עבור לתוכן העמוד
Menu

שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים

חששות בישראל וברשות הפלסטינית מערעור המצב הביטחוני בגדה בעקבות שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים. מרוואן ברגותי מנסה לעשות קאמבק פוליטי באמצעות השביתה וישראל והרשות הפלסטינית מנסות לסכלה.

חששות בישראל וברשות הפלסטינית מערעור המצב הביטחוני בגדה בעקבות שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים. מרוואן ברגותי מנסה לעשות קאמבק פוליטי באמצעות השביתה וישראל והרשות הפלסטינית מנסות לסכלה.

הדרג המדיני והביטחוני בישראל צריך לשים לב היטב להתפתחויות האחרונות בשטחים, יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הצליח להתסיס את רצועת עזה להפגנות ענק נגדו בגלל הקיצוץ במשכורותיהם של 54 אלף פקידים של הרשות הפלסטינית ברצועה, עבאס מתכנן צעדים חריפים נוספים נגד הרצועה ובכירי חמאס, כמו צלאח ברדוויל, כבר מאיימים כי גלי ההדף יגיעו לישראל מכיוון שהיא חלק מהקונספירציה של הרשות הפלסטינית והממשל האמריקני החדש נגד רצועת עזה.

אולם, התפתחות מדאיגה נוספת הינה שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל שאותה מוביל מרוואן ברגותי בשם תנועת פת"ח החל מיום ה17 בחודש שאותו מציינים בשטחים כ "יום האסיר הפלסטיני". גורמים בפת"ח משווים את השביתה הזו לשביתת הרעב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל ב 1987 ושהייתה בין הסיבות העיקריות לפריצת האינתיפאדה הראשונה.

לכן יש לה חשיבות רבה מבחינה מקומית, אזורית ובינלאומית וישראל צריכה לעשות הכל כדי לנטרלה כדי שהמצב הביטחוני לא יתדרדר וייצא מכלל שליטה. עפ"י גורמים בפת"ח, מרוואן ברגותי העצור כבר 15 שנים לאחר שנדון ל חמישה מאסרי עולם על רצח ישראלים אמר בימים האחרונים: "זו המערכה היפה ביותר שאתה מנצח בה מבלי להיכנס למלחמה".

מה מניע את מרוואן ברגותי?

מקורביו של ברגותי דוחים את ההאשמות בישראל ובקרב כמה פלגים פלסטינים כי ברגותי מנסה "לעשות סיבוב פוליטי" על גבם של האסירים הביטחוניים בעצם יוזמת שביתת הרעב. לדבריהם, הדרישות של האסירים הביטחוניים לשיפור תנאיהם מוצדקות ולאחר ששב"ס התעלם מהן במשך תקופה ארוכה הגיעה העת לשביתה.

ההערכה בקרב מקורביו של מחמוד עבאס היא כי מרוואן ברגותי מתכוון לקיים את שביתת הרעב בכל מחיר מכיוון שהוא רוצה להפוך אותה לפלטפורמה כדי לעשות קאמבק פוליטי כדי שלא לאבד את תמיכת הרחוב הפלסטיני ולהישאר בתודעה הציבורית.  נושא האסירים הביטחוניים הוא נושא רגיש מאוד בחברה הפלסטינית שיש עליו קונסנזוס, מרוואן ברגותי מנסה באמצעות השביתה הזו לרכוב על גל האהדה שיש לציבור הפלסטיני כלפי האסירים הביטחוניים ולהצטייר כמי שמנהל מאבק מתוך הכלא נגד ישראל.

ברגותי מעריך כי המהלך הזה יחזק אותו ואם ייצא ממנו כמנצח הוא יוכל להשתמש בכך כמנוף לחץ על מחמוד עבאס להחזירו באופן רשמי לצמרת תנועת פת"ח. נראה שברגותי מתוסכל גם מהעובדה שהוא ממשיך לרצות את עונשו בכלא מבלי שההנהגה הפלסטינית פועלת מול ישראל כדי להביא לשחררו.

