עבור לתוכן העמוד
Menu

משחק הפוקר של הנשיא טראמפ

מחמוד עבאס יוצא לוושינגטון בחשש ואיננו יודע מה יאמר לו הנשיא טראמפ בפגישתם. הנשיא האמריקני מנהל מו"מ במקביל עם ישראל והרשות ויניח הצעותיו בעיתוי המתאים לו.

מחמוד עבאס יוצא לוושינגטון בחשש גדול ואיננו יודע מה יאמר לו הנשיא טראמפ בפגישתם בבית הלבן. הנשיא האמריקני מנהל משא ומתן במקביל עם ישראל והרשות הפלסטינית והוא יניח את הצעותיו בעיתוי שמתאים לו.

 הנשיא טראמפ סירב להגיב בסוף השבוע על הדיווחים כי במהלך ביקורו הקרוב בישראל הוא יודיע על העברת השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים, כשנשאל על כך על ידי כתב "רוייטרס" השיב: "תשאלו אותי על כך בעוד חודש ימים". נראה כי הנשיא טראמפ, שהינו איש עסקים ממולח ובקי ברזי המשא ומתן העסקי, מנסה ליישם את טקטיקות המשא ומתן שלו אל תוך הנושאים המדיניים והסכסוך הישראלי-פלסטיני.

אחד העקרונות שלו הינו "שמירת הקלפים צמוד לחזה", זה מה שקרה למשלחת הפלסטינית שיצאה בתחילת השבוע שעבר לוושינגטון לפגישה עם הצוות האמריקני בראשות ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט כדי להכין את פגישת מחמוד עבאס עם הנשיא טראמפ ב-3 במאי.

עפ"י גורמים בכירים בפת"ח המשלחת שבה לרמאללה עם תסכול רב, הצוות האמריקני הקשיב לעמדותיה בעניין גדול אך לא הגיב על שום נושא שהעלו חברי המשלחת.

מחמוד עבאס קיבל דיווח מלא על מה שהתרחש בוושינגטון  אך הוא שומר על איפול מלא ומסתיר את מה שקרה שם מחברי הועדה המרכזית של פת"ח. עפ"י מקורביו, הוא חושש מאוד מהדלפות לתקשורת במיוחד לפני פגישתו עם הנשיא טראמפ, אבל גורמים בפת"ח אומרים כי הוא מודאג מאוד מההתפתחויות האחרונות.

מחמוד עבאס יצא בסוף השבוע למצרים וירדן כדי להתייעץ עם הנשיא א-סיסי ועם עבדאללה מלך ירדן לקראת פגישתו עם הנשיא טראמפ. הוא רוצה להציג בפגישה עם הנשיא טראמפ עמדה פלסטינית- ערבית מאוחדת שהפיתרון היחידי לסכסוך הישראלי-פלסטיני הינו הקמת מדינה פלסטינית עצמאית בקווי 67 שבירתה היא מזרח ירושלים.

עפ"י גורמים ברשות, מחמוד עבאס קיבל ייעוץ מגורמים אמריקנים המכירים את הממשל החדש כי יש חשיבות רבה ל "כימיה" שתיווצר בינו לבין הנשיא טראמפ. לכן הוא מתנהל בזהירות רבה, הוא ינסה להפעיל את קסמו האישי על הנשיא טראמפ ולשכנע אותו בצדקת העמדות הפלסטיניות.

נראה שהפגישה הזו תהייה שונה מהפגישות של מחמוד עבאס עם נשיאים אמריקנים קודמים, הוא צועד לעבר הבלתי נודע, הנשיא טראמפ הינו בלתי צפוי, מפתיע, מנסה "לחשוב מחוץ לקופסא" ומחליט לעיתים עפ"י שיקול דעתו האישי תוך התעלמות מוחלטת מהמלצות יועציו.

מחמוד עבאס יגיע לוושינגטון כשהמצב בשטחים על סף רתיחה, שביתת רעב של האסירים הביטחוניים בבתי הכלא בישראל המאיימת להצית אינתיפאדה חדשה בגדה ומצב כלכלי קשה בעזה שעלול להביא לסבב לחימה חדש מול ישראל.

הוא יסביר לנשיא טראמפ כי הסיבה העיקרית לכך הינה "הכיבוש" הישראלי וינסה להבליט את מאמציו במלחמה בטרור והסתייגותו מאיראן. מחמוד עבאס נקט בימים האחרונים מהלכים נגד הנהגת חמאס בעזה כדי להתחנף לנשיא טראמפ לקראת הפגישה הראשונה ביניהם.

הוא יטען בפני הנשיא האמריקני כי הוא מנסה להחזיר את השליטה על רצועת עזה, שאותה איבד לפני 10 שנים לתנועת חמאס, באמצעות צעדים כלכליים וכי הוא פועל עפ"י העיקרון "בעל המאה הוא בעל הדעה", הוא איננו מוכן יותר לממן את רצועת עזה מבלי שהוא יהיה זה ששולט בה.

המהלכים האחרונים של מחמוד עבאס כלפי רצועת עזה נועדו גם לנסות ולמשוך את השטיח מתחת לטיעונים הישראלים כי ברצועת עזה קמה כבר מדינה פלסטינית ששמה "חמסטאן" שהיא מדינת טרור וכי ביטחון ישראל מחייב הסתפקות באוטונומיה בלבד בשטחי הגדה ושליטה ישראלית על בקעת הירדן וירושלים רבתי.

מחמוד עבאס יטען בפני הנשיא טראמפ כי הרשות הפלסטינית היא בעלת הבית ברצועת עזה ולכן הפתרון היחידי הוא הקמת מדינה פלסטינית עצמאית שתכלול את הגדה והרצועה כיחידה גיאוגרפית אחת. קשה להעריך כיצד תסתיים פגישתו של מחמוד עבאס עם הנשיא טראמפ והאם הנשיא האמריקני יניח בפניו כבר בשלב הזה את התוכנית המדינית שגיבש הצוות שלו להסדר בין ישראל לפלסטינים.

ייתכן שהנשיא טראמפ יקשיב ויגשש בלבד מבלי להבטיח דבר, כיאה לשחקן פוקר מנוסה, צריך לזכור כי הוא יגיע לאזור בסוף חודש מאי לביקור בישראל וברשות וזו יכולה להיות ההזדמנות המועדפת עליו להציג את הרעיונות האמריקנים המפורטים להתקדמות בתהליך המדיני.

הנשיא טראמפ צפוי לבקר גם בסעודיה ולהיפגש עם כל מנהיגי המפרץ שיגיעו לשם כדי לפגוש אותו, זו יכולה להיות הזדמנות טובה לבקש את תמיכתם ברעיונות שלו לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני. אין כמעט הדלפות לגבי מה שמתכנן הנשיא טראמפ לומר למחמוד עבאס בפגישתם השבוע,אין גם הסכמות סופיות בין הממשל החדש לבין ישראל על  הפסקת הבניה בהתנחלויות ובניית התנחלות חדשה במקום התנחלות עמונה.

הנשיא טראמפ מנהל משא ומתן עם ישראל ועם הרשות הפלסטינית במקביל, מחפש אם יש מכנים משותפים שעליהם ניתן להתבסס בהמשך והוא שיחליט מהו הרגע המתאים להניח על השולחן את הצעתו לחידוש המשא ומתן בין שני הצדדים לעבר היעד המדיני שצוותו הכין במהלך מאה הימים לכהונתו בבית הלבן. כנראה שצפויות לנו עוד הפתעות רבות מצד הממשל החדש.