עבור לתוכן העמוד
Menu

טראמפ מנסה: הבנייה מחדש של "השותפות האסטרטגית" במזה"ת

ביקור טראמפ בסעודיה נועד להניח את התשתית לציר המדינות הערביות המתונות לבלימת איראן ולמלחמה בטרור האסלאמי, ואולי לתמיכה ב"עסקה" הישראלית-פלסטינית בה הוא חפץ.

הנשיא האמריקני החדש דונלד טראמפ בחר להתחיל את ביקורו במזרח התיכון בסוף החודש בסעודיה, שהיא מנהיגת העולם הסוני ויריבתה הגדולה של איראן השיעית. הנשיא האמריקני מגיע למזרח התיכון כדי  לבנות מחדש את "השותפות האסטרטגית" עם הציר הסוני המתון, אותו ציר שהנשיא האמריקני לשעבר אובאמה החליט להזניחו ולהעדיף את איראן שעמה חתם על הסכם הגרעין למרות התנגדותם של כל המחנה הערבי הסוני ושל ממשלת ישראל.

הנשיא טראמפ כינה את ביקורו הצפוי בסעודיה כביקור "היסטורי" וגם שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר השתמש באותה המילה בהתייחסו לביקור. היחסים בין סעודיה לממשל אובאמה לקראת שלהי כהונתו היו מתוחים מאוד ונראה עתה כי היחסים עומדים בפני פריחה מחדש שכן הממשל החדש הוא לרוחה של ההנהגה הסעודית מכיוון שהוא רואה עמה "עין בעין" את הסכנות במזרח התיכון שבראשן איראן ובעיית הטרור של דאע"ש.

מי שלמעשה הניח את התשתית לביקור של הנשיא טראמפ בסעודיה היה שר ההגנה מוחמד בן סלמאן אשר ביקר כבר בוושינגטון והצליח ליצור "כימיה" מצויינת עם הנשיא טראמפ ולהגיע עמו להבנות אסטרטגיות ראשוניות לקראת הביקור בסעודיה.

בעוד הנשיא לשעבר ברק אובאמה בחר לבקר במצרים כתחנתו הראשונה במזה"ת לפני שמונה שנים, נראה כי יועציו של הנשיא טראמפ הגיעו למסקנה כי סעודיה הינה בת הברית הערבית החשובה ביותר עבור ארה"ב במזה"ת לא רק בגלל שהיא שולטת על עתודות הנפט הגדולות בעולם אלא גם בגלל מעמדה הדתי והאזורי.

טראמפ בחר בסעודיה גם בגלל שבה יש את המקומות הקדושים לאסלאם במכה ובמדינה כדי להזים את הטענות כי הוא שונא מוסלמים ולהראות כי ארה"ב נחושה לחזק את הדיאולוג בין התרבויות והדתות. הסעודים מכינים כבר את דעת הקהל בעולם הערבי והאסלאמי לקראת ביקורו של הנשיא טראמפ שנתפס במדינות רבות כגזען וכאוייב של האסלאם. הם מסבירים כי התדמית הזו "הודבקה" לו על ידי יריביו בקמפיין הבחירות והוא איננו כזה.

שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר אמר בשבוע שעבר כי ביקורו של הנשיא טראמפ הינו "מסר ברור וחזק כי לוושינגטון אין כוונות רעות כלפי העולם הערבי והאסלאמי". שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר הודיע ב-9 במאי כי ארצו מתכננת להזמין 17 מנהיגים של מדינות ערביות ואסלאמיות לפגוש את הנשיא טראמפ במהלך ביקורו בסעודיה. הזמנות שוגרו כבר למלך מרוקו ולנשיא עיראק ושאר ההזמנות ישלחו בימים הקרובים.

במהלך ביקורו של הנשיא טראמפ בסעודיה הוא יקיים שלושה מפגשי פסגה:

פגישה בינו לבין המלך הסעודי סלמאן בן עבד אלעזיז.

פגישה בינו לבין מנהיגי המפרץ.

פגישה בינו לבין מנהיגי מדינות ערביות ואסלאמיות.

היקף המפגשים ורמת המשתתפים בהם בהחלט מדובר בביקור "היסטורי" של נשיא אמריקני במזרת התיכון. ההערכות בעולם הערבי הן כי בביקורו של טראמפ יאושרו עסקות נשק גדולות בהיקפים של עשרות מיליארדי דולר בהן גם מערכות נשק חדישות לצבא הסעודי.

במרכז ביקורו תעמוד הסכנה האיראנית שהיא אינטרס משותף לארה"ב ולסעודיה. הנשיא טראמפ אמור לדון עם מארחיו בסעודיה במצב בסוריה, בלבנון ובתימן נוכח המעורבות האיראנית האינטנסיבית במדינות האלה, הנשיא טראמפ רואה באיראן את התומכת הראשית בטרור לא רק במזרח התיכון אלא בעולם כולו שיש צורך מיידי לרסנה.

נושאים נוספים שצפויים לעלות בביקורו של הנשיא טראמפ בסעודיה הם המלחמה בטרור של דאע"ש וחידוש המשא ומתן הישראלי פלסטיני תחת "מטרייה ערבית". ההצהרות של המארחים הסעודים הן חיוביות גם בנושא הזה, שר החוץ הסעודי עאדל ג'ביר אמר כי הסיכויים להסכם שלום בין ישראל לפלסטינים הם "טובים" מכיוון שהנשיא טראמפ נוקט בסגנון "טוב".

האם הנשיא טראמפ מתכוון לשכנע את סעודיה להסכים לכינוס ועידה אזורית שתשיק ותלווה את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים? נצטרך להמתין ולראות. ביקורו של הנשיא טראמפ בסעודיה נועד להניח את התשתית לציר של המדינות הערביות המתונות לבלימתה של איראן ולמלחמה בטרור האסלאמי.

הנשיא טראמפ ינסה גם לנצל את הפלטפורמה הזו ליצירת מסגרת מתונה של מדינות ערב שתיתן חסות גם למשא ומתן הישראלי- פלסטיני ותעזור לקדם את "העסקה" הגדולה שהוא כה חפץ בה.