנת, דהיינו ע"י ערוץ אל-גזירה, והתגובה לכך לא איחרה לבוא, מצרים, סעודיה, בחריין ואיחוד האמירויות חסמו את כל אתרי האינטרנט המזוהים עם קטאר.

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי מאחורי המתקפה על קטאר  עומדים מנגנוני מודיעין של כמה מדינות ערביות השואפות להכפישה כדי לדחוף את ממשל טראמפ להטיל עליה סנקציות. העימות עם קטאר החל בתום סיורו של הנשיא טראמפ במזרח התיכון שבמהלכו הייתה לו פגישה מתוחה בריאד עם השליט הקטארי ולאחר פרסום מאמר חריף נגדה בארה"ב בעיתון "פוריין פוליסי".

המאמר שנכתב ע"י ג'ון האנה, אחד מיועציו לשעבר של שר ההגנה דיק צ'ייני,  האשים את קטאר בתמיכה בטרור, הסתה לרצח אמריקנים בעיראק,תמיכה בקבוצות טרור אסלאמיות בסוריה בכסף ובנשק, מתן מסתור בדוחא למחבל אל-קאעידה ח'אלד שיח' מוחמד ועוד.

כותב המאמר דרש להעניש את קטאר על תמיכתה בטרור.

אולם אין די בכך, גם ההאשמה החדשה נגד קטאר הסונית שהיא חברה לאיראן השיעית יוצרת הדים גדולים בעולם הערבי. העיתון הסעודי "עוכאז" פרסם ב-25 במאי ידיעה כי שר החוץ של קטאר השיח' מוחמד עבד אלרחמן אלת'אני, נפגש בעיראק, לפני כינוס ועידת ריאד בהשתתפות הנשיא טראמפ, עם הגנרל קאסם סולימאני מפקד יחידת "אלקודס" ב"משמרות המהפכה האיראניים" וסיכם עמו כי קטאר תתנגד להחלטות ועידת ריאד.

הברית הסודית הזו בין קטאר לאיראן עוררה את זעם מדינות ערב, מה עוד שעד היום לא הכחישה קטאר את דבר הפגישה. לכך יש להוסיף את היחס הבלעדי שקיבל ערוץ אל-ג'זירה בסיקור הבחירות לנשיאות באיראן וההתמתנות של הערוץ  ביחס לארגון חזבאללה.

המשחק השקרי של קטאר בא גם לידי ביטוי  במסיבת עיתונאים שכינס שר החוץ הקטארי מוחמד עבד אלרחמן אלת'אני ב-25 במאי שבה טען בין היתר כי לארצו אין שום קשר עם תנועת "האחים המוסלמים".

"אין לנו קשר עם מפלגות, אנו פועלים רק מול מדינות וממשלות", שיקר שר החוץ הקטארי במצח נחושה.

כאילו שבעצם ימים אלה קטאר איננה מארחת בבירתה דוחא את השיח' יוסף קרדאווי מנהיג "האחים המוסלמים" ואת מנהיגי התנועה שנמלטו ממצרים ב 2013 לאחר עלייתו של הנשיא א-סיסי לשלטון. הקשר בין קטאר לתנועת "האחים המוסלמים" איננו חדש, מ1954 היא קולטת בשטחה מנהיגים של "האחים המוסלמים" ממצרים, ב-1982 היא קלטה גם מנהיגים של התנועה שנמלטו מסוריה מפניו של הנשיא חאפז אלאסד.

ערוץ הטלוויזיה אל-גזירה הממומן ע"י קטאר משרת את האג'נדה של "האחים המוסלמים" וקטאר גם מארחת בדוחא את מפקדת תנועת חמאס שהינה תנועת הבת של "האחים המוסלמים". תנועת "האחים המוסלמים" מהווה למעשה את מנגנון הביצוע של קטאר בכל תככיה והתערבותה בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

על הרקע הזה גם פרץ המשבר בינה לבין מדינות המפרץ ב-2014 והן החזירו את שגריריהן מדוחא במחאה על התערבות קטאר בענייניהן הפנימיים וההתקפה בלתי פוסקת על מצרים באמצעות ערוץ אל-ג'זירה.

המדיניות של קטאר היא להשתמש בכסף הרב שעומד ברשותה בגלל משאבי הנפט והגז במדינה כדי להצית תבערה בכל מדינה ערבית אפשרית. אולם, באחרונה קטאר נתונה בלחץ בגלל חששה שהנשיא טראמפ עלול להעביר מתחומה את הבסיס הצבאי האמריקני למדינה אחרת במפרץ ולהטיל עליה סנקציות בגלל תמיכתה בטרור.

לכך יש להוסיף גם את העובדה כי קטאר תמכה בגלוי במועמדותה של הילארי קלינטון במרוץ לנשיאות ואף העבירה לה, באמצעות בעלה ביל, עשרות מיליוני דולרים למימון קמפיין הבחירות נגד דונלד טראמפ. בשורה התחתונה, ההצהרות של שליט קטאר, למרות שהוכחשו, יצרו מתיחות גדולה בין קטאר למדינות המפרץ, גם הפזילה של קטאר לעבר איראן השיעית יוצרת כעס בקרב מדינות המפרץ.

למרות הכל, קטאר ממשיכה בתמיכתה בתנועת "האחים המוסלמים" ובתנועת חמאס ומי שמסייעת לה בכך הינה טורקיה שיש לה מדיניות דומה. קשה להעריך כיצד יסתיים המשבר הזה, נראה כי קטאר לא תנתק את יחסיה עם איראן, תנועת "האחים המוסלמים" וחמאס.

בעולם הערבי גם לא שוללים את האפשרות שקטאר תפרוש מן המחנה הסוני ותקים ברית חדשה שתכלול את טורקיה ואיראן, מהלך שעלול להחליש את הציר הסוני. הרי היחסים בין נשיא טורקיה ארדואן לממשל טראמפ מתוחים מאוד, הממשל מסרב להסגיר לטורקיה את המנהיג הגולה פתהוללה גולן או להפסיק את חימוש הכורדים בסוריה בנשק רב. לכן, גם הנשיא ארדואן עלול להפתיע ולהקים ביחד עם קטאר ציר חדש עם איראן.