עבור לתוכן העמוד
Menu

מהי אמנת החורן ולמה זה משנה?

בשולי האירועים בסוריה התפתחות מעניינת: אישים מדרום סוריה פרסמו מסמך הקרוי "אמנת החורן", ולפיו אזורי דרעא, הר הדרוזים, וקונייטרה יתארגנו כמחוז בהסדר עתידי

בשולי האירועים בסוריה יש התפתחות מעניינת, ועל פיה אישים מדרום סוריה שמצאו מקלט באיסטנבול פרסמו מסמך הקרוי "אמנת החורן", ועל פיו אזורי דרעא, הר הדרוזים, ואזור קונייטרה יתארגנו כמחוז במסגרת סוריה פדרטיבית לעתיד.

פרסום האמנה גרם למשבר מתחדש בין סוריה לירדן, אחרי תקופה קצרה של התחממות היחסים ביניהם, וסוריה האשימה את ירדן שהיא אשר עומדת מאחורי ההתארגנות הזאת, כחלק ממאמציה להבטיח אזור חיץ בינה לבין השטחים הסוריים המורדים.

גם אישים לאומיים באופוזיציה הסורית דחו את היוזמה מכיוון שהם עדיין תומכים ברעיון סוריה מאוחדת.

יש לציין כי אחד מסלעי המחלוקת העיקריים בין אסד לפוטין הוא ממש בעניין הזה. בעוד מטרת הלחימה של אסד, ואיראן עמו, היא להחזיר את אחדותה המלאה של סוריה, רוסיה רוצה רק להבטיח את בסיסיה בים התיכון, ולשמור על אסד בדמשק. היא כבר מנהלת מגעים עם הכורדים שתוצאתם עשויה להיות הכרה בחבל אוטונומי כורדי.

ל”אמנת החורן" עשויה להיות השפעה גדולה על האינטרסים של ישראל – לטובה, שכן אנשי החורן הם בעיקר אלה שזוכים לטיפול הרפואי בישראל, ומחוז ידידותי לישראל על גבול הגולן שירחיק את חיזבאללה מגבולנו הוא בהחלט אינטרס ישראלי.