עבור לתוכן העמוד
Menu

החיסול הבא בטורקיה?

מפעילי "חוליות רדומות" של חמאס בטורקיה קיבלו איומים בוטים על חייהם. בחמאס חוששים מחיסולים של המוסד הישראלי כפי שחוסל מהנדס החמאס בתוניסיה בשנה שעברה.

פעילים של חמאס בטורקיה המפעילים "חוליות רדומות" בגדה קיבלו איומים בוטים על חייהם. בחמאס חוששים מחיסולים של המוסד הישראלי כפי שחוסל מהנדס החמאס בתוניסיה בשנה שעברה.

לפני כמה ימים שידר ערוץ אלג'זירה, התומך בגלוי בתנועת חמאס, סרט דוקומנטרי מיוחד תחת הכותרת "טייס ההתנגדות" על פרשת חיסולו של מהנדס החמאס מוחמד אלזווארי בחודש דצמבר שעבר. לטענת חמאס, מוחמד אלזווארי נרצח סמוך לביתו בעיר ספאקס בתוניסיה בידי צוות חיסול של המוסד הישראלי בשל פעילותו במסגרת הזרוע הצבאית של חמאס.

אלזווארי היה חבר רשמי בזרוע הצבאית ועסק שנים רבות בייצור מטוסים ללא טייס בדגמים שונים עבור ארגון חמאס ופיתוח אמצעי לחימה חדשים כמו צוללת זעירה המפעלת מרחוק. תנועת חמאס עדיין לא התאוששה מהלם חיסולו של מוחמד אלזווארי, החיסול היה מקצועי ומבוסס על מודיעין מדוייק והמחסלים נעלמו מבלי להשאיר עקבות.

אם אכן ישראל אחראית לחיסול הרי שהמבצע היווה מסר לתנועת חמאס כי ידה של ישראל ארוכה והיא יכולה להגיע לכל מקום כדי לטפל באלה שמתכננים לפגוע בביטחון אזרחיה וחייליה. הפרשנית המדינית הלבנונית הידועה הודא אלחוסייני, המוכרת כבעלת מידע רגיש ואמין בתחום המזה"ת, פרסמה ב-3 במאי מאמר בעיתון "א-שרק אלאווסט" שבו חשפה את העובדה כי פעילי חמאס בטורקיה נתונים בסכנת חיים ועלולים לפגוש בגורל דומה לזה של מוחמד אלזווארי.

עפ"י הפרסום שלה, פעילי חמאס בטורקיה דיווחו באחרונה לשלטונות טורקיה כי הם נתונים למעקבים במדינה ולאיומים רציניים על חייהם מצד גורמים עויינים. בחמאס עשו מייד השוואה עם האיומים שקיבל בזמנו לפני הרצחו מוחמד אלזווארי מהנדס  חמאס אשר לא שעה לאיומים והתנהל בגלוי עפ"י תוכניותיו ובסופו של דבר נרצח ע"י אלמונים.

לחיסולו של מוחמד אלזווארי בתוניסיה הייתה השפעה מורלית קשה על פעילי חמאס השוהים בטורקיה, למרות זאת הם לא קיבלו, מסיבות תקציביות, אבטחה של פעילותם החשאית מצד חמאס או מצד שלטונות טורקיה. לפני כמה ימים חיסלו סוכני מודיעין איראנים באיסטנבול את פעיל האופוזיציה האיראני סעיד כרימיאן ואת שותפו הכוויתי בגלל  שהפעילו ערוץ טלוויזיה שמשדר נגד משטר ההאיאתולות בטהרן. החיסול הזה בלב איסטנבול נעשה מתחת לאפם של שירותי הביטחון של טורקיה אשר לא הצליחו למנוע אותו או ללכוד את המחסלים.

הדבר הזה עורר חששות רבים בקרב פעילי חמאס בטורקיה כי גם המוסד הישראלי עלול לפעול באין מפריע בטורקיה תוך העלמת עין של גורמי הביטחון הטורקים. לחמאס יש נציגים של הזרוע המדינית ושל הזרוע הצבאית בטורקיה. בעקבות חתימת הסכם הפיוס בין ישראל לטורקיה נענה הנשיא ארדואן לדרישת ישראל והרחיק מטורקיה את צאלח אלעארורי חבר הלשכה המדינית של חמאס אשר עסק בהפעלת חוליות של חמאס בגדה.

אולם, באיסטנבול נותר משרד של הזרוע הצבאית של חמאס שממשיך להפעיל משם את "החוליות הרדומות" בגדה. למרות היחס החם של הנשיא ארדואן כלפי חמאס, בתנועה חוששים שההודעה של חמאס, כפי שבאה לידי ביטוי במסמך המדיני החדש שלה, כי היא איננה חלק מתנועת "האחים המוסלמים", תצנן את היחס של הנשיא הטורקי אליה.

הנשיא ארדואן עומד בראש מפלגת "הצדק והפיתוח" שהיא חלק מתנועת "האחים המוסלמים" העולמית והוא רואה את עצמו כאחד המנהיגים החשובים ביותר של התנועה העולמית. גם העובדה שתנועת חמאס החלה לחמם מחדש את היחסים עם איראן, לאור בחירתו של יחיא סינוואר למנהיג רצועת עזה ובחירתו הצפויה של אסמעיל הניה לראש התנועה, היא לצנינים בעיניה של טורקיה המתנגדת לציר השיעי בראשות איראן.

שירותי המודיעין של טורקיה עסוקים מאוד בפעילות נגד ארגון דאע"ש בתוך המדינה וסיכול פיגועים שהוא מתכנן ואין להם את המשאבים והזמן הדרושים להגן על פעילי חמאס מפני התנקשות אפשרית בחייהם. בשורה התחתונה, טורקיה עסוקה בבעיותיה הפנימיות והיחס שלה לתנועת חמאס התקרר, שירותי הביטחון שלה צריכים להתמודד עם דאע"ש ועם בעית הפליטים מסוריה ובעצם נוצרה פרצה ביטחונית שמאוד מדאיגה את פעילי חמאס במיוחד נוכח האיומים הבוטים שקיבלו על חייהם.

ייתכן שמדובר במלחמה פסיכולוגית מוצלחת שמטרתה להפחיד את פעילי חמאס כדי שיעזבו את טורקיה, אולם באותה המידה ייתכן שמדובר במהלך מקדים לקראת חיסול כפי שקרה בתוניסיה עם מהנדס החמאס אחמד אלזווארי. תנועת חמאס בלחץ מחשש שישראל תנצל את הפרצה הביטחונית, בינתיים אין לה פתרון לבעייתה.