עבור לתוכן העמוד
Menu

מדיניות "יד הברזל" של סינוואר

הרוחות בשטחים סוערות בעקבות פרשת חטיפתו והכאתו של פעיל פלסטיני ידוע בידי גורמי הביטחון של חמאס בעזה. ברצועת עזה גוברת הביקורת על מדיניותו של יחיא סינוואר המתוארת כ "תרבות כנופיות".

הרוחות בשטחים סוערות בעקבות פרשת חטיפתו והכאתו של פעיל פלסטיני ידוע בידי גורמי הביטחון של חמאס בעזה. ברצועת עזה גוברת הביקורת על מדיניותו של יחיא סינוואר המתוארת כ "תרבות כנופיות".

פרשת חטיפתו של מחמוד אלזק, חבר הלשכה המדינית של ארגון "חזית המאבק העממי" בשטחים, בידי רעולי פנים של חמאס, מסעירה את השטחים ומעוררת גל של גינויים מצד הפלגים החברים באש"פ ומארגון הג'יהאד האסלאמי. אלזק, שבילה 15 שנים בכלא הישראלי ושוחרר בעסקת חילופי השבויים ב1985, נחטף ב-19 באפריל בשוק של שכונת שג'עיה בעיר עזה. הוא נלקח לחקירה ע"י שלושה חמושים של חמאס, עונה והוכה מכות קשות ולבסוף שוחרר לביתו, לאחר שהוזהר שלא למתוח ביקורת על חמאס.

התושבים ברצועת עזה הופתעו מחומרת התקרית. אלזק, הנחשב פעיל לאומי בעזה, ידוע בשנים האחרונות בביקורת שלו על חמאס, בנושא הפיצול בין הגדה לרצועה. אולם היחס המשפיל והנוקשה הזה מצד השלטון החדש של חמאס כלפי אלזק הינו חדש.

לפני כמה ימים קיבל איומים מחמאס, לאחר שבהופעה בטלוויזיה הפלסטינית הרשמית טען כי פעילי חמאס ברצועה אינם משלמים עבור החשמל שהם צורכים והביע תהייה לאן נעלם סכום של 100 מיליון שקל שגבתה חמאס עבור השימוש בחשמל ברצועה.

פעילים של פת"ח ברצועת עזה טוענים כי פרשת חטיפתו של מחמוד אלזק משקפת את המדיניות החדשה של יחיא סינוואר, המנהיג החדש של רצועת עזה. סינוואר שנבחר לפני כחודשיים לתפקיד בבחירות הפנימיות של התנועה, החליף את אסמעיל הניה ועפ"י מקורות ברצועת עזה הוא נוקט במדיניות נוקשה ומיליטנטית שמטרתה להדק את שליטתה של תנועת חמאס ברצועה.

במסגרת המדיניות הזו הוא הקים ועדה חדשה לניהול ענייני רצועת עזה, שהיא בעצם מהווה "ממשלת צללים" לממשלה הפלסטינית ברמאללה. גורמים בפת"ח מכנים את האופן שבו מנהל יחיא סינוואר את הרצועה במילים "תרבות כנופיות". לדבריהם, מדובר באדם כוחני שהתאהב בשלטון ונחוש להוכיח את יכולותיו כמנהיג, תוך שהוא רומס כל דבר העומד בדרכו.

מחמוד אלזק נחטף לאור יום, במרכז העיר עזה, והאופן בו נחקר ועונה מהווה פגיעה בקונסנזוס הפלסטיני לגבי היחס שיש להעניק לפעילים פלסטינים שבילו שנים רבות בכלא הישראלי, בגלל מאבק למען הבעיה הפלסטינית.

ברצועה מאשימים את יחיא סינוואר על כך שהמדיניות שלו ביחס לתושבי הרצועה אינה שונה מהמדיניות שנקט צה"ל כלפי הפלסטינים במהלך השנים שבהן שלט ברצועה. מדיניות "יד הברזל" של יחיא סינוואר באה ליד ביטוי גם ביחס שלו כלפי סוחרי סמים וחשודים בשיתוף פעולה עם ישראל. סינוואר החליט לעשות שימוש נרחב, בתקופה הקצרה שבה הוא נמצא בתפקיד, בעונש המוות.

לפני כחודש הורה להוציא להורג סוחרי סמים שנתפסו ברצועה. ההוצאות להורג בוצעו בחשאי, לא נמסרו פרטים על זהותם של הנידונים למוות ועל משפטם, אם בכלל היה כזה. גורמים ברשות הפלסטינית טוענים כי ההוצאות להורג מנוגדות לדין הבינלאומי ולחוק הפלסטיני שמחייב את האישור הסופי של הנשיא(מחמוד עבאס) לכל הוצאה להורג.

חיסולו באחרונה של בכיר חמאס מאזן אלפוקהא בעיר עזה, שנחשב למקורבו של יחיא סינוואר, מהווה ציון דרך במדיניותו החדשה ברצועת עזה. החיסול פגע קשות ביוקרתו ותדמיתו של סינוואר העושה הכל מאז כדי לשקם את כבודו. כתוצאה מכך הוא נוקט ברצועת עזה מדיניות נוקשה של צעדים ביטחוניים חסרי תקדים שלא נראו ברצועה כבר זמן רב כמו הקמת מאות מחסומים וסגירת מבואותיה של הרצועה, כולל היציאה לים.

במסגרת החקירה בחיסולו של מאזן פוקהא הוכרז על מבצע מיוחד ללכידת משתפי פעולה עם ישראל שבמסגרתו הוצאו להורג שלושה מתושבי הרצועה. התובע הכללי של חמאס מסר כי עוד 26 תושבים ממתינים לביצוע גזר דין דומה. תנועת חמאס הודיעה כי לכדה את רוצחו של מאזן פוקהא. זהותו לא נמסרה, אולם צעדי הביטחון הקפדניים ברצועה נמשכים בתואנה כי חמאס מחפשת חשודים נוספים הקשורים לרצח.

רצועת עזה עוברת תקופה קשה בעקבות משבר החשמל והמים ובאחרונה גם בגלל משבר המשכורות שקוצצו על ידי הרשות. המדיניות הנוקשה הזו של יחיא סינוואר מגבירה את ההתמרמרות הפנימית כלפי שלטון חמאס הנמשך כבר 10 שנים ורבים ברצועה כבר מייחלים לכך שתופעת " האביב הערבי" שהחלה לפני כמה שנים במדינות ערב תגיע גם לעזה ותפיל את שלטון חמאס כפי שהפילה את שלטונם של הדיקטטורים הערבים בלוב, מצרים ותוניסיה.