פדווא, רעיתו של ברגותי, טוענת כי שום גורם בתנועת פתח לא פעל ב2011 כדי להכליל את בעלה ב "עסקת שליט". גורמים בפתח אומרים כי מחמוד עבאס מעדיף שמרוואן ברגותי ישאר בכלא הישראלי וישמש כאחד הסמלים של המאבק הפלסטיני מאשר יהיה משוחרר ויתחרה בו בזירה הפוליטית הפלסטינית.

מקורביו של מרוואן ברגותי טוענים כי הדחתו ע"י מחמוד עבאס מצמרת פתח פגעה בסיכויים להקדים את שחרורו, הציבור הפלסטיני עלול לשכוח ממנו ויפחתו המאמצים של גורמים פלסטינים שונים בזירה הבינלאומית להביא לשחרורו.
לכן בהחלט ניתן לראות בשביתת הרעב הגדולה שברגותי מנסה להוביל כעת בבתי הכלא בישראל ניסיון לעשות מעין קאמבק פוליטי וציבורי כדי להבליט את עובדת היותו אחד ממנהיגיה הבכירים של תנועת פת"ח וסמל המאבק בישראל.

האם השביתה תתקיים?

עפ"י גורמים בתנועת פת"ח, נכון לשעה זו השביתה תתקיים והיא תקיף כ 5000 אסירים ביטחוניים בבתי הכלא בישראל, לא רק מתנועת פת"ח אלא גם מפלגים נוספים מלבד ארגון החזית הדמוקרטית שהודיע כי אנשיו לא יטלו חלק בשביתה. עפ"י הגורמים האלה, מרוואן ברגותי מייחס חשיבות גדולה לאופן שבו התקשורת הפלסטינית תסקר את השביתה ולפעולות ההזדהות בשטחים עם שביתת הרעב שאמורות להפעיל לחץ על ישראל.נכון לשעה זו ישראל הודיעה כי היא לא תיכנע לדרישות של האסירים הביטחוניים, מעבר לדרישות לשפר את תנאי המאסר שלהם בנושאים שונים הם דורשים לבטל לחלוטין את המעצרים המנהליים.

למרות זאת, עפ"י גורמים בכירים ברשות הפלסטינית, מאחורי הקלעים מתקיימים מגעים עם האסירים באמצעות שירות בתי הסוהר ופגישות של בכירים ברשות הפלסטינית, כמו מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי וחוסיין א-שיח' השר לעניינים אזרחיים, עם גורמים ביטחוניים ישראלים בכירים כדי לנסות ולמנוע את השביתה.

עפ"י הגורמים ברשות, יש למחמוד עבאס ולישראל אינטרס משותף לשמור על השקט בגדה, במיוחד לקראת פגישתו הצפויה עם הנשיא טראמפ בתחילת החודש הבא, ולכן הרשות הפלסטינית פועלת בתיאום עם ישראל לסכל את השביתה. עפ"י הגורמים האלה, מחמוד עבאס ושאר בכירי פת"ח מעוניינים בהמשך החלשתו של מרוואן ברגותי ולא יאפשרו לו לעשות קאמבק פוליטי באמצעות השביתה. לכן, לא מן הנמנע שבסופו של דבר תתרצה ישראל להיענות לחלק מהדרישות של האסירים הביטחוניים ולהניח בפניהם סולם לרדת מעץ השביתה.

הרשות הפלסטינית תנסה לשמור על המשך השקט בגדה אך מרוואן ברגותי נחוש לקיים את השביתה ואנשיו ינסו להתסיס את הרחוב הפלסטיני כדי להעלות את הנושא לסדר היום. החל מהשבוע הבא צפוייה פעילות עניפה בגדה לקראת "יום האסיר הפלסטיני" וישראל צריכה להיערך בהתאם, הפלסטינים כבר פרסמו נתונים רשמיים לקראת היום הזה, עפ"י הנתונים, בישראל עצורים 6500 פלסטינים, מהם 57 נשים ו 300 ילדים